سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ

۱۴۰۳/۲/۱۰

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک‌های سیاسی که بیمه‌های تجاری تقبل نمی‌کنند را پوشش می‌دهد به طوریکه اگر کشوری ایران را تحریم کرد، خسارت تجار جبران و دعاوی بین‌المللی ارائه می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر برهانی، رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری در محل نمایشگاه اکسپو اظهار کرد: در راستای متنوع سازی مقاصد صادراتی کشورمان، سرمایه‌گذاری مستقیمی روی کشورهای آفریقایی انجام شده تا توانمندی‌های ما را بیشتر بشناسند و از این کشورها به عنوان مقاصد ویژه صادراتی یاد می‌شود. در این ارتباط پوشش بیمه‌ای برای صادرات یا سرمایه‌گذاری ایرانیان در آفریقا دیده شده است.

برهانی ادامه داد: بسته ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم تا این شرکت‌ها با ضمانت صندوق صادرات بتوانند صادرات داشته باشند؛ برای این شرکت‌ها بدون وثیقه یا با حداقل وثیقه خدمات ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: توافقنامه تجاری در نمایشگاه امسال با اتاق بازرگانی مالزی و صندوق ضمانت صادرات برای ارائه خدمات اعتباری با این کشور منعقد شد. همچنین قرار است هیئت تجاری از کامرون برای امضای تفاهمنامه به ایران بیایند. تفاهمنامه‌ای نیز با صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت به امضا می‌رسد تا بازرگانان بتوانند از امکانات این صندوق به صورت همزمان استفاده کنند.

وی گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران از بدو تاسیس خود از ۵۰ سال گذشته تا امروز ۲۲ میلیارد یورو پوشش بیمه‌ای انجام داده است که این خدمات حمایتی همچنان به بازرگانان کشورمان ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: از مزایای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران می‌توان به بازاریابی در دو کشور جدید کامرون و مالزی اشاره کرد؛ بطوریکه این کشورها تا به امروز اطلاع نداشتند که جمهوری اسلامی ایران ضمانتنامه‌های تجاری ارائه می‌دهد.

وی افزود: سرمایه ثبتی صندوق ضمانت صادرات ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافته است و به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است. اگر کشوری ایران را تحریم کرد، خسارت تجار جبران می شود و دعاوی بین‌المللی ارائه می‌گردد. حتی اگر تجار ما در کشوری سرمایه‌گذاری کنند و کشور مقصد، آن صنایع را ملی اعلام کند یا آنکه بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و اختلافات داخلی روی دهد صندوق از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت و خسارات آنها را جبران می‌کند؛ به طوریکه در زمان حمله داعش به کشور عراق ریسک‌های سیاسی و تجار بین‌المللی در این کشور پوشش داده و جبران شد.

وی اظهار داشت: عراق،‌ سوریه و افغانستان مقاصد صادراتی مهمی برای کشورمان به حساب می‌آیند و با وجود اینکه ریسک تجارت بالایی دارند ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای آنها صادر و از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت می‌شود.

* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز می‌باشد

 

صادرات ۴۹۸ تن محصولات کشاورزی از کردستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در نشستی خبری با اصحاب رسانه که در جهاد کشاورزی کردستان برگزار شد، از صادرات ۴۹۸ تن محصولات کشاورزی در مرز باشماق مریوان خبر داد و اظهار داشت: واردات میوه‌های گرمسیری نیز پس از گذشت سال‌ها از این مرز آغاز شده و در حال انجام است. اکنون نیز دنبال واردات نهاده‌های دائمی هستیم. پیمان اسکندری گفت: مشکلی در تامین مرغ نداریم و هر کیلوگرم با ۸۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اما با چالش گوشت قرمز مواجه هستیم، اکنون قیمت دام زنده گوساله ۲۰۵ تا ۲۱۵ هزار تومان و در واحدهای قصابی ۵۷۰ تا ۵۸۰ کیلوگرم ثابت مانده است. از نیمه دوم اردیبهشت ماه واردات گوشت گوسفندی نداشتیم. در حوزه گوشت قرمز ورود کرده‌ایم اما واحدهای قصابی با توزیع گوشت وارداتی همکاری نکردند. اسکندری بیان کرد: علی‌رغم عدم همکاری‌ها، از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۵ تن گوشت گرم گوسفندی وارداتی با کیلویی ۳۱۵ هزار تومان در استان کردستان عرضه شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از سرمایه‌گذاری و پرداخت سه هزار و ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به گندم‌کاران کردستانی پرداخت شده که اگر یک سوم آن در استان سرمایه‌گذاری می‌شد، اکنون شاهد بسیاری از مشکلات کنونی نبودیم؛ البته در سال گذشته در مجموع ۶۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در همه محصولات کشاورزی استان پرداخت شده است.

سهم ۱.۶ میلیون تنی ایران از تولید کاغذ در دنیا
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان اینکه حدود ۴۲۵ میلیون تن کاغذ در دنیا تولید می‌شود و چین بالاترین سهم را در این حوزه دارد، گفت: سهم ایران نیز ۱.۶ میلیون تن کاغذ است. ابوالفضل روغنی گلپایگانی شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در آیین افتتاح طرح توسعه یک واحد تولید کاغذ در شهرستان زرندیه به اهمیت صنعت کاغذ پرداخت و اظهار کرد: تولید کاغذ به عنوان یک صنعت راهبردی در شاخصه اقتصادی موجب تقویت منابع درآمدی کشور شده و در شاخصه فرهنگی نیز موجب افزایش سرانه مطالعه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه استان مرکزی هفت واحد تولید کاغذ با ایجاد افزون بر هفت هزار نفر اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد، گفت: صنعت کاغذ و بسته‌بندی، تب‌سنج اقتصاد است و اگر درجه تب این صنعت افزایش پیدا کند حال صنعت نامساعد خواهد شد. وی به مصرف ۹۰۰ تن کاغذ بسته‌بندی در شرایط خوب مصرف در کشور اشاره کرد و گفت: کاغذ بسته بندی که در این واحد صنعتی در زرندیه تولید می شود با کیفیت‌ترین محصول تولیدی در ایران است.

معرفی ارز جایگزین دلار توسط بریکس تا پایان سال
سازمان بریکس با صدور بیانیه‌ای از اقدام اعضا برای جایگزین‌سازی دو ارز رسمی جدید با دلار و استفاده از مکانیزم جدید بریکس برای تسویه حساب‌های بین‌المللی تا پایان سال خبر داد. به گزارش وبسایت تحلیل بازار، افزایش فشار آمریکا بر کشورهای مستقل برای پیروی از مقررات تحریمی وضع شده از سوی نهادهای حکومتی واشنگتن طی سال‌های اخیر منجر به فاصله گرفتن بسیاری از این کشورها از اقتصاد ایالات متحده شده است. این فاصله‌گیری تا جایی پیش رفته که حتی بسیاری از متحدین نزدیک آمریکا همچون هند نیز در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای و دیگر پیمان‌های منطقه‌ای، تلاشی مضاعف برای رهایی از مقررات تحریمی آمریکا به کار بسته‌اند. اگرچه بریکس همانطور که از نامش پیداست، در ابتدا شامل کشورهای برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی می‌شد؛ اما امروزه بسیاری از کشورهای مستقل دیگر همچون ایران، نیجریه و عربستان سعودی نیز به اعضای ناظر، دائم و یا موقت این پیمان اقتصادی تبدیل شده‌اند.

 

واردات چای محدود شد
استاندار گیلان با بیان اینکه واردات چای به‌ دستور رئیس‌جمهور محدود شد، گفت: چای خشک به‌ اندازه نیاز کشور وارد می‌شود و پارسال حدود ۴۲ هزار تن چای واردات شد که در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بود. به گزارش تجارت‌نیوز، اسدالله عباسی در بازدید از کارخانجات چای املش و دیدار با برخی از چایکاران و صاحبان کارخانجات چای، دستوراتی را در راستای حل مشکل چایکاران در فصل برداشت چای بهاره صادر کرد. استاندار گیلان در این بازدید با تأکید بر لزوم توجه به برداشت مکانیزه چای در باغات گیلان اظهار کرد: تولید و برداشت مکانیزه چای نقش مهمی در افرایش میزان برداشت برگ سبز چای دارد به‌طوری که براساس آمار، برداشت برگ سبز چای به‌ روش مکانیزه ۲ برابر بیشتر از برداشت سنتی است.

صادرات ۴۰ میلیارد دلاری خدمات فنی مهندسی
در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و اعضا انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی اعلام شد انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی تاکنون ۴۰ میلیارد دلار صادرات خدمات داشته است و شرکت های ایرانی بیش از ۷۰۰ پروژه موفق به ثمر رسانده اند. به گزارش ایرنا، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به گشایش های سیاست خارجی دولت سیزدهم با وجود شرایط تحریم کشور تأکید کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های مهم بین المللی و منطقه ای همانند بریکس، شانگهای و تجارت آزاد اوراسیا بستر و زمینه بسیار مساعد و ارزشمندی برای حضور بخش خصوصی به ویژه صادر کنندگان خدمات مهندسی فراهم کرده است. معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بسیار ارزشمندی با ارزش افزوده فراوان برای کشور ایجاد می‌کند، تصریح کرد: سابقه و فعالیت چندین دهه شرکت های بخش خصوصی سرمایه بسیار بزرگ برای اقتصاد کشور است و قطعاً‌ یکی از زمینه های تحقق جهش تولید با مشارکت مردم و فعالیت بیش از گذشته صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی به شمار می رود. مخبر افزود: بسته حمایتی انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی برای حل مشکلات و موانع بسیار راهگشا است اما از این انجمن انتظار می رود تا در کنار این بسته حمایتی و با توجه به ظرفیت بزرگ فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان، این شرکت ها هدف گذاری سالانه ۱۰ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار خود قرار دهند.

استخوان تجار در حال خرد شدن است!
روشنعلی یکتا گفت: از سال ۹۶ به بعد، ما با یک خودتحریمی مواجه شده‌ایم که تاکنون ادامه داشته است. اگر ما به یک نرخ ارزی تک‌ قیمت برسیم و موانع مختلفی برای تولید محصولات کشاورزی کشورمان برداشته شود، آن زمان نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو قدرتمندتر و پررنگ‌ تر خواهند شد. ۱۰ شریک تجاری نخست ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان هستند که ۸۴ درصد از ارزش کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بین ۱۰ شریک اصلی تجاری ایران تا پایان سال قبل، بیشترین افزایش مبادلات تجاری به لحاظ وزن و ارزش به فدراسیون روسیه تعلق داشت. این افزایش به لحاظ وزن ۵۴ درصد و به لحاظ ارزش ۲۴ درصد بوده است. پس از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که مهم‌ترین رویداد تجاری در جهت ارتباط با بازارهای بین‌المللی در کشورمان است (لازم به ذکر است که این نمایشگاه از تاریخ ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد) تصمیم گرفتیم گفتگویی با روشنعلی یکتا نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت الزامی شد
سامانه جامع تجارت از الزام ثبت بارنامه و واگذاری آن به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی، در این سامانه خبر داد. سامانه جامع تجارت اعلام کرد: ثبت بارنامه و واگذاری آن به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی در این سامانه الزامی است. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع فرآیند اظهار واردات در سامانه جامع تجارت در هفته‌های آتی و لزوم ثبت بارنامه‌های بین‌المللی (استعلام شده از سامانه جامع حمل وزارت راه و شهر سازی)، لازم است که شرکت‌های حمل بین‌المللی بارنامه‌های مذکور را در سامانه بارفرابران ثبت و عملیات واگذاری بارنامه به صاحب کالا (ظهرنویسی) را برای هر چهار روش حمل در این سامانه انجام دهند. شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی باید با مراجعه به سامانه بارفرابران به آدرس https://barfarabaran.ir ابتدا ثبت نام نموده (در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده باشند) و پس از آن نسبت به ثبت اطلاعات بارنامه، اخذ کد رهگیری حمل و سپس واگذاری آن به صاحب کالا (ظهرنویسی) در این سامانه اقدام کنند.

صادرات دانش‌بنیان‌ها به ۲.۵ میلیارد دلار رسید
جزئیات واردات و صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ از سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است. در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شد. از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشته‌اند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات، ۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشته‌اند. حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ کشور عمده شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.

 

 

محتوای چندرسانه‌ای

 

 

 

 

 

سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ