Overlay GIF Phone Icon
Overlay GIF Phone Icon

تجارت با کشور اتریش

دکتر هومن باسره

اتریش یکی از کشورهای اروپای مرکزی و پایتخت آن وین است. این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با اسلوواکی و مجارستان، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوئیس و لیختن‌اشتاین هم‌مرز می‌باشد. اتریش بعد از اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تاکنون یک جمهوری فدرال است. صدر اعظم و رئیس‌جمهور این کشور توسط مردم انتخاب می‌شوند.

اتریش از جمله پانزده کشور جامعه ملل متحد با سطح کیفی بالای زندگی می‌باشد. این کشور در سال ۲۰۱۵ در رتبه چهاردهم کشورهای ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی قرار داشت. تا دهه ۱۹۸۰ بسیاری از صنایع بزرگ اتریش ملی شدند. با این حال، در سال‌های اخیر، خصوصی‌سازی باعث کوچک شدن حجم بخش دولتی اتریش در مقایسه با دیگر اقتصادهای اروپایی شده‌ است. گردشگری بین‌المللی مهم‌ترین بخش اقتصاد ملی اتریش را تشکیل می‌دهد. به طور سنتی کشور آلمان مهمترین شریک تجاری اتریش بوده است که این موضوع باعث شده است که نسبت به تغییرات سریع در اقتصاد آلمان آسیب‌پذیر شود.

جغرافیا
اتریش که یک جمهوری فدرال است، ۹ ایالت را در بر می‌گیرد. کشور اتریش با مساحت ۸۳٬۸۵۵ کیلومتر مربع تقریباً هم‌اندازه امارات است. حدود ۶۰٪ این کشور را رشته کوه‌های آلپ شرقی شامل می‌شوند.

جمعیت‌شناسی
جمعیت این کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی ۸٫۳۱۵٫۰۰۰ نفر گزارش شد. مطابق با آمارهای منتشر شده در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی، ۵۹٫۹ درصد از جمعیت اتریش کاتولیک و ۳٫۴ درصد از آنها ایونجلیست هستند. این آمار نشان‌دهنده کاهش حدوداً ۱۳ درصدی جمعیت کاتولیک‌ها و کاهش تقریباً یک درصدی جمعیت ایونجلیست‌ها در مقایسه با آمار سال ۲۰۰۱ میلادی است. از سوی دیگر جمعیت مسلمان‌ها در اتریش از حدود ۴٫۲ درصد به حدود ۷ درصد رسیده‌است. هواداران کلیسای ارتدکس شرقی نیز حدود ۶ درصد از جمعیت اتریش را تشکیل می‌دهند. معتقدان به مذاهبی همچون بودائیسم، هندوئیسم و یهودیت در مجموع کمتر از نیم درصد از جامعه اتریش را شکل می‌دهند.

اقتصاد اتریش
اقتصاد اتریش توسعه یافته و دارای استانداردهای بالاست. گسترش صنایع کوچک و متوسط از مهمترین جهت‌گیری‌های کلان در اقتصاد این کشور است. از سوی دیگر، اتریش دوازدهمین کشور ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی است. تولید ناخالص داخلی این کشور ۷.۳۱۹ میلیارد دلار است که ۶.۱ درصد آن به بخش کشاورزی، ۴.۳۰ درصد به بخش صنعت و ۳.۶۷ درصد به بخش خدمات تولید می‌شود.

صادرات اتریش
در سال ۲۰۲۳، صادرات جهانی اتریش به مبلغ کل ۳۰۶.۹۲ میلیارد دلار آمریکا رسید که نشان‌دهنده افزایش ۴.۹۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ بود. محصولات اصلی صادراتی شامل ماشین‌آلات، تجهیزات الکتریکی، وسایل نقلیه، داروها، آهن و فولاد بودند. بیشترین سهم صادرات به کشورهای اروپایی اختصاص یافت، با آلمان به عنوان مقصد اصلی، و پس از آن ایالات متحده، ایتالیا و سوئیس.

واردات اتریش
اتریش به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و همچنین نیازهای اقتصادی و صنعتی، واردات متنوعی از کشورهای مختلف دارد. اتریش به ویژه از کشورهایی مانند آلمان، چین، ایتالیا، هلند و سوئیس واردات گسترده‌ای دارد. محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری، مواد شیمیایی، محصولات فلزی و نفت و محصولات نفتی است که از کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس و هلند وارد می‌شود.

روابط تجاری ایران و اتریش
حجم روابط تجاری دوجانبه ایران و اتریش در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۶۶۱.۳ میلیون یورو بوده که از این میزان سهم صادرات ایران به اتریش ۳۱۶ میلیون یورو و سهم واردات ایران از اتریش ۳۴۵.۳ میلیون یورو بوده است. همچنین در ۹ ماهه نخست سال، صادرات ایران به اتریش ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و واردات ایران از اتریش ۱۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده است.

صادرات و واردات ایران با اتریش
از مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش می‌توان به محصولات کشاورزی، مواد غذایی، غلات، میوه و سبزیجات، داروهای گیاهی، تخم مرغ، خرما، خشکبار، فرش دستباف، مواد خام، کالاهای تزیینی، اشیاء شیشه‌ای، مواد شیمیایی و مواد خام معدنی اشاره کرد. همچنین ماشین‌آلات صنعتی، لوازم خانگی، وسایل و تجهیزات راه‌آهن، تجهیزات نیروگاهی، ماشین‌های تولید کاغذ، مواد رنگی، آنتی‌بیوتیک و مصالح ساختمانی از مهمترین اقلام وارداتی ایران از اتریش در سالیان گذشته به شمار می‌روند.

قوانین صادرات به اتریش
بر اساس حقوق و قوانین از پیش تنظیم شده در تجارت اتریش، خرده‌فروشان جزء نیز مجاز به واردات کالا می‌باشند. کالاهایی که وارد بازار اتریش می‌شوند، باید با قوانین وضع شده در این کشور مطابقت داشته باشند. شرکت‌هایی که کالاهای خود را به اتریش صادر می‌کنند، باید علاوه بر توجه به قوانین و آیین‌نامه‌ها، اطلاعات کافی در مورد استانداردهای اتریش (ÖNORMEN) مربوط به کالای خود را نیز داشته باشند.

بازاریابی در اتریش
برای بازاریابی و ارزیابی بازارهای تجاری اتریش می‌توان به شرکت‌های فعال در زمینه تحقیقات تجاری و مشاورین بازاریابی مراجعه نمود. این شرکت‌ها عهده‌دار تنظیم قراردادها بوده و به طور مداوم از گروه‌های متخصص در زمینه بازارهای تجاری نظرخواهی به عمل می‌آورند و اطلاعات تجاری در رابطه با نیازهای بازار را منتشر می‌کنند. همچنین، این شرکت‌ها اطلاعات لازم درباره قوانین و مقررات محلی، استانداردهای بازاریابی، و استراتژی‌های بهینه‌سازی فروش را فراهم می‌کنند.

برای موفقیت در بازار اتریش، آگاهی از خصوصیات فرهنگی و انتظارات مشتریان ضروری است. محصولات و خدمات باید با کیفیت بالا و متناسب با نیازهای بازار عرضه شوند. تبلیغات محلی و حضور در نمایشگاه‌های تجاری نیز از روش‌های موثر برای معرفی محصولات به مشتریان اتریشی است.

* استفاده ار مطلب با ذکر نام منبع و مولف مجاز است

 

 

صدور ۱۲۸ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی به عراق

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشترک ایران و عراق گفت: بعد از چین، دومین مقصد صادرات ایران به کشور عراق است. در ۶ ماه امسال ۱۲۸ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی به عراق صادر شده است که رقم مناسبی نیست.

پشت پرده واردات لوازم آرایشی و کالا‌های غیرضروری

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی برای تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات ضروری به شدت با کمبود ارز مواجهند، آمار تکان‌دهنده‌ای از واردات کالا‌های غیرضروری و بی‌ارزش به چشم می‌خورد.

سهم ناچیز ایران از بازار پاکستان و پتانسیل‌های گسترش همکاری‌ها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سهم ایران از بازار پاکستان سالیانه فقط سه میلیارد دلار است؛ شکافی که به روشنی نشان می‌دهد پتانسیل‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

تاثیر چرخه معیوب افزایش دما، آلودگی هوا و بحران آب بر اقتصاد

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۲۰ سال اخیر متوسط دما در کشور ۳.۵ درجه افزایش داشته و هر یک درجه افزایش در پیک مصرف به تولید هزار و ۷۰۰ مگاوات برق اضافی نیاز دارد.

تحلیل مقاله «نقشه آمریکا برای رمزارز ایرانی‌ها»

ایالات متحده به دنبال بهره‌برداری و استفاده از فناوری‌های رمزنگاری ایران برای اهداف خود است تا بتواند فعالیت‌های کشورمان را از منظر اطلاعاتی رصد کرده و به نوعی کنترل و محدود کند. این رویکرد آمریکا بخشی از یک نقشه جامع‌تر برای مقابله با مقاومت و پایداری ایران در برابر فشارهای خارجی و تحریم‌ها به شمار می‌رود.

صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات با فقدان مطالعه بازار مواجه است

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی مرکز توسعه تجارت گفت: این سازمان برنامه‌ای برای حمایت از صادرات محصول نهایی تعریف کرده است. در موضوع صادرات فناوری اطلاعات، با فقدان مطالعه بازار مواجهیم. در حالی که مسیر نجات تجارت تدوین نقشه راهی برای مطالعه بازارهایی است که اجناس ما دارای مزیت رقابتی هستند.