۱۴۰۲/۱۱/۲۳
به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه؛ حذف دلار از تجارت ایران و روسیه و همچنین آزاد شدن تجارت دو کشور تاکنون در حد امضای قرارداد مانده و هیچ بعد عملیاتی پیدا نکرده است.
عبدالله مهاجر دارابی، در گفتوگو با ایلنا درباره تسویهحساب با ارزهای ملی در تجارت دو کشور گفت: این موضوع بیشتر از یک سال است که در دستور کار دولتهای ایران و روسیه قرار گرفته اما از آنجا که به پختگی کامل نرسیده با وجود پیگیریهای دو کشور هنوز اجرا نشده استر با این حال آنچه قطعی است اینکه هر دو دولت تمایل به حذف دلار از روابط تجاری دارند.
وی افزود: تحقق این امر مطلوب صادرکنندگان ایرانی است چون سبب تسهیل ایفای تعهدات ارزی میشود و قدرت رقابت ایران را در بازار روسیه در برابر رقبا بالا میرود. با این اتفاق روبلی که در صادرات به دست میآید به طور مستقیم به ریال تبدیل میشود و آن گرهای که در اثر چند نرخی بودن دلار در ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به دولت ایجاد شده با این راهکار باز میشود، بنابراین گشایشی که در این زمینه حاصل میشود، برای تاجران ایرانی اهمیت زیادی دارد.
مهاجر ادامه داد: طرف روس در تلاش است اجرای این امر با آسیب همراه نباشد و بنابراین فرآیند اجرایی شدن این امر را با آهستگی پیش میبرد.
وی درباره تجارت آزاد بین دو کشور نیز اظهار کرد: این موضوع هم مانند حذف ارز در تجارت دو کشور در حد امضای قرارداد مانده و عملیاتی نشده هر چند در اجرای آن نیز منافع دو کشور نهفته است اما باز هم این روسیه است که جریان امور را به تندی پیش نمیبرد و در این زمینه انتظار میرود که مسئولان ایرانی روسها را برای پیشبرد سریعتر امور در تنگنا قرار دهند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تراز تجارت ایران با روسیه را منفی اعلام کرد و گفت: ایران بیش از اینکه صادرکننده کالا به این کشور باشد واردکننده است و دلیل آن هم واردات حجم زیاد غلات از روسیه به ایران است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزش صادرات ایران به روسیه سالانه 1.5 تا 2 میلیارد دلار است در حالی که میتوان این رقم را به 20 میلیارد تا 30 میلیارد دلار ارتقا داد اما موانعی مانع تحقق این حد از صادرات میشود که مهمترین آنها همین موضوع رفع تعهدات ارزی است که صادرکنندگان ایرانی با آن دست به گریبان هستند.
مهاجر اضافه کرد: روسها از خرید کالاهای ایرانی استقبال میکنند و حتی استانداردهای بهداشتی کالاهای ایرانی را قبول دارند اما تعهدات ارزی هزینه تجارت را برای تاجران ایرانی در بازار روسیه بالا میبرد تا جایی که صادرکنندگان ایرانی نمیتوانند با بازرگانان دیگر کشورها در بازار این کشور رقابت کنند. به عبارت سادهتر مشتری برای کالاهای ایرانی در روسیه وجود دارد اما این قوانین هستند که جریان صادرات را کند میکنند. امیدواریم با اجرایی شدن دو موضوع حذف دلار از تجارت دو کشور و آزاد شدن تجارت میان طرفین از سنگینی بار قوانین برای صادرکنندگان ایران در بازار روسیه کاسته شود.
* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز میباشد
چرا باید بازار چین را بشناسیم؟
رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین اولین
مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، گفت: چینیها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و
توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش
معرفی فرصتهای حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو
برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز
چینیها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینیها به دنبال کالاهای
باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را
۳۶ برابر افزایش داده است. چینیها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت
رسیدهاند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب
کرده است.
بیشاظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآوردههای خام چوبی گفت: در گذشته در
واردات چوب بیشاظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته
چندلا بهجای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام میشد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی
دریافت کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس هادیزاده در نشست خبری اظهار کرد: ایران نهمین
تولیدکننده امدیاف در دنیاست و صنعت چوب سهم ۱۱ درصدی از اشتغال کشور را دارد اما
به اندازه تولید نتوانستهایم در صادرات موفق باشیم.
وی تصریح کرد: بیشترین صادرات این صنف به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس است و
اخیراً در نمایشگاه ایران اکسپو نشستهایی با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم و
امیدوار به صادرات به این کشور ها نیز هستیم.
افزایش صادرات زعفران با بستهبندی در سال ۱۴۰۲
مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بستهبندی زیر
۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد.
به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲
به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷
میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش
قیمت این محصول در کشور و بازارهای بینالمللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش
این محصول هستیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت
که ۲۲ درصد از زعفرانهای صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱
این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است.
ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت الزامی شد
سامانه جامع تجارت از الزام ثبت بارنامه و واگذاری آن
به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی، در این سامانه خبر داد.
سامانه جامع تجارت اعلام کرد: ثبت بارنامه و واگذاری آن به
صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی در این سامانه الزامی است.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع فرآیند اظهار واردات در سامانه جامع
تجارت در هفتههای آتی و لزوم ثبت بارنامههای بینالمللی (استعلام شده از سامانه
جامع حمل وزارت راه و شهر سازی)، لازم است که شرکتهای حمل بینالمللی بارنامههای
مذکور را در سامانه بارفرابران ثبت و عملیات واگذاری بارنامه به صاحب کالا
(ظهرنویسی) را برای هر چهار روش حمل در این سامانه انجام دهند.
شرکتهای حمل و نقل بینالمللی باید با مراجعه به سامانه بارفرابران به آدرس
https://barfarabaran.ir ابتدا ثبت نام نموده (در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده
باشند) و پس از آن نسبت به ثبت اطلاعات بارنامه، اخذ کد رهگیری حمل و سپس واگذاری
آن به صاحب کالا (ظهرنویسی) در این سامانه اقدام کنند.
صادرات دانشبنیانها به ۲.۵ میلیارد دلار رسید
جزئیات واردات و صادرات شرکتهای دانشبنیان در سال ۱۴۰۲ از
سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن
کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکتهای دانشبنیان صادر شده است.
در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون
دلار توسط شرکتهای دانشبنیان وارد شد.
از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه
تجارت خارجی فعالیت داشتهاند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات،
۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشتهاند.
حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکتهای دانشبنیان به ۵ کشور عمده شامل
چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.
محتوای چندرسانهای |
سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ