۱۴۰۲/۱۱/۱۸
از دهه ۱۹۸۰ به بعد دنیا به کشاورزی فراسرزمینی توجه کرده است. اهداف کشورها از کشاورزی فراسرزمینی و سرمایهگذاری در آن، در ۴ دسته کلی قرار میگیرد. هدف اول برای تأمین کالاهایی که امکان تولید آن در کشور مبدأ وجود ندارد و باید در کشور مقصد تولید شود، هدف دوم افزایش عمق نفوذ سیاسی در سایر کشورهاست، هدف سوم صدور فناوری و خدمات فنی و مهندسی حوزه کشاورزی به سایر کشورها و هدف چهارم نیز در جهت فعالیت برای رسیدن به سه هدف مذکور میباشد.
به گزارش ایرنا، در نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری با عنوان "کشت فراسرزمینی؛ امنیت آب و غذا" علی کیانیراد، رئیس مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی، ضمن بیان موارد فوق افزود: اواخر سال ۱۳۹۲، پس از یک سری مطالعات در رابطه با سابقه، موانع و مشکلات کشاورزی فراسرزمینی در وزارت جهاد کشاورزی، در نهایت آییننامه کشت فراسرزمینی در تاریخ ۲۹ فروردینماه ۱۳۹۵ در هشت ماده به تصویب هیئت وزیران رسید. در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز وزیر وقت جهاد کشاورزی، جناب آقای ساداتی نژاد، نظامنامه کشاورزی فراسرزمینی را ابلاغ کردند. این نظامنامه تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی فراسرزمینی را به صورت عملیاتی و اجرایی مشخص نموده است.
در ادامه این نشست سیدفخرالدین عامریان؛ رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران، در مورد کشاورزی فراسرزمینی گفت: از سال ۱۳۸۸ با سفری که آقای دکتر احمدینژاد، رئیس جمهور وقت به برزیل داشتند موضوع کشت فراسرزمینی و خرید زمینهای فراسرزمینی شروع شد. در آن زمان کشور برزیل قوانین سختی را برای فروش زمین به سایر کشورها وضع نکرده بود. در همان زمان زمین یک میلیون هکتاری در اختیار کشور ما قرار گرفت و مقرر شد تجار، سرمایهگذاران یا کشاورزان ما شروع به خرید این زمینها کنند که متأسفانه انجام نشد.
عامریان افزود: خیلی از کشاورزهای ما دارای زمینی در مقیاس زیر ۱۰ هکتار هستند و تا به امروز کشاورزی را به صورت سنتی انجام میدهند. به همین دلیل سرمایهگذاری در سایر کشورها برای کشاورزان کشور ما خیلی سخت و دشوار است. بنابراین، در زمینه کشت فراسرزمینی باید سرمایهگذارانی وجود داشته باشند، چه از طرف بخش خصوصی و چه دولت.
رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران گفت: در حال حاضر بانک مرکزی هیچگونه قانونی برای تخصیص ارز در حوزه کشت فراسرزمینی ندارد و این مورد مهمترین قفل در خرید زمینهای کشاورزی در کشورهای دیگر است. مشکل دیگر در کشت فراسرزمینی، خرید محصولاتی نظیر دانههای روغنی از سایر کشورها است که باید دولت با کشاورزان فراسرزمینی درخصوص تأمین دانههای روغنی از قبیل ذرت، جو، گندم و... ارتباط داشته باشد تا بتواند این محصولات را با قیمت ارزانتر خریداری کند.
در ادامه رضا فتوحی؛ مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح کشت فراسرزمینی، گفت: بر اساس آمار جهانی فائو، ایران در تولید ۲۲ محصول کلیدی در حوزه کشاورزی، در بین ۷ کشور برتر دنیا و در تولید محصولاتی مثل پسته، زعفران و خرما جزو کشورهای برتر دنیا است.
* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز میباشد
چرا باید بازار چین را بشناسیم؟
رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین اولین
مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، گفت: چینیها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و
توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش
معرفی فرصتهای حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو
برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز
چینیها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینیها به دنبال کالاهای
باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را
۳۶ برابر افزایش داده است. چینیها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت
رسیدهاند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب
کرده است.
بیشاظهاری ۲ برابری در واردات چوب برای دریافت ارز نیمایی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآوردههای خام چوبی گفت: در گذشته در
واردات چوب بیشاظهاری توسط برخی از وارد کنندگان انجام و قیمت هر متر مکعب تخته
چندلا بهجای ۴۵۰ دلار ۸۰۰ دلار اعلام میشد تا ارز نیمایی بیشتری از بانک مرکزی
دریافت کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس هادیزاده در نشست خبری اظهار کرد: ایران نهمین
تولیدکننده امدیاف در دنیاست و صنعت چوب سهم ۱۱ درصدی از اشتغال کشور را دارد اما
به اندازه تولید نتوانستهایم در صادرات موفق باشیم.
وی تصریح کرد: بیشترین صادرات این صنف به کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس است و
اخیراً در نمایشگاه ایران اکسپو نشستهایی با برخی کشورهای آفریقایی داشتیم و
امیدوار به صادرات به این کشور ها نیز هستیم.
افزایش صادرات زعفران با بستهبندی در سال ۱۴۰۲
مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بستهبندی زیر
۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد.
به گزارش ایسنا، سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲
به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷
میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش
قیمت این محصول در کشور و بازارهای بینالمللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش
این محصول هستیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت
که ۲۲ درصد از زعفرانهای صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱
این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است.
ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت الزامی شد
سامانه جامع تجارت از الزام ثبت بارنامه و واگذاری آن
به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی، در این سامانه خبر داد.
سامانه جامع تجارت اعلام کرد: ثبت بارنامه و واگذاری آن به
صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی در این سامانه الزامی است.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع فرآیند اظهار واردات در سامانه جامع
تجارت در هفتههای آتی و لزوم ثبت بارنامههای بینالمللی (استعلام شده از سامانه
جامع حمل وزارت راه و شهر سازی)، لازم است که شرکتهای حمل بینالمللی بارنامههای
مذکور را در سامانه بارفرابران ثبت و عملیات واگذاری بارنامه به صاحب کالا
(ظهرنویسی) را برای هر چهار روش حمل در این سامانه انجام دهند.
شرکتهای حمل و نقل بینالمللی باید با مراجعه به سامانه بارفرابران به آدرس
https://barfarabaran.ir ابتدا ثبت نام نموده (در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده
باشند) و پس از آن نسبت به ثبت اطلاعات بارنامه، اخذ کد رهگیری حمل و سپس واگذاری
آن به صاحب کالا (ظهرنویسی) در این سامانه اقدام کنند.
صادرات دانشبنیانها به ۲.۵ میلیارد دلار رسید
جزئیات واردات و صادرات شرکتهای دانشبنیان در سال ۱۴۰۲ از
سوی گمرک ایران منتشر شد که بر اساس آن در سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تن
کالا به ارزش ۲ میلیارد ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکتهای دانشبنیان صادر شده است.
در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون
دلار توسط شرکتهای دانشبنیان وارد شد.
از تعداد ۹۷۹۲ شرکت مورد بررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه
تجارت خارجی فعالیت داشتهاند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات،
۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشتهاند.
حدود ۸۵ درصد از ارزش کالاهای وارداتی شرکتهای دانشبنیان به ۵ کشور عمده شامل
چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و هند تعلق دارد.
محتوای چندرسانهای |
سفارش تبلیغات 09114345494 / تلگرام / واتساپ