مستند راز بیت کوین | چگونه صادرات را شروع کنیم؟ | کارگاه آموزشی آشنایی با بازاریابی صادراتی | محصولات صادراتی ایران برای قاره آفریقا | دوره آموزشی مقررات واردات و صادرات | روشهای معرفی محصولات گیاهی دارویی | مراحل واردات و صادرات کالا | وبینار جنبههای حقوقی رفع تعهدات ارزی واردکنندگان | کتاب صوتی صادرات پارچه و منسوجات ایران | کتاب صوتی ظرفیتها و راهکارهای صادرات به شرق آسیا | پتانسیلها و محصولات صادراتی ایران به کشور قطر | کارگاه سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد فرامرزی | کتاب صوتی صادرات تجهیزات و لوازم پزشکی | همایش پتانسیلهای صادرات کالا و خدمات به شرق آفریقا | دوره روشهای پرداخت بینالمللی و اعتبارات اسنادی
جدیدترینها
دکتر هومن باسره
رب گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم و پرمصرف در آشپزی ایرانی است که از تبدیل گوجه فرنگی به یک مایع غلیظ و قرمز رنگ به وسیله پختن و غربالگری آن تهیه میشود.
تولید رب گوجه فرنگی در ایران به دو صورت خانگی و صنعتی انجام میشود. تولید خانگی رب گوجه فرنگی در ایران به صورت سنتی و با استفاده از گوجه فرنگی تازه یا خشک شده در فصل تابستان و پاییز انجام میشود. تولید صنعتی رب گوجه فرنگی در ایران با استفاده از ماشینآلات و تکنولوژی مدرن و با رعایت استانداردهای بهداشتی و کیفی در کارخانهها و واحدهای تولیدی صورت میگیرد.
بر اساس آمارهای سازمان جهانی تجارت، تولید رب گوجه فرنگی در ایران در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱.۲ میلیون تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ با ۵ درصد رشد روبرو شده است. ایران در رتبه چهارم جهانی در تولید رب گوجه فرنگی قرار دارد و پس از چین، ترکیه و ایتالیا قرار دارد.
ظرفیتهای موجود بازار برای صاردات رب گوجه فرنگی
رب گوجه فرنگی یکی از محصولات صادراتی ایران است که به کشورهای مختلفی مانند عراق، افغانستان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و غیره ارسال میشود. رب گوجه فرنگی ایرانی به دلیل کیفیت بالا، طعم خوب و قیمت مناسب، تقاضای زیادی در بازارهای خارجی دارد.
بر اساس آمارهای سازمان جهانی تجارت، صادرات رب گوجه فرنگی از ایران در سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۲۰ هزار تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ با ۱۰ درصد رشد روبرو بوده است. ایران در رتبه ششم جهانی در صادرات رب گوجه فرنگی قرار دارد و پس از ترکیه، چین، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا قرار میگیرد.
برای موفقیت در صادرات رب گوجه فرنگی، لازم است که تاجران با شرایط بازارهای مقصد، استانداردهای کیفی و بهداشتی، رقبای موجود و مزیتهای رقابتی خود، تعرفهها و مقررات گمرکی، روشهای حمل و نقل و بسته بندی، و راهکارهای بازاریابی آشنا باشند. در ادامه، برخی از این موارد را به طور خلاصه بررسی می کنیم.
- شرایط بازارهای مقصد: برای انتخاب بازارهای مقصد برای صادرات رب گوجه فرنگی، لازم است که عواملی مانند تقاضا، قیمت، رشد، رقابت، قوانین و مقررات، فرهنگ و ذائقه، ریسک و فرصت را در نظر گرفت. بر اساس آمارهای موجود، کشورهای همسایه ایران به خصوص عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، قزاقستان و تاجیکستان از بزرگترین واردکنندگان رب گوجه فرنگی از ایران هستند. این کشورها به دلیل قرابت جغرافیایی، فرهنگی و ذائقهای با ایران، بازارهای هدف مناسبی برای صادرات رب گوجه فرنگی ایرانی محسوب میشوند. علاوه بر این، کشورهایی مانند روسیه، امارات متحده عربی، عمان، بحرین، کویت، عربستان سعودی، چین، هند، انگلستان و آلمان نیز از بازارهای پتانسیلدار برای صادرات رب گوجه فرنگی از ایران هستند. برای ورود به این بازارها، لازم است که تاجران با شرایط و نیازهای آنها آشنا شوند و استراتژیهای مناسبی را برای بازاریابی و رقابت پیادهسازی کنند.
- استانداردهای کیفی و بهداشتی: یکی از مهمترین عواملی که بر موفقیت صادرات رب گوجه فرنگی تأثیر دارد، رعایت استانداردهای کیفی و بهداشتی است. رب گوجه فرنگی یک محصول غذایی است که باید در تمام مراحل تولید، بستهبندی، حمل و نقل و نگهداری، از شرایط بهداشتی مناسب برخوردار باشد. این شرایط شامل مواردی مانند انتخاب گوجه فرنگی سالم و با کیفیت، استفاده از مواد اولیه و مواد افزودنی مجاز و با کیفیت، رعایت دما، فشار، زمان و نسبت آب و مواد جامد در فرآیند تولید رب، استفاده از بستهبندیهای استاندارد و مقاوم، رعایت شرایط حمل و نقل و نگهداری مناسب و غیره است. رب گوجه فرنگی تولیدی باید از نظر شاخصهای فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژیکی و حسی مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی باشد. برای صادرات رب گوجه فرنگی، لازم است که تولیدکنندگان دارای پروانه بهداشت و گواهی بهداشت محمولهای یا مدتدار از سازمان غذا و داروی ایران باشند. همچنین باید با استانداردهای کشورهای مقصد آشنا باشند و در صورت لزوم، گواهیهای مربوطه را از موسسات معتبر بینالمللی مانند ایزو، هلال، کوشر و غیره دریافت کنند.
- رقبا و مزیتهای رقابتی: صادرات رب گوجه فرنگی از ایران با رقبای بزرگی روبه رو است. کشورهایی مانند ایتالیا، چین، آمریکا و اسپانیا بزرگترین صادرکنندگان رب گوجه فرنگی در جهان هستند که با داشتن تکنولوژی پیشرفته، ظرفیت تولید بالا، کیفیت برتر، قیمت رقابتی و شبکه بازاریابی گسترده، سهم بزرگی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دادهاند. برای رقابت با این کشورها، لازم است که تاجران ایرانی مزیتهای رقابتی خود را شناسایی و تقویت کنند.
* استفاده ار مطلب با ذکر نام منبع و مولف مجاز است
صادرات پارچه و منسوجات ایران
بستهبندی، بازاریابی و صادرات حبوبات
صادرات تجهیزات و لوازم پزشکی
صادرات کیف و کولهپشتی غیرچرمی
صادرات لوازم آرایشی ایرانی
صادرات گلیم و صنایع دستی
صادرات پتو و کالای خواب از ایران
صادرات محصولات کنسروی از ایران
صادرات لوازم خانگی ایرانی
فرصتهای صادراتی انواع دستمال کاغذی
صادرات شیر خشک به کشورهای همسایه
مراحل واردات و صادرات کالا
تولید و صادرات محصولات کشتارگاهی
تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران
فرصتهای صادراتی انواع دستمال کاغذی
بازارها و فرصتهای صادرات زیتون از ایران و ترکیه
صادرات محصولات دخانی توتون، تنباکو و ملزومات
صادرات انواع روغنهای طبیعی و ارگانیک
صادرات لباس کار و محصولات مرتبط
کالاهای پرسود برای صادرات به کشور عمان
جایگاه ایران در تجارت جهانی قهوه
تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران
مراحل و شرایط صادرات لوازم پزشکی
شبکه سوئیفت و راههای جایگزین برای انتقال پول
صادرات به عراق؛ فرصتی مهم برای آغاز تجارت
مزیت رقابتی چیست و چگونه ایجاد میشود؟
صادرات قارچ ترافل یا دنبلان کوهی
تولید و صادرات موکت و فرش ماشینی ایرانی
ظرفیتها و راهکارهای صادرات به شرق آسیا
تولید و صادرات پسته ایرانی؛ چالشها و راهکارها
صادرات موم پلیاتیلن به کشور هند
تخصیص ۷۳۰ میلیون دلار ارز نیمایی به واردات پارچه
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال ۱۴۰۲، به واردات پارچههایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید میشود، ۷۳۰ میلیون دلار ارز نیمایی اختصاص یافت و جریان تخصیص ارز دولتی به واردات این اقلام هنوز ادامه دارد.
اقدامات بانک مرکزی برای رسیدگی به تعهدات ارزی صادرکنندگان
تعیین مهلت ایفای تعهدات صادراتی و معرفی متخلفین به قوه قضاییه در صلاحیت کارگروه برگشت ارز حاصل از صادرات متشکل از ۱۱ عضو بوده که بانک مرکزی تنها یکی از اعضای این کارگروه در کنار ۱۰ عضو دیگر است.
پیشبینی استقبال گسترده از نمایشگاه تجارت با اوراسیا در تهران
سفیر ایران در روسیه با اشاره به میزبانی تهران از سومین نمایشگاه بینالمللی «تجارت با اوراسیا» گفت: شرکتهای فعال از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال گستردهای از این نمایشگاه داشتهاند که نویدبخش برگزاری مطلوب این رویداد چندجانبه است.
اعلام برنامه حمایت از صادرکنندگان توسط دولت کانادا
دولت فدرال کانادا در واکنش به تعرفههای اخیر آمریکا که شراکت تجاری طولانی مدت بین دو کشور را مختل کرده و منجر به افزایش هزینهها برای شهروندان آمریکایی و کانادایی شده است، مجموعهای از اقدامات را اعلام کرده است.
رکود در بازار چرم ایران
رییس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کفش گفت: یکی از چالشهای اصلی تولیدکنندگان، سرمایه در گردش است. مواد اولیه از جمله چرم طبیعی، بهشدت گران شده و بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل نوسان قیمت ارز نمیتوانند برنامهریزی مشخصی داشته باشند.
نگاه فنی به «انحصار ارزی» در ایران
دولت و عواملش در بازار ارز ایران، بسیار تعیینکننده هستند و نرخ را به ۹۷ درصد معاملات بازار دیکته میکنند. درواقع صحبت از رقابتی بودن در بازار ارز ایران، از سر ناآگاهی مطلق از بنیادهای تئوریک اقتصادی است.
هدف ما تولید انواع محتوای تخصصی و ارزشمند تجاری است تا به شما کمک کند در زمینه تجارت بینالملل و صادرات محصولات ایرانی مهارتهای خود را افزایش دهید. ما با توجه به نیازها و چالشهای بازرگانان جوان، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی، مطالب آموزشی، اخبار و سایر اطلاعات را تهیه مینماییم. مایلیم با استفاده از محتوای ما، شما بتوانید بازارهای جدیدی را شناسایی نمایید، روابط تجاری خود را گسترش دهید و از فرصتهای رشد و توسعه بهرهمند شوید. امیدواریم کمکی باشیم تا شما با شایستگی و توانمندیهای خود به عنوان نمایندهای موفق و متعهد از کشورمان، محصولات ایرانی را به جهان معرفی نموده و از منافع و مزایای آن برخوردار گردید.
© تمام حقوق این وبسایت متعلق به پایگاه خبری واردات و صادرات میباشد