۱۴۰۲/۱۱/۲۹
هرچند بخش مهمی از فضای رسانهای کشور در چالش کوروش کمپانی به موضوع عملکرد منفی سلبریتیها معطوف شده اما مسئله اصلی مغفول مانده سودجویی در پس رویههای مفسدهآمیز و انحصاری است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هرچند ماجرای کلاهبرداری صدها میلیارد تومانی یک واردکننده و عرضهکننده آیفون حواشی زیادی به همراه داشته اما به نظر میرسد زمینه اصلی شکلگیری این دست فسادها مغفول مانده است.
در طی دو سال اخیر همزمان با نظارت ناکافی و رونق گرفتن رویههای رانتی ناکارامد، شرکتهایی بینام و نشان مثل کوروش کمپانی وارد حوزه واردات و عرضه موبایلهای لاکچری مثل آیفون شدهاند؛ در نهایت نیز در یک سال اخیر سودجویی در این حوزه وارد مرزهای جدیدی شد و سازوکارهای کلاهبرداری پانزی از طریق پیشفروش آیفون راه افتاد.
برند کوروش کمپانی در ابتدا خود را بزرگترین مرجع تعمیرات موبایل در ایران معرفی کرده و در یک سال گذشته اقدام به پیشفروش و واردات موبایل با شعار حذف واسطه ها و عرضه آیفون ۲۰ میلیون تومانی کرده بود.
ماجرای عرضه آیفون ۱۳ از حدود یک سال قبل به چالش بازار ۳ میلیارد دلاری ایران تبدیل شده، در آن مقطع مقرر شد تا ضمن ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ به بالا، واردات موبایلهای بالای ۶۰۰ دلار (از جمله آیفون ۱۳) صرفاً از طریق رویه رانتی واردات در مقابل صادرات خود انجام شود.
این موضوع منجر به ورود بازیگران ناشناخته و احتمالاً فرصتطلب به بازار آیفون و سایر موبایلهای لوکس شد. مدتی بعد واردات آیفونهای ۱۴ و بالاتر به صورت کلی ممنوع گردید و حالا مشخص شده با وجود خارج شدن آیفون ۱۳ از خط تولید نزدیک به یک میلیارد دلار از این مدل وارد کشور شده است.
با وجود هشدارهای مختلف در خصوص بازار بدون متولی و خدمات پس از فروش آیفون در ایران و گسترش رویه رانتی واردات در مقابل صادرات خود، حالا شاهد بزرگترین پرونده کلاهبرداری از مردم با وعده عرضه آیفون ۲۰ میلیون تومانی هستیم.
مافیای واردات آیفون همزمان با غفلت سوال برانگیز برخی دستگاههای دولتی در چند سال اخیر با ایجاد یک فضای غیرشفاف از طریق رویه رانتی "واردات در مقابل صادرات خود" و مقاومت در برابر پیادهسازی سازوکار خدمات پس از فروش رسمی، نقش مستقیم در کلاهبرداری چند صد میلیارد تومانی کوروش کمپانی داشته است.
در وضعیتی که منجر به حضور بی ضابطه بیش از ۱۵۰۰ شرکت در زمینه واردات موبایل شده بایستی ردِپای این کلاهبرداری بزرگ را در عدم نظارت کافی در ساماندهی واردکنندگان پیگیری کرد.
از سوی دیگر در حالی شاهد فروش گسترده آیفونهای آمریکایی در کشور هستیم که در عمل به دلیل اینکه بخشی از این تلفنهای همراه رفرش و ریپک هستند، هیچگونه خدمات پس از فروش یا گارانتی و همچنین تامین بلندمدت قطعات مشمول آنها نمیشود و همین مسئله مصرفکنندگان را به دردسر انداخته است.
* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز میباشد
چرا باید بازار چین را بشناسیم؟
رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین اولین
مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، گفت: چینیها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و
توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش
معرفی فرصتهای حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو
برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز
چینیها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینیها به دنبال کالاهای
باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را
۳۶ برابر افزایش داده است. چینیها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت
رسیدهاند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب
کرده است.
بیشاظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآوردههای خام چوبی گفت: در گذشته در
واردات چوب بیشاظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته
چندلا بهجای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام میشد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی
دریافت کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس هادیزاده در نشست خبری اظهار کرد: ایران نهمین
تولیدکننده امدیاف در دنیاست و صنعت چوب سهم ۱۱ درصدی از اشتغال کشور را دارد اما
به اندازه تولید نتوانستهایم در صادرات موفق باشیم.
وی تصریح کرد: بیشترین صادرات این صنف به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس است و
اخیراً در نمایشگاه ایران اکسپو نشستهایی با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم و
امیدوار به صادرات به این کشور ها نیز هستیم.
افزایش صادرات زعفران با بستهبندی در سال ۱۴۰۲
مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بستهبندی زیر
۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد.
به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲
به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷
میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش
قیمت این محصول در کشور و بازارهای بینالمللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش
این محصول هستیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت
که ۲۲ درصد از زعفرانهای صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱
این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است.
ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت الزامی شد
سامانه جامع تجارت از الزام ثبت بارنامه و واگذاری آن
به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی، در این سامانه خبر داد.
سامانه جامع تجارت اعلام کرد: ثبت بارنامه و واگذاری آن به
صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی در این سامانه الزامی است.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع فرآیند اظهار واردات در سامانه جامع
تجارت در هفتههای آتی و لزوم ثبت بارنامههای بینالمللی (استعلام شده از سامانه
جامع حمل وزارت راه و شهر سازی)، لازم است که شرکتهای حمل بینالمللی بارنامههای
مذکور را در سامانه بارفرابران ثبت و عملیات واگذاری بارنامه به صاحب کالا
(ظهرنویسی) را برای هر چهار روش حمل در این سامانه انجام دهند.
شرکتهای حمل و نقل بینالمللی باید با مراجعه به سامانه بارفرابران به آدرس
https://barfarabaran.ir ابتدا ثبت نام نموده (در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده
باشند) و پس از آن نسبت به ثبت اطلاعات بارنامه، اخذ کد رهگیری حمل و سپس واگذاری
آن به صاحب کالا (ظهرنویسی) در این سامانه اقدام کنند.
صادرات دانشبنیانها به ۲.۵ میلیارد دلار رسید
جزئیات واردات و صادرات شرکتهای دانشبنیان در سال ۱۴۰۲ از
سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن
کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکتهای دانشبنیان صادر شده است.
در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون
دلار توسط شرکتهای دانشبنیان وارد شد.
از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه
تجارت خارجی فعالیت داشتهاند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات،
۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشتهاند.
حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکتهای دانشبنیان به ۵ کشور عمده شامل
چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.
محتوای چندرسانهای |
سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ