Overlay GIF Phone Icon
Overlay GIF Phone Icon

۱۴۰۴/۴/۲۵

ترسیم تجارت ۴۰۰ میلیون دلاری ایران و صربستان

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در صربستان ضمن برشمردن مزیت‌های تجاری ایران و صربستان، پیش‌بینی کرد که تجارت دو کشور تا پایان سال ۱۴۰۵، به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارتقا پیدا کند.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، فراز چمنی امروز با اشاره به اهمیت بازار صربستان برای ایران، گفت: صربستان با جمعیت کمتر از ۷ میلیون نفر، شاید به تنهایی بازار بزرگی تلقی نشود اما اهمیت این بازار از حیث ژئوپولیتیک آن در قاره اروپا برای ما دارای اهمیت است و وجود زیرساخت‌های تجاری این کشور می‌تواند برای ما به‌عنوان یک هاب تجاری تلقی شود. وی با بیان اینکه صربستان ۱۵ منطقه آزاد تجاری دارد، تصریح کرد: شرکت‌هایی که در مناطق آزاد مستقر هستند، کالاهای تولیدی خود را می‌توانند با تعرفه صفر به کل اتحادیه اروپا صادر کنند؛ همچنین صربستان در موافقتنامه تجارت آزاد با حوزه‌های مهمی همچون اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا، چین، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی و کشورهای منطقه بالکان در ارتباط است. این درحالیست که هنوز این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده است.

چمنی با تاکید بر مستقر شدن زیرساخت‌های تولیدی و صادراتی ایران در صربستان، اضافه کرد: اواخر ۱۴۰۲، رایزن بازرگانی ایران، به صربستان اعزام شد؛ و این اقدام نوعی تلاش طرف ایرانی برای توسعه تجارت با صربستان بود تا پیش از اعزام رایزن بازرگانی حجم تجارت رسمی دو کشور، چیزی در حدود ۲۹ میلیون دلار بوده است اما تلاش کردیم با تشویق شرکت‌های ایرانی برای استقرار و احداث خط تولید یا کارگاه‌های بسته‌بندی و مراکز صادراتی در کشور صربستان، زمینه‌های تجارت را در این کشور توسعه دهیم. همچنین شرایط ثبت شرکت، معرفی وکیل، مشاور حقوقی، مشاور املاک و مشاورین خبره بازار را دنبال کردیم. در پایان سال ۱۴۰۳، حجم تجارت دو کشور به حدود ۶۵ میلیون دلار نزدیک شد که به نظر می‌رسد، ۵۵.۴ درصد افزایش داشته است؛ لازم به ذکر است تراز تجاری همچنان برای ایران مثبت است.

رایزن بازرگانی ایران در صربستان، پیش‌بینی کرد: تا پایان سال ۱۴۰۵، بتوانیم حجم تجارت ایران و صربستان را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارتقا دهیم. وی همچنین با برشمردن مهمترین اقلام صادراتی ایران به صربستان در یک سال گذشته، گفت: پلی استایرن، پلی اتیلن، خرما، پسته، انجیرخشک، انبه و آناناس تازه، تنباکو، قیر و محصولات نفتی مهمترین کالاهای صادراتی و کود فسفات، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات راکتورها، غلات، نهاده‌های دامی، بذر و نهال، مواد شیمیایی غیرارگانیک، چوب و برخی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مهمترین کالاهای وارداتی از صربستان بودند. انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد ایران و صربستان، استقرار مرکز توزیع و صادرات مجدد خرمای ایران در صربستان، استقرار مرکز توزیع و صادرات مجدد محصولات نفتی و پتروشیمی ایران در صربستان، حضور بازرگانان دو کشور در رخدادهای نمایشگاهی و مبادله هیات‌های تجاری، فعال نمودن گمرکات خصوصی صربستان برای تسهیل و تسریع ورود کالاهای ایرانی به بازار، ایجاد زمینه همکاری‌های شرکت‌های پیمانکاری ایرانی و صرب در پروژه‌های مشترک، فعال کردن خطوط اتوبوسرانی و هوایی با هدف مبادله گردشگر، تاسیس نخستین فروشگاه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای ایرانی در کشور صربستان می‌توانند جزو مهم‌ترین اقدامات برای توسعه تجارت دو کشور باشند.

* انتشار مطلب با ذکر منبع "مجله واردات و صادرات" مجاز می‌باشد

 

صدور ۱۲۸ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی به عراق

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشترک ایران و عراق گفت: بعد از چین، دومین مقصد صادرات ایران به کشور عراق است. در ۶ ماه امسال ۱۲۸ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی به عراق صادر شده است که رقم مناسبی نیست.

پشت پرده واردات لوازم آرایشی و کالا‌های غیرضروری

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی برای تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات ضروری به شدت با کمبود ارز مواجهند، آمار تکان‌دهنده‌ای از واردات کالا‌های غیرضروری و بی‌ارزش به چشم می‌خورد.

سهم ناچیز ایران از بازار پاکستان و پتانسیل‌های گسترش همکاری‌ها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سهم ایران از بازار پاکستان سالیانه فقط سه میلیارد دلار است؛ شکافی که به روشنی نشان می‌دهد پتانسیل‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

ارز حاصل از صادرات در دست تاجران بی‌نام و نشان

در حالی‌که کشور برای حفظ تراز ارزی و حمایت از تولید ملی به صادرات متکی است، حضور تاجران بی‌نام و نشان و کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف به معضلی جدی در تجارت ایران تبدیل شده است. این افراد با سوءاستفاده از اختلاف نرخ ارز جای صادرکنندگان واقعی را گرفته‌اند و ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگردانده‌اند.

تحلیل مقاله «نقشه آمریکا برای رمزارز ایرانی‌ها»

ایالات متحده به دنبال بهره‌برداری و استفاده از فناوری‌های رمزنگاری ایران برای اهداف خود است تا بتواند فعالیت‌های کشورمان را از منظر اطلاعاتی رصد کرده و به نوعی کنترل و محدود کند. این رویکرد آمریکا بخشی از یک نقشه جامع‌تر برای مقابله با مقاومت و پایداری ایران در برابر فشارهای خارجی و تحریم‌ها به شمار می‌رود.

صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات با فقدان مطالعه بازار مواجه است

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی مرکز توسعه تجارت گفت: این سازمان برنامه‌ای برای حمایت از صادرات محصول نهایی تعریف کرده است. در موضوع صادرات فناوری اطلاعات، با فقدان مطالعه بازار مواجهیم. در حالی که مسیر نجات تجارت تدوین نقشه راهی برای مطالعه بازارهایی است که اجناس ما دارای مزیت رقابتی هستند.