۱۴۰۲/۱۱/۲۷
بررسیهای اخیر نشان میدهد که حوزه نانوکامپوزیت، باتری و الکترونیکی موجب توسعه بازار گرافن شده و این نانوساختار را به سمت تولید انبوه سوق میدهد.
به گزارش ایسنا، همچنین این بررسیها حاکیست که میانگین تقاضای بازار برای گرافن تا سال ۲۰۲۸ در حدود ۳۰ هزار تن بوده و قیمت پودر گرافن نیز هر سال ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین تولیدکنندگان گرافن باید به دقت بازار را رصد کنند تا منطبق بر این تحولات پیش بروند.
گرافن و مشتقات آن پتانسیل کاربردی فراوانی در صنایع دارند. بازار این ماده در جهان در حال رشد بوده و کاربردهای صنعتی آن موجب بلوغ این نانوماده شده است. طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ علاقه صنعتی به گرافن به وضوح افزایش یافته است و این موضوع حجم بازار گرافن را افزایش داده است.
یافتههای اخیر نشان میدهد که بازار جهانی گرافن طی سالهای گذشته به طور مداوم در حال رشد بوده است که به متوسط درآمد سالانه جهانی ۳۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. البته این رقم هنوز بسیار کمتر از چیزی است که انتظار میرفت، این رقم را با بازار ۲۲٫۵ میلیارد دلاری گرافیت در سال ۲۰۲۲ یا بازار ۱۷ میلیارد دلاری کربن سیاه در سال ۲۰۲۱ مقایسه کنید. البته نباید فراموش کرد که هنوز سالهای زیادی از کشف گرافن نمیگذارد و فرصت برای افزایش حجم بازار این نانوماده وجود دارد.
بر اساس پیشبینیها، انتظار بازار ۱٫۵ میلیارد دلاری برای گرافن در سال ۲۰۲۷ میرود، هرچند نظرات مختلفی در این باره وجود داشته و این بازار را تا ۵٫۵ میلیارد دلار نیز برای سال ۲۰۲۷ پیشبینی میکنند. بیش از ۸۵ درصد از تحلیلگران، نرخ رشد ترکیبی سالانه گرافن را بیش از ۲۰ درصد میدانند و برخی نیز این نرخ را در میان مدت ۳۰ درصد پیشبینی میکنند.
یکی از نکات جالب توجه، کاهش قیمت پودر گرافن طی سالهای آتی است که به نظر میرسد تا سال ۲۰۲۸ قیمت آن هر سال ۱۲ درصد کاهش یابد.
تقاضای جهانی گرافن میتواند در سال ۲۰۲۸ به ۹ هزار و ۱۷۰ هزار تن در سال افزایش یابد که میانگین تقاضا ۳۰ هزار تن پیشبینی میشود. البته توسعه تقاضای واقعی به عملکرد مواد گرافنی در موارد کاربردی، تصمیمات شرکتها و همچنین میزان پذیرش گرافن در بازار بستگی دارد.
* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز میباشد
چرا باید بازار چین را بشناسیم؟
رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین اولین
مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، گفت: چینیها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و
توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش
معرفی فرصتهای حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو
برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز
چینیها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینیها به دنبال کالاهای
باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را
۳۶ برابر افزایش داده است. چینیها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت
رسیدهاند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب
کرده است.
بیشاظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآوردههای خام چوبی گفت: در گذشته در
واردات چوب بیشاظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته
چندلا بهجای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام میشد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی
دریافت کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس هادیزاده در نشست خبری اظهار کرد: ایران نهمین
تولیدکننده امدیاف در دنیاست و صنعت چوب سهم ۱۱ درصدی از اشتغال کشور را دارد اما
به اندازه تولید نتوانستهایم در صادرات موفق باشیم.
وی تصریح کرد: بیشترین صادرات این صنف به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس است و
اخیراً در نمایشگاه ایران اکسپو نشستهایی با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم و
امیدوار به صادرات به این کشور ها نیز هستیم.
افزایش صادرات زعفران با بستهبندی در سال ۱۴۰۲
مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بستهبندی زیر
۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد.
به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲
به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷
میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش
قیمت این محصول در کشور و بازارهای بینالمللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش
این محصول هستیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت
که ۲۲ درصد از زعفرانهای صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱
این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است.
ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت الزامی شد
سامانه جامع تجارت از الزام ثبت بارنامه و واگذاری آن
به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی، در این سامانه خبر داد.
سامانه جامع تجارت اعلام کرد: ثبت بارنامه و واگذاری آن به
صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی در این سامانه الزامی است.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع فرآیند اظهار واردات در سامانه جامع
تجارت در هفتههای آتی و لزوم ثبت بارنامههای بینالمللی (استعلام شده از سامانه
جامع حمل وزارت راه و شهر سازی)، لازم است که شرکتهای حمل بینالمللی بارنامههای
مذکور را در سامانه بارفرابران ثبت و عملیات واگذاری بارنامه به صاحب کالا
(ظهرنویسی) را برای هر چهار روش حمل در این سامانه انجام دهند.
شرکتهای حمل و نقل بینالمللی باید با مراجعه به سامانه بارفرابران به آدرس
https://barfarabaran.ir ابتدا ثبت نام نموده (در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده
باشند) و پس از آن نسبت به ثبت اطلاعات بارنامه، اخذ کد رهگیری حمل و سپس واگذاری
آن به صاحب کالا (ظهرنویسی) در این سامانه اقدام کنند.
صادرات دانشبنیانها به ۲.۵ میلیارد دلار رسید
جزئیات واردات و صادرات شرکتهای دانشبنیان در سال ۱۴۰۲ از
سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن
کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکتهای دانشبنیان صادر شده است.
در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون
دلار توسط شرکتهای دانشبنیان وارد شد.
از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه
تجارت خارجی فعالیت داشتهاند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات،
۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشتهاند.
حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکتهای دانشبنیان به ۵ کشور عمده شامل
چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.
محتوای چندرسانهای |
سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ