سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ

 

۱۴۰۲/۱۱/۲۶

تراز تجاری مثبت ۱۲۸ میلیون دلاری منطقه آزاد کیش

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش گفت: در ۱۰ ماهه امسال، تراز تجاری منطقه آزاد کیش با احتساب صادرات به سرزمین اصلی و کشورهای خارجی ۱۲۸ میلیون دلار مثبت است.

وحید زارع‌فکری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: گمرک ایران تنها صادرات کالا را در نظر می‌گیرد در صورتی که برای منطقه آزاد خدمات با کالا تفاوتی ندارد و مهم ارزآوری است.

وی درباره جزئیات واردات و صادرات منطقه آزاد کیش توضیح داد: در ۱۰ ماهه امسال، ۱۶۸ میلیون صادرات داشتیم و تنها ۸۲ میلیون دلار واردات انجام شده است. اعداد و ارقام نشان می‌دهد در بحث تجارت خارجی ۸۶ میلیون دلار تراز تجاری مثبت است. از سوی دیگر برخی شرکت‌های دارویی در این منطقه فعالیت می‌کنند که پس از تولید سریعاً باید صادر شود. از آنجایی که بین پروازهای خارجی در کیش فاصله افتاده این کالا به سرزمین اصلی صادر شده و از آنجا صادرات به خارج از ایران انجام می‌شود.

زارع فکری تاکید کرد: اکنون صادرات منطقه آزاد کیش به سرزمین اصلی هم ۴۲ میلیون دلار مثبت است. در واقع تراز تجاری ما از سرزمین اصلی هم مثبت شده است. اغلب صادرات این منطقه به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. همچنین صادرات خدمات گردشگری نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز می‌باشد

 

چرا مطلوبیت کریدورهای ایران برای ترانزیت کالا کم است؟
یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه فورواردر کالا برای انتخاب کریدور حمل‌ونقلی به سه عامل هزینه، زمان و امنیت توجه می‌کند، گفت: به‌واسطه تحریم‌ها و اینکه نمی‌توانیم تبادلات مالی داشته باشیم و همچنین مشکلات بیمه‌ای، هزینه و زمان ترانزیت از خاک ایران افزایش پیدا می‌کند و مطلوبیت کریدور ایران برای ترانزیت از بین می‌رود. محمدجواد شاهجویی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از تمام استعداد خدادادی ایران برای ترانزیت کشور استفاده نشده است، گفت: سهم بازاری که ما می‌توانیم از ترانزیت منطقه داشته باشیم در شرایط کاملا ایده‌آل، حدود ۳۰۰ میلیون تن است؛ یعنی اگر همه چیز داخل کشور خوب باشد و عوامل بیرونی هم تاثیر نگذارند، شاید بتوان تا ۳۰۰ میلیون تن را هم برای ترانزیت هدف‌گذاری کنیم. وی ادامه داد: رویه‌های کند داخلی، دخالت نهادها و سازمان‌هایی که در مساله ترانزیت دخیل هستند و عوامل خارجی مانند تحریم و کنش‌هایی که کشورهای متخاصم علیه ما دارند، توانسته بخشی از ترانزیت ما را تحت‌الشعاع قرار دهد. ما در بحث مبادلات مالی یا بیمه ترانزیت با مشکل مواجه هستیم، همین‌ها هم توانسته بخشی از ترانزیتی که از خاک ایران می‌شود را کاهش دهد. این کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه با وجود مشکلاتی که وجود دارد، روند ترانزیتی مثبت است، گفت: اقبال زیادی به ترانزیت از خاک ایران نشان داده می‌شود، مشروط بر اینکه ما خودمان شرایط را بهبود ببخشیم و عوامل داخلی را برطرف کنیم، می‌شود به افق‌های بالاتری برای ترانزیت کشور فکر کرد.

پیش‌بینی تجارت ۲ میلیارد دلاری ایران و عربستان
عضو اتاق بازرگانی ایران بر احتمال بهبود روابط تجاری ایران و عربستان با تمرکز بر محصولاتی مانند فولاد، زعفران، فرش و میوه‌های خشک تاکید و پیش‌بینی کرد ارزش تجارت دو کشور در میان‌مدت به ۲ میلیارد دلار برسد. فرشید فرزانگان، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و عربستان گفت: از زمان توافق دو کشور در مارس ۲۰۲۳ با هدف احیای روابط دیپلماتیک، تجارت بین ایران و عربستان سعودی تغییرات قابل‌توجهی داشته است؛ در چند ماه اول پس از توافق، ایران حدود ۱۴میلیون دلار فولاد به عربستان صادر کرد بر همین اساس مقامات خوش‌بین هستند و پیش‌بینی می‌کنند که تجارت دوجانبه بتواند به زودی به یک میلیارد دلار برسد و احتمالاً در میان‌مدت با تمرکز بر محصولاتی مانند فولاد، زعفران، فرش و میوه‌های خشک به دو میلیارد دلار رشد یابد. وی افزود: این تحولات نشان‌دهنده تعهد مجدد به تعاملات اقتصادی است که می‌تواند روابط بین دو کشور را تقویت کند هر چند چالش‌های همیشگی مانند تحریم‌های آمریکا همچنان ممکن است از توسعه کامل این رشد تجارت دوجانبه جلوگیری کند.

ارز ترجیحی برای واردات؛ ابرچالش تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی
با وجود کیفیت بالای محصولات صنعت تجهیزات پزشکی ایران، صنعتگران ایرانی این حوزه، بازار داخلی را به دلیل تخصیص ارز ترجیحی برای واردات، به خارجی‌ها واگذار کرده‌اند. با توجه به شعار سال جاری، «جهش تولید» مهم‌ترین هدفی است که تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی درصدد تحقق آن هستند و دانش و تکنولوژی خود را متناسب با استانداردهای جهانی نگه داشته‌اند. با این حال تخصیص ارز ترجیحی برای واردات تجهیزات پزشکی به ابرچالش تولیدکنندگانی تبدیل شده که برای تامین ارز مورد نیاز خود باید به بازار آزاد رجوع و از طریق دلار ۶۰ هزار تومانی نیاز خود را برطرف کنند. روندی که طی مدت اخیر منجر به واگذاری بازار به واردکنندگان و کالاهای خارجی شده است. چنان‌که آنها می‌گویند، اسفند ۹۸، یعنی زمانی که کووید-۱۹ به ایران رسید، کشور از جهات مختلف دچار بحران شد. یکی از این بحران‌ها، کمبود ونتیلاتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی بود. بیماران کرونایی از ناحیه ریه آسیب دیده بودند و به‌یکباره تقاضای شدیدی برای این دستگاه در جامعه پزشکی احساس شد.

 

چرا باید بازار چین را بشناسیم؟
رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، گفت: چینی‌ها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود. رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده است. چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

بیش‌اظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی گفت: در گذشته در واردات چوب بیش‌اظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته چندلا به‌جای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام می‌شد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی دریافت کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس هادی‌زاده در نشست خبری اظهار کرد: ایران نهمین تولیدکننده ام‌دی‌اف در دنیاست و صنعت چوب سهم ۱۱ درصدی از اشتغال کشور را دارد اما به اندازه تولید نتوانسته‌ایم در صادرات موفق باشیم. وی تصریح کرد: بیشترین صادرات این صنف به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس است و اخیراً در نمایشگاه ایران اکسپو نشست‌هایی با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم و امیدوار به صادرات به این کشور ها نیز هستیم.

افزایش صادرات زعفران‌ با بسته‌بندی در سال ۱۴۰۲
مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بسته‌بندی زیر ۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد. به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲ به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش قیمت این محصول در کشور و بازارهای بین‌المللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش این محصول هستیم. وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت که ۲۲ درصد از زعفران‌های صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱ این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است.

ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت الزامی شد
سامانه جامع تجارت از الزام ثبت بارنامه و واگذاری آن به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی، در این سامانه خبر داد. سامانه جامع تجارت اعلام کرد: ثبت بارنامه و واگذاری آن به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی در این سامانه الزامی است. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع فرآیند اظهار واردات در سامانه جامع تجارت در هفته‌های آتی و لزوم ثبت بارنامه‌های بین‌المللی (استعلام شده از سامانه جامع حمل وزارت راه و شهر سازی)، لازم است که شرکت‌های حمل بین‌المللی بارنامه‌های مذکور را در سامانه بارفرابران ثبت و عملیات واگذاری بارنامه به صاحب کالا (ظهرنویسی) را برای هر چهار روش حمل در این سامانه انجام دهند. شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی باید با مراجعه به سامانه بارفرابران به آدرس https://barfarabaran.ir ابتدا ثبت نام نموده (در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده باشند) و پس از آن نسبت به ثبت اطلاعات بارنامه، اخذ کد رهگیری حمل و سپس واگذاری آن به صاحب کالا (ظهرنویسی) در این سامانه اقدام کنند.

صادرات دانش‌بنیان‌ها به ۲.۵ میلیارد دلار رسید
جزئیات واردات و صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ از سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است. در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شد. از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشته‌اند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات، ۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشته‌اند. حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ کشور عمده شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.

 

 

محتوای چندرسانه‌ای

 

 

 

 

 

سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ