۱۴۰۳/۱/۸
ایران اواسط سال گذشته اعلام کرد ذخایری را کشف کرده است که میتواند دومین منبع بزرگ لیتیوم جهان باشد.
به گزارش تجارتنیوز، یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اواسط سال ۱۴۰۲ از کشف لیتیوم در ایران (استان همدان) خبر داد. این ادعا به سرعت در رسانههای بینالمللی منعکس شد. مسئولان وزارتخانه بر این باور بودند که ذخیره لیتیوم کشف شه به ۸.۵ میلیون تن میرسد.
لیتیوم به عنوان طلای سفید برای ساخت باتری به ویژه در صنعت خودروهای الکتریکی در حال رشد، شناخته میشود. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، اگر رقم ادعا شده دقیق باشد، این ذخایر پس از شیلی که دارای ۹.۲ میلیون تن از این فلز است، به دومین ذخیره بزرگ لیتیوم شناخته شده در جهان تبدیل میشود.
با وجود این و به نقل از خبرگزاری مهر، یکی از اعضای کارگروه معدن ریاستجمهوری پس از اعلام این خبر در یک برنامه تلویزیونی گفت که شاید رقم اعلام شده صحیح نباشد. بر این اساس، ایران صاحب ۲۰درصد لیتیوم جهان نیست و نباید آمار غلط ارائه کرد. پس از آن خبرگزاری دانشجو نیز آن را «یک اشتباه محاسباتی» نامید و برآورد کرد که رقم کشف لیتیوم در ایران احتمالا به ۵۰۰تن برسد. در واقع خبر ذخیره ۸.۵میلیون تن لیتیوم این گونه تکذیب شد.
با کشف لیتیوم در ایران، فرصتی بینظیر برای تنوعبخشی به اقتصاد ایران و کاهش وابستگی به صادرات نفت و گاز فراهم میشود. استخراج و فرآوری لیتیوم میتواند هزاران شغل جدید در ایران ایجاد کرده و به رونق اقتصادی و اشتغالزایی در کشور کمک کند. کشف لیتیوم در ایران میتواند به جذب سرمایهگذاری خارجی در بخش معدن ایران کمک کرده و زمینه را برای ورود تکنولوژیهای جدید و پیشرفته به کشور فراهم کند.
ایران میتواند از لیتیوم به عنوان ابزاری برای مذاکره در مورد رفع تحریمها و بهبود روابط با غرب استفاده کند. این موضوع ممکن است به افزایش قدرت چانهزنی کشور در عرصه بینالمللی و حصول منافع ملی در مذاکرات و معاهدات مختلف منجر شود. کشف لیتیوم میتواند به همکاریهای جدید بین ایران و دیگر کشورها در زمینه معدن و فناوری منجر شود. این همکاریها ممکن است تبادل دانش و تکنولوژی و ارتقای سطح علمی و فنی ایران در این زمینهها را افزایش دهد.
در خصوص تبعات محیط زیستی کشف لیتیوم در ایران، استخراج لیتیوم میتواند اثرات قابل توجهی بر محیط زیست داشته باشد؛ به ویژه زمانی که در مقیاس بزرگ انجام شود. استخراج، شامل حذف مقادیر زیادی خاک و سنگ است که میتواند خاک و پوشش گیاهی محلی را تخریب کند. علاوه بر این، استخراج لیتیوم ممکن است باعث آلودگی آب و خاک از مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند استخراج شود.
یکی دیگر از اثرات محیط زیستی مهم صنعت لیتیوم، انتشار گازهای گلخانهای است. استخراج و انتقال لیتیوم به مقادیر زیادی انرژی، معمولاً از سوختهای فسیلی، نیاز دارد. این میتواند منجر به انتشار قابل توجه دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانهای شود که به تغییرات آبوهوایی کمک میکند.
بر این اساس، کشف لیتیوم در ایران ممکن است شمشیری دو لبه برای محیط زیست کشور باشد. از یک سو، این ذخایر میتواند زمینه را برای گسترش فناوریهای سبز و انرژیهای تجدیدپذیر فراهم کند. اما از سوی دیگر فرایند استخراج آنها ممکن است به منابع طبیعی آسیب بزند. نظارت دقیق بر فعالیتهای معدنی و استفاده از فناوریها و منابع تجدیدپذیر در مسیر تولید لیتیوم میتواند تبعات منفی آن را کاهش دهد.
کشف لیتیوم در ایران به صورت بالقوه میتواند تحولی مهم با پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی قابل توجه باشد. این کشف ممکن است فرصتی را برای کشور فراهم کند تا اقتصاد خود را تنوع بخشد، وابستگی به صادرات نفت و گاز را کاهش دهد و به بازیگری مهم در بازار جهانی لیتیوم تبدیل شود. با این حال، برای تحقق این اهداف، ایران باید با چالشهایی مانند کمبود فناوری، سرمایهگذاری و تحریمها مقابله کند. همکاریهای بینالمللی، استفاده از ظرفیتهای داخلی و برنامهریزی دقیق میتواند نقش کلیدی در عبور از این چالشها و رسیدن به اهداف پیشرو ایفا کرده و کشف لیتیوم در ایران را در عمل نیز به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کند.
* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز میباشد
برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: طبق پیشبینیها، تا دو ماه آینده
بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله ایران، روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه
صفر برخوردار خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کامبیز میرکریمی عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران
و روسیه با بیان اینکه موافقتنامههای تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان،
دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل میکند، گفت: مهمترین اصلی که ما از آن غافل
بودیم انعقاد موافقتنامههایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار
کشور تسهیل میکند.
ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه ای موضوع ضوابط
صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: بازگشت به نامه شماره
۱۴۰۲/۱۵۹۱۷۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۷۰۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ضمائم آن در خصوص ضوابط صادراتی
محصولات فرعی جنگل و مرتع به تفکیک اقلام ممنوع صادراتی و (اقلام مجاز مشروط) در
صادرات ارسال می گردد. ضمناً طبق اعلام معاونت مذکور صادرات اقلام مندرج در بند ۲
نامه فوق الذکر اقلام) مجاز مشروط) منوط به تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات
وزارت جهاد کشاورزی در سامانه گمرک ایران خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید
مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.
سلطان چاپ پول که بود و چه کرد؟
عبدالناصر همتی؛ رئیسکل اسبق بانک مرکزی در
ماههای اخیر در قالب یک اینفلوئنسر فضای مجازی ظاهر شده است و با
تحلیلهای ضدونقیض تلاش میکند بههرقیمتی نام خود را مطرح کند. مقایسه
انتقادهای اکنون همتی با عملکرد او در گذشته نشانههایی از خودزنی
دارد. دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی از سوم مرداد ماه ۱۳۹۷ تا نهم خردادماه
سال ۱۴۰۰ بوده است. برخی اقتصاددانان این دوره را دوران سیاه متغیرهای
پولی نامگذاری کردهاند.
۹۱ درصد صادرات ایران به چین فرآوردههای نفتی است
مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور
کلی و در سالهای گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین
بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار
گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از
صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفتوگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای
صادراتی ما به چین از فراوردههای نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم.
در بازارهای بینالمللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی
رقیب ندارد که بازار دست ایران است.
نخستین محموله خودروهای هیبریدی وارد کشور شد
مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم
از ورود نخستین محموله خودروهای هیبریدی به بزرگترین جزیره ایران خلیج فارس خبر
داد.
امیرعلی داوود مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، گفت:
واردات قطعی این خودروهای هیبریدی از چهار برند مطرح (تویوتا، نیسان، لکسوس و
سوزوکی) و واردات قطعی خودروهای سواری و تجاری از محصولات هشت برند دیگر توسط یکی
از شرکتهای معتبر واردات و صادرات ذیل رویه گمرکی بر اساس مصوبه هیأت وزیران برای
واردات قطعی خودرو در ۲۳ دی ۱۴۰۲ به مناطق آزاد کشور انجام شده است.
پس از ورود این خودروهای وارداتی به منطقه آزاد قشم توسط شرکت طلوع
طلایی کیش، مراحل ترخیص گمرکی و شماره گذاری آنها آغاز شده و پس از آن برای استفاده
شخصی ساکنان جزیره قشم، جزیره کیش و شبکه حمل و نقل عمومی این جزایر به فروش
میرسند.
محتوای چندرسانهای |
سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ