۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مرکز نوآوریهای صادرات محصولات کشاورزی شمالغرب کشور به عنوان نخستین مرکز نوآوری تخصصی در حوزه ارتقاء و صادرات محصولات کشاورزی با حمایت معاونت علمی و به همت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شمالغرب کشور راهاندازی شده که تلاش میکند ضمن توسعه فعالیتهای اقتصادی در بخش کشاورزی باعث پیوند بخش علمی و فناوری به حوزه کشاورزی شود.
به گزارش ایسنا، این مرکز نوآوری با برگزاری رویدادهای تخصصی و استقرار شرکتهای دانشبنیان، در تامین و تکامل زنجیره غذایی نقشآفرینی میکند. این مرکز نوآوری با برگزاری این رویدادها ضمن کمک به استارتاپها و برگزاری رویدادهای عملی، زمینه را برای رشد آنها و تبدیل به شرکتهای دانشبنیان فراهم میکند.
این مرکز از ایدههای نوآورانه و فناورانه در تمامی موضوعات غذا و کشاورزی از جمله برداشت، بستهبندی، بازاریابی و فروش محصولات حمایت میکند. هستههای نوآور که در این مرکز استقرار پیدا کنند، از حمایتهای پارک علم و فناوری استان زنجان در پایانه صادراتی بهرهمند میشوند.
این مرکز نوآوری تا کنون سه رویداد تخصصی را در حوزه محلی گیلاس، منطقهای زردآلو و ملی زیتون برگزار کرده است که هدف از برگزاری این رویدادها، نزدیک کردن نتایج تحقیقات دانشگاهی به بازار و اقتصاد و همچنین اشاعه نوآوری در حوزه کشاورزی با ایجاد ارتباط میان کشاورزان، شرکتهای دارای نیاز و صاحبان ایده دانشآموختگان دانشگاهی و شرکتهای فناور برای پاسخ به نیازهای آنان است.
این مرکز نوآوری علاوه بر برگزاری سه رویداد یادشده، سه رویداد استارتاپ ویکند برگزار کرده است که خروجی آن، پنج شرکت مستقر و هشت هسته فناور بوده است. این مرکز نوآوری، علاوه بر ساختمان ستادی، فروشگاه عرضه محصولات، استخرهای شیلات، کارگاه صنایع غذایی و آزمایشگاه دارد که جمعا مساحتی حدود ۲۸۰۰ مترمربع دارند.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این مرکز از امکان استقرار تا ۲۰ واحد فناور برخوردار است که در فاز اول ۹ مجموعه و در فاز بعدی، ۱۱ مجموعه فناور جدید مستقر خواهند شد.
* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز میباشد
چرا باید بازار چین را بشناسیم؟
رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین اولین
مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، گفت: چینیها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و
توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش
معرفی فرصتهای حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو
برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز
چینیها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینیها به دنبال کالاهای
باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را
۳۶ برابر افزایش داده است. چینیها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت
رسیدهاند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب
کرده است.
بیشاظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآوردههای خام چوبی گفت: در گذشته در
واردات چوب بیشاظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته
چندلا بهجای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام میشد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی
دریافت کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس هادیزاده در نشست خبری اظهار کرد: ایران نهمین
تولیدکننده امدیاف در دنیاست و صنعت چوب سهم ۱۱ درصدی از اشتغال کشور را دارد اما
به اندازه تولید نتوانستهایم در صادرات موفق باشیم.
وی تصریح کرد: بیشترین صادرات این صنف به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس است و
اخیراً در نمایشگاه ایران اکسپو نشستهایی با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم و
امیدوار به صادرات به این کشور ها نیز هستیم.
افزایش صادرات زعفران با بستهبندی در سال ۱۴۰۲
مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بستهبندی زیر
۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد.
به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲
به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷
میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش
قیمت این محصول در کشور و بازارهای بینالمللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش
این محصول هستیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت
که ۲۲ درصد از زعفرانهای صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱
این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است.
۹۱ درصد صادرات ایران به چین فرآوردههای نفتی است
مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور
کلی و در سالهای گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین
بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار
گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از
صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفتوگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای
صادراتی ما به چین از فراوردههای نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم.
در بازارهای بینالمللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی
رقیب ندارد که بازار دست ایران است.
صادرات دانشبنیانها به ۲.۵ میلیارد دلار رسید
جزئیات واردات و صادرات شرکتهای دانشبنیان در سال ۱۴۰۲ از
سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن
کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکتهای دانشبنیان صادر شده است.
در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون
دلار توسط شرکتهای دانشبنیان وارد شد.
از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه
تجارت خارجی فعالیت داشتهاند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات،
۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشتهاند.
حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکتهای دانشبنیان به ۵ کشور عمده شامل
چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.
محتوای چندرسانهای |
سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ