سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ

 

۱۴۰۳/۱/۱۰

بازدهی بازارهای مختلف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

بررسی ها نشان می دهد بورس ایران کم بازده‌ترین بازار و رمزارز پربازده‌ترین بازار در کشور بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بازارهای مختلف در سال ۱۴۰۲ رشد را تجربه کردند و در این مطلب به صورت مختصر وضعیت بازارها در ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای سال مورد بررسی قرار می‌گیرد:

بازار سرمایه
بازار سرمایه در ابتدای سال ۱۴۰۲ در جایگاه ۲ میلیون و ۸۹ هزار واحد قرار داشت، بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ وضعیت مثبتی را تجربه کرده و با افزایش انتظارات مثبت و خبرهای مثبت در بورس، بسیاری از فعالان بازار سرمایه از فتح قله ۳ میلیون واحدی در بهار ۱۴۰۲ سخن می‌گفتند، اما استراتژی دولت در سال ۱۴۰۲ رشد بورس نبود. به یک باره در ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ صف‌های خرید تبدیل به صف‌های فروش شده و ریزش فرسایشی و بیش از ۱۰ ماه بورس آغاز شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد بورس در انتهای سال در جایگاه ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد قرار دارد که نشان می‌دهد بورس رشد ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

دلار
بازار ارز در سال ۱۴۰۲ وضعیت صعودی را تجربه کرد، فروردین ماه سال ۱۴۰۲ قیمت دلار در محدوده ۴۹,۸۰۰ تومان قرار داشت که در شرایط فعلی در محدوده ۵۹,۸۷۰ تومان قرار دارد که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ با سیاست‌های مختلف پولی - مالی، ارزی سعی کرد که قیمت دلار را کنترل کند، آخرین اقدام بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی بود.

طلا
طلا در ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت ۲میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در انتهای سال ۱۴۰۲ به قیمت ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسیده است، طلا رشد ۲۳ درصدی را در طول سال ۱۴۰۲ تجربه کرده است. این بازدهی به علت افزایش قیمت دلار در بازار داخلی ایران و افزایش قیمت انس طلای جهانی رقم خورد و باعث شد بازدهی طلا از دلار بیشتر شود.

مسکن
قیمت مسکن به علت حباب انباشته سنگین و کم بودن قدرت خرید توسط مردم مثل همیشه تابع افزایش قیمت دلار نبوده و کمتر از دلار رشد کرده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در تهران در ابتدای سال ۱۴۰۲ هر متری ۷۱.۲۹۹.۰۰۰ تومان بوده که با افزایش ۱۳ درصدی به ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده است.

بیت کوین
بیت کوین و رمزارزها در سال ۱۴۰۲ همگان را غافلگیر کرد، ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت بیت کوین به ۲۷ هزار و ۸۹۳ دلار رسیده بود اما در انتهای سال با جهشی ۱۴۵ درصدی به ۶۸ هزار و ۴۱۰ هزار واحد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیت کوین و رمزارزهای دیگر بیشترین بازدهی را در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند، بیت کوین بیش از ۲ سال در کانال ۲۰ تا ۴۰ هزار واحدی نوسان کرده و به یک باره با جهش فوق العاده همه را غافلگیر کرد.

* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز می‌باشد

 

پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی
اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار کرد: برای کالاهای اساسی یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار و برای خدمات ۱۵۰ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات یک میلیارد و ۶۴ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت. وی افزود: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی یک میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱۹۱ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد. سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۶۳۴ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۳۶۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۲۶۱ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۲۲۶ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۳۳ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۳۱۳، ۴۳، ۲۴۵، ۱۴۱ و ۷ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری دریافت کرده‌اند.

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
امیر برهانی، رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری در محل نمایشگاه اکسپو اظهار کرد: در راستای متنوع سازی مقاصد صادراتی کشورمان، سرمایه‌گذاری مستقیمی روی کشورهای آفریقایی انجام شده تا توانمندی‌های ما را بیشتر بشناسند و از این کشورها به عنوان مقاصد ویژه صادراتی یاد می‌شود. در این ارتباط پوشش بیمه‌ای برای صادرات یا سرمایه‌گذاری ایرانیان در آفریقا دیده شده است. برهانی ادامه داد: بسته ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم تا این شرکت‌ها با ضمانت صندوق صادرات بتوانند صادرات داشته باشند؛ برای این شرکت‌ها بدون وثیقه یا با حداقل وثیقه خدمات ارائه می‌شود. رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: توافقنامه تجاری در نمایشگاه امسال با اتاق بازرگانی مالزی و صندوق ضمانت صادرات برای ارائه خدمات اعتباری با این کشور منعقد شد. همچنین قرار است هیئت تجاری از کامرون برای امضای تفاهمنامه به ایران بیایند. تفاهمنامه‌ای نیز با صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت به امضا می‌رسد تا بازرگانان بتوانند از امکانات این صندوق به صورت همزمان استفاده کنند.

 

برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، تا دو ماه آینده بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله ایران، روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار خواهند شد. به گزارش خبرگزاری مهر، کامبیز میرکریمی عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می‌کند، گفت: مهم‌ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت‌نامه‌هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می‌کند.

ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه ای موضوع ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۲/۱۵۹۱۷۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۷۰۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ضمائم آن در خصوص ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع به تفکیک اقلام ممنوع صادراتی و (اقلام مجاز مشروط) در صادرات ارسال می گردد. ضمناً طبق اعلام معاونت مذکور صادرات اقلام مندرج در بند ۲ نامه فوق الذکر اقلام) مجاز مشروط) منوط به تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در سامانه گمرک ایران خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

سلطان چاپ پول که بود و چه کرد؟
عبدالناصر همتی؛ رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در ماه‌های اخیر در قالب یک اینفلوئنسر فضای مجازی ظاهر شده است و با تحلیل‌های ضدونقیض تلاش می‌کند به‌هرقیمتی نام خود را مطرح کند. مقایسه انتقادهای اکنون همتی با عملکرد او در گذشته نشانه‌هایی از خودزنی دارد. دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی از سوم مرداد ماه ۱۳۹۷ تا نهم خردادماه سال ۱۴۰۰ بوده است. برخی اقتصاددانان این دوره را دوران سیاه متغیرهای پولی نام‌گذاری کرده‌اند.

۹۱ درصد صادرات ایران به چین فرآورده‌های نفتی است
مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است. رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفت‌وگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فراورده‌های نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازارهای بین‌المللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است.

نخستین محموله خودروهای هیبریدی وارد کشور شد
مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم از ورود نخستین محموله خودروهای هیبریدی به بزرگترین جزیره ایران خلیج فارس خبر داد. امیرعلی داوود مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: واردات قطعی این خودروهای هیبریدی از چهار برند مطرح (تویوتا، نیسان، لکسوس و سوزوکی) و واردات قطعی خودروهای سواری و تجاری از محصولات هشت برند دیگر توسط یکی از شرکت‌های معتبر واردات و صادرات ذیل رویه گمرکی بر اساس مصوبه هیأت وزیران برای واردات قطعی خودرو در ۲۳ دی ۱۴۰۲ به مناطق آزاد کشور انجام شده است. پس از ورود این خودروهای وارداتی به منطقه آزاد قشم توسط شرکت طلوع طلایی کیش، مراحل ترخیص گمرکی و شماره گذاری آنها آغاز شده و پس از آن برای استفاده شخصی ساکنان جزیره قشم، جزیره کیش و شبکه حمل و نقل عمومی این جزایر به فروش می‌رسند.

 

 

 

 

 

سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ