مستند راز بیت کوین | چگونه صادرات را شروع کنیم؟ | کارگاه آموزشی آشنایی با بازاریابی صادراتی | محصولات صادراتی ایران برای قاره آفریقا | دوره آموزشی مقررات واردات و صادرات | روشهای معرفی محصولات گیاهی دارویی | مراحل واردات و صادرات کالا | وبینار جنبههای حقوقی رفع تعهدات ارزی واردکنندگان | کتاب صوتی صادرات پارچه و منسوجات ایران | کتاب صوتی ظرفیتها و راهکارهای صادرات به شرق آسیا | پتانسیلها و محصولات صادراتی ایران به کشور قطر | کارگاه سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد فرامرزی | کتاب صوتی صادرات تجهیزات و لوازم پزشکی | همایش پتانسیلهای صادرات کالا و خدمات به شرق آفریقا | دوره روشهای پرداخت بینالمللی و اعتبارات اسنادی
جدیدترینها
دکتر هومن باسره
ادویهها موادی هستند که برای افزایش طعم، رنگ و عطر غذاها استفاده میشوند. ایران یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده ادویه در جهان است. برخی از ادویههای معروف ایرانی عبارتند از: زعفران، زیره، زنجبیل، دارچین، گل محمدی و زرشک.
تولید ادویه در ایران به دلایل مختلف مهم است. اولاً، ادویهها بخش مهمی از فرهنگ و آشپزی ایرانی هستند و برای حفظ هویت ملی و تاریخی ایران ارزش دارند. دوماً، ادویهها منبع درآمد و اشتغال در حوزههای کشاورزی، تجارت و صنعت هستند و به اقتصاد کشور کمک میکنند. سوماً، ادویهها خواص درمانی دارند و برای حفظ سلامتی و پیشگیری از برخی بیماریها مفید هستند.
صادرات ادویه از ایران نیز به دلایل مختلف مزایایی دارد. اولاً، صادرات ادویه از ایران باعث افزایش سهم بازار جهانی و ارتقای رقابتپذیری کشور در این بازار میشود. دوماً، صادرات ادویه از ایران باعث افزایش درآمد ارزی و بهبود طراز تجاری کشور میگردد. سوماً، صادرات ادویه از ایران باعث ارتباط با کشورهای دیگر و انتقال فرهنگ و دانش ایرانی به جهان میشود.
تولید انواع ادویهجات در ایران
تولید ادویهجات در ایران بر اساس مناطق مختلف جغرافیایی و اقلیمی انجام میشود. برخی از مناطقی که در آنها ادویه تولید میشود عبارتند از: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، فارس، یزد، اصفهان، قزوین و آذربایجان شرقی. بر اساس آمار سال ۲۰۱۹، تولید ادویه جات در ایران بیش از ۴۰۰ هزار تن بوده است. از این میزان، بیش از ۳۰۹ هزار تن مربوط به زعفران بوده است. از همین روست که ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان به شمار میرود.
تولید ادویهجات در ایران با چالشها و موانعی روبرو است که
لازم است برای رفع آنها تدابیری اندیشیده شود. برخی از این
چالشها عبارتند از:
- کمبود آب و خاک مناسب برای کشت ادویه در برخی مناطق کشور و
تاثیر تغییرات اقلیمی بر کیفیت و کمیت محصول
- کمبود سرمایه و تجهیزات برای کشت، برداشت، و فرآوری
ادویهجات با رعایت استانداردهای بهداشتی و کیفی
- کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزشدیده برای اداره و
بهرهبرداری از مزارع و کارگاههای تولید ادویه
- کمبود بازارهای مصرف داخلی برای برخی از ادویهجات و وابستگی
به صادرات به کشورهای خاص
- رقابت در تولید و صادرات با کشورهایی که دارای قیمت پایینتر
و کیفیت بالاتری هستند
- تحریمهای اقتصادی و سیاسی که مانع از دسترسی به بازارهای
جهانی و تکنولوژیهای پیشرفته میشوند
برای رفع این چالشها، لازم است که دولت و بخش خصوصی ضمن
همکاری، راهکارهایی را در پیش بگیرند؛ مانند:
- بهرهوری بهتر از آب و خاک و استفاده از روشهای کشت مدرن و
مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی
- جذب سرمایهگذار و توسعه تحقیقات در زمینه کشت، برداشت، و
فرآوری ادویهجات با استفاده از تکنولوژیهای نوین و کاهش
هزینهها و ضایعات
- آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و کارآمد
- گسترش بازار مصرف داخلی و افزایش تقاضا برای این محصولات
- ایجاد تنوع و ارزش افزوده محصولات با تولید محصولات جدید و
بستهبندی مناسب و ارائه گواهینامههای کیفیت و سلامت
- همکاری و ارتباط بیشتر با کشورهای تولیدکننده ادویه برای حفظ
و ارتقای بازارهای جهانی و مقابله با رقبا و تحریمه
صادرات ادویهجات ایرانی به سایر کشورها
بر اساس آمار سال ۲۰۱۹، صادرات ادویهجات از ایران بیش از ۱۰۰ هزار تن بوده است. از این میزان، بیش از ۹۰ هزار تن مربوط به زعفران میباشد. ارزش صادرات ادویهجات از ایران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که بیش از ۴۰۰ میلیون دلار آن مربوط به زعفران است.
ادویهجات ایرانی به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر میشوند. برخی از بازارهای مهم صادراتی برای ایران عبارتند از: امارات متحده عربی، هند، چین، عراق، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا. برخی از ادویههای مورد تقاضا در این بازارها عبارتند از: زعفران، زیره، زنجبیل، دارچین، گل محمدی، و زرشک.
ایران در بازار صادراتی ادویهجات با کشورهایی مانند هند، چین، ترکیه، مصر و مراکش رقابت میکند که همگی مانند ایران تولیدکننده و صادرکننده ادویهجات هستند. ایران در برخی از ادویهها مانند زعفران، زیره و گل محمدی مزیت نسبی نسبت به رقبا دارد. این مزیت نسبی به عواملی مانند کیفیت بالا، قیمت مناسب، تنوع محصول، و سابقه تاریخی و فرهنگی تولید ادویه در ایران برمیگردد. ایران میتواند با حفظ و ارتقای این مزیت نسبی، جایگاه خود را در بازارهای جهانی ادویه تثبیت نموده و گسترش دهد.
بازار جهانی ادویهجات یک بازار پویا و رو به رشد است که با توجه به افزایش جمعیت، تغییر الگوهای مصرف، افزایش درآمد، و افزایش تقاضا برای محصولات طبیعی و سالم، دارای ظرفیتهای زیادی برای افزایش تولید و توسعه صادرات از ایران میباشد. بر اساس برآوردهای سازمان خوار و بار جهانی، بازار جهانی ادویهجات در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۹ میلیارد دلار برسد. ایران با توجه به تنوع و کیفیت محصولات خود، میتواند از این ظرفیتها بهرهمند شود و سهم بیشتری از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.
بازارهای بالقوه و نوظهور برای محصولات ادویه از ایران
میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- بازارهای آسیایی مانند ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، تایلند و
مالزی که دارای جمعیت و درآمد بالا و تقاضای رو به افزایش برای
محصولات طبیعی و سالم هستند
- بازارهای اروپایی مانند انگلیس، هلند، سوئد و نروژ که دارای
سطح زندگی بالا و تقاضای روزافزون برای محصولات ارگانیک و
دوستدار طبیعت (eco-friendly) هستند
- بازارهای آفریقایی مانند مراکش، تونس، مصر و نیجریه که دارای
فرهنگ و سبک آشپزی مشابه با ایران و تقاضا برای محصولات با
کیفیت و قیمت مناسب هستند.
موانع صادرات ادویهجات از ایران و راهکارها
صادرات ادویه.جات از ایران با مشکلات و موانعی روبرو است؛ از
جمله:
- عدم هماهنگی و یکپارچگی بین بخشهای مختلف زنجیره تولید و
صادرات و عدم وجود یک سازمان مرکزی برای نظارت و هدایت این بخش
- عدم رعایت استانداردهای بینالمللی و ملی در تولید و
بستهبندی ادویه از ایران و عدم ارائه گواهینامههای لازم برای
اثبات کیفیت و سلامت محصولات
- عدم شناخت کافی از بازارهای هدف و نیازها و سلایق مشتریان
خارجی
- عدم دسترسی به شبکههای توزیع موثر در بازارهای هدف
- عدم تبلیغ و بازاریابی مناسب برای شناخت برند و اعتماد
مشتریان خارجی
- تحریمهای سیاسی و اقتصادی مانند تبادلات مالی، مالیات و
تعرفههای بال
برای حل این مشکلات، لازم است که دولت و بخش خصوصی اقدامات زیر
را انجام دهند:
- ایجاد یک سازمان مرکزی برای هماهنگی و یکپارچگی بین بخشهای
مختلف زنجیره تولید و صادرات ادویهجات از ایران و ارائه خدمات
مشاورهای و حمایتی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان
- ارتقای کیفیت و استاندارد محصولات و ارائه گواهینامههای
بینالمللی و ملی برای افزایش اعتماد مشتریان خارجی
- شناسایی و انتخاب بازارهای هدف و نیازها و سلایق مشتریان
خارجی و ارائه محصولات متناسب با نیازهای آنها و همچنین ایجاد
تنوع و ارزش افزوده در محصولات
- ایجاد و توسعه شبکههای بازرگانی و توزیع موثر در بازارهای
مختلف
- انجام تبلیغ و بازاریابی مناسب و توسعه برند محصولات ایرانی
و ادویهجات
- ایجاد راههای جایگزین و خلاقانه برای دور زدن تحریمها و
کاهش هزینههای صادرات
بازاریابی یکی از عوامل مهم برای موفقیت در صادرات ادویه از
ایران میباشد. بازاریابی به معنای ارائه تصویر مثبت و جذاب از
محصولات به مشتریان خارجی و افزایش شناخت و اعتماد آنها به
محصولات ایرانی است. برای انجام بازاریابی موثر، میتوان از
راهکارهای زیر استفاده نمود:
- انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب بر اساس بازار هدف، محصول،
رقبا و بودجه موجود
- ایجاد وبسایت و شبکههای اجتماعی حرفهای و بهروز برای
ارائه اطلاعات و ایجاد ارتباط با مشتریان خارجی و دریافت
بازخورد و نظرات آنها
- شرکت در نمایشگاهها و همایشها و سمینارهای تخصصی و تجاری
در کشورهای هدف و ارائه نمونه محصول، کاتالوگ، بروشور و
کارتهای ویزیت و ارتباط با تجار و شرکتهای محلی و بینالمللی
- ارسال نمونههای رایگان و هدایای تبلیغاتی به مشتریان خارجی
- ایجاد وفاداری مشتریان خارجی با ارائه خدمات پس از فروش
مناسب و رفع مشکلات و شکایات آنها.
* استفاده ار مطلب با ذکر نام منبع و مولف مجاز است
صادرات پارچه و منسوجات ایران
بستهبندی، بازاریابی و صادرات حبوبات
صادرات تجهیزات و لوازم پزشکی
صادرات کیف و کولهپشتی غیرچرمی
صادرات لوازم آرایشی ایرانی
صادرات گلیم و صنایع دستی
صادرات پتو و کالای خواب از ایران
صادرات محصولات کنسروی از ایران
صادرات لوازم خانگی ایرانی
فرصتهای صادراتی انواع دستمال کاغذی
صادرات شیر خشک به کشورهای همسایه
مراحل واردات و صادرات کالا
تولید و صادرات محصولات کشتارگاهی
تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران
فرصتهای صادراتی انواع دستمال کاغذی
بازارها و فرصتهای صادرات زیتون از ایران و ترکیه
صادرات محصولات دخانی توتون، تنباکو و ملزومات
صادرات انواع روغنهای طبیعی و ارگانیک
صادرات لباس کار و محصولات مرتبط
کالاهای پرسود برای صادرات به کشور عمان
جایگاه ایران در تجارت جهانی قهوه
تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران
مراحل و شرایط صادرات لوازم پزشکی
شبکه سوئیفت و راههای جایگزین برای انتقال پول
صادرات به عراق؛ فرصتی مهم برای آغاز تجارت
مزیت رقابتی چیست و چگونه ایجاد میشود؟
صادرات قارچ ترافل یا دنبلان کوهی
تولید و صادرات موکت و فرش ماشینی ایرانی
ظرفیتها و راهکارهای صادرات به شرق آسیا
تولید و صادرات پسته ایرانی؛ چالشها و راهکارها
صادرات موم پلیاتیلن به کشور هند
تخصیص ۷۳۰ میلیون دلار ارز نیمایی به واردات پارچه
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال ۱۴۰۲، به واردات پارچههایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید میشود، ۷۳۰ میلیون دلار ارز نیمایی اختصاص یافت و جریان تخصیص ارز دولتی به واردات این اقلام هنوز ادامه دارد.
اقدامات بانک مرکزی برای رسیدگی به تعهدات ارزی صادرکنندگان
تعیین مهلت ایفای تعهدات صادراتی و معرفی متخلفین به قوه قضاییه در صلاحیت کارگروه برگشت ارز حاصل از صادرات متشکل از ۱۱ عضو بوده که بانک مرکزی تنها یکی از اعضای این کارگروه در کنار ۱۰ عضو دیگر است.
پیشبینی استقبال گسترده از نمایشگاه تجارت با اوراسیا در تهران
سفیر ایران در روسیه با اشاره به میزبانی تهران از سومین نمایشگاه بینالمللی «تجارت با اوراسیا» گفت: شرکتهای فعال از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال گستردهای از این نمایشگاه داشتهاند که نویدبخش برگزاری مطلوب این رویداد چندجانبه است.
اعلام برنامه حمایت از صادرکنندگان توسط دولت کانادا
دولت فدرال کانادا در واکنش به تعرفههای اخیر آمریکا که شراکت تجاری طولانی مدت بین دو کشور را مختل کرده و منجر به افزایش هزینهها برای شهروندان آمریکایی و کانادایی شده است، مجموعهای از اقدامات را اعلام کرده است.
تخصیص ارز نیمایی به واردات گوشت کارخانههای سوسیس و کالباس
رییس شورای تامین دام کشور گفت: گوشتهای منجمدی که اکنون با ارز نیمایی وارد میشود به عنوان ماده اولیه تولید کارخانههای تولیدکننده سوسیس و کالباس استفاده میشود و افزایش نرخ ارز واردات گوشت منجمد سبب میشود تولیدکنندگان سوسیس و کالباس دامهای ماده پیر را جایگزین گوشت وارداتی کنند.
درخواست رئیس اتاق ایران از مجمع تشخیص مصلحت در مورد FATF
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست که با نگاه به آخرین رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه لوازم «تحول» در جامعه مسلمین، تصمیمی راهگشا، قاطع و تمامکننده به نفع اقتصاد ایران اتخاذ نمایند.
هدف ما تولید انواع محتوای تخصصی و ارزشمند تجاری است تا به شما کمک کند در زمینه تجارت بینالملل و صادرات محصولات ایرانی مهارتهای خود را افزایش دهید. ما با توجه به نیازها و چالشهای بازرگانان جوان، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی، مطالب آموزشی، اخبار و سایر اطلاعات را تهیه مینماییم. مایلیم با استفاده از محتوای ما، شما بتوانید بازارهای جدیدی را شناسایی نمایید، روابط تجاری خود را گسترش دهید و از فرصتهای رشد و توسعه بهرهمند شوید. امیدواریم کمکی باشیم تا شما با شایستگی و توانمندیهای خود به عنوان نمایندهای موفق و متعهد از کشورمان، محصولات ایرانی را به جهان معرفی نموده و از منافع و مزایای آن برخوردار گردید.
© تمام حقوق این وبسایت متعلق به پایگاه خبری واردات و صادرات میباشد