استراتژی بازاریابی

 

کارشناس وبینار:

دکتر نوید قندهاری

مشاور اقتصادی و صنعتی و طراح مدل اقتصادی

دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه موناش استرالیا

 

 

تاریخ و محل اجرا: ۷ شهریور ۱۳۹۵

 

"جناب دکتر، مثالی که فرمودید در مورد بازار افغانستان که بهتر است در قالب شبکه توزیع کالا رو صادر کنیم؛ آیا با توجه به شرایط امنیتی و عدم ثبات قوانین کشور هدف فروش یکجا استراتژی مناسب تری نیست؟"

پاسخ:

"جناب دکتر، با توجه به اینکه بیشتر کسب و کارهای کشور ما را شرکت های کوچک و متوسط تشکیل می دهند، از چه طریقی می توانند مباحث بازاریابی و صادراتی خودشان را در کشور مقصد دنبال کنند؟ مواردی از قبیل قیمت کالاهای مشابه، شبکه های توزیع، وضعیت رقبا."

پاسخ:

"جناب دکتر، نقش شرکتهای مدیریت صادرات در بازاریابی میتونه موثر باشه؟ برای شرکت هایی که در بحث صادرات بدنبال برون سپاری هستند."

پاسخ:

"سلام جناب دکتر. شما راجع به خدمات فورواردری هم می توانید راهنمایی کنید؟"

پاسخ:

"تشکیل کنسرسیوم های صادراتی و یا پایگاه های تجارت ایران که جدیداً با بعضی کشورها شکل گرفته مثل روسیه در بازاریابی کمک کننده هست؟"

پاسخ:

"سپاس از پاسخی که دادید؛ در واقع سوال من نحوه کارکرد شرکت های فورواردر بزرگ و راه کار های موفقیتشون هست و اینکه در حال حاضر شغل فورواردری چقدر میتونه سودمند باشه؟"

پاسخ:

"شرکت های بازرگانی محلی یا ایرانی در کشور مقصد در موضوع قراردادهای منافع مشترک آیا راه حل خوبی هست؟"

پاسخ:

"در زمینه صادرات کالاهایی که تولید کنندگان دولتی دارد مثل سیمان یا فرآورده های پتروشیمی که در برندینگ و سایر مباحث بازاریابی محدودیت هایی وجود دارد چه روشی را توصیه می فرمایید ؟!"

پاسخ:

"جناب دکتر یعنی واسه صادرات با برند شخصی نیاز به ثبت برند در کشور خودمون وجود نداره؟"

پاسخ:

"خریداران خارجی (تولید کننده یا تاجر و...) چه زمانی تمایل نشان می دهد که به جای خرید از تولید کننده اصلی از واسطه های صادراتی برای خرید استفاده کنند؟"

پاسخ:

"شرکت های داخلی نه اراده با هم کار کردن و کنسرسیوم را دارند. نه صداقتش رو!!! کار تیمی در ایران ضعیفه.
هنوز باور نکردیم که باهم کار کردن میتونه موفقیت مارو چند برابر کنه. همیشه دنبال مخفی کاری و تک روی در کارهامون هستیم، حتی در دنیای ورزش هم این مساله رو اثبات کردیم. در ورزش های انفرادی مقام میاریم ولی در ورزش های تیمی به ندرت موفق میشیم.
البته از جهاتی حق داریم این جور فکر کنیم، چون متاسفانه در عمل ثابت شده در کار تیمی هم تخلف میکنیم و دور زدن و حتی بدگویی از شرکا برامون کاملاً طبیعیه!
دنیای تجارت یعنی استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های همدیگر. قانون تجارت و شریک گرفتن در ایران با هیچ تجربه و تخصص و علمی سازگاری نداره.  کنسرسیوم یکی از بهترین راه های ظاهر شدن در بازار های بزرگ دنیا هست ولی افسوس...!
البته در حضور بزرگان و اساتید حرف زدن و اظهار نظر کردن جسارته ولی تجربه های عینی و عملی که بارها دیدیم متاسفانه این مسایل رو تایید می کند."

پاسخ:

"جناب دکتر پیرو فرمایش جنابعالی یک دلیل عدم موفقیت کار گروهی در ایران نداشتن استراتژی بلند مدت و داشتن دیدگاه کوتاه مدت در بیزینس هست که خود اون هم بدلیل عدم ثبات در بازار وبیزینس در کشور ما هست که باعث میشه همه بدنبال سودهای آنی و رسیدن به ثروت اون هم یک شبه باشند."

پاسخ:

"ما در ایران یک بار برای همیشه معامله میکنیم. نه تجارت ما افق و دوراندیشی دارد نه سیاستمان."

پاسخ:

"امیدوارم شعار یک سال توبه ملی اعلام بشه و همه متوجه بشن که این راه به هیچ جا نمیرسه.
جناب دکتر با تشکر از فرمایشات شما، با اخلاق غیر حرفه ای و نگرش های سطحی از سود و زرنگ بودن نمیشه به بازارهای کاملا حرفه ای وارد شد.
اگر به این نتیجه برسیم که از دست دادن یک مشتری حتی در کوتاه مدت چه ضررهایی برای ما ایجاد میکنه، هیچ وقت برگه های گارانتی بدون پشتوانه دست مشتری نمی دادیم و بابت خدمات گارانتی به اصطلاح رایگان فاکتور نمی دادیم!!
شهرت تجاری در همه دنیا مسولیت ایجاد میکنه، ولی متاسفانه درایران مصونیت به وجود میاره! و این دیدگاه با اخلاق و بیزینس حرفه ای منافات داره."

پاسخ:

"شعار من در تجارت اینه:
۱ مشتری راضی احتمالا فقط یک مشتری دیگه برای شما خواهد آورد، ولی
۱ مشتری ناراضی قطعا ۱۰ مشتری راضی شما رو با خودش میبره؛
دلیلش هم اینه که ما بیشتر اتفاقات بد زندگی رو بخاطر میاریم."

"جناب دکتر، به نظر شما در بیشتر مواقع آیا باید صادرکنندگان سرمایه خود رو درگیر خرید کالا و صادرات کنند یا با قراردادهای بروکری و بدون درگیر کردن سرمایه بصورت مستقیم نتیجه قابل توجهی می توانند بگیرند؛ البته استراتژی افراد و وضعیت فعلی اونها بسیار تعیین کننده است."

پاسخ:

"قطعاً اگر قراره از دریای صادرات رد بشید، نمیشه با پاچه های خشک شلوار رد شد. باید یک جاهایی کاملاً حساب شده دل به دریا زد و از آب گذشت، ولی باز هم تاکید میکنم: کاملاً حساب شده.
صادرات بازار مکاره نیست که جنس دستمون بگیریم و توش دنبال مشتری بگردیم، ولی قرار هم نیست وسط لحاف بمونیم و کلی هم سود کنیم!
هر چه ریسک بیشتر، سود بیشتر."

"جناب دکتر واقعا دلسوزی شما برای مبحث صادرات قابل تحسین هست و از شما خواهشمندیم ادامه سلسله مباحث رو در همین کانال برای هفته های بعد در مورد صادرات داشته باشید."

"ضمن تشکر از جناب مهندس باسره بابت وبینارهای بسیار سودمندشون. از جناب دکتر قندهاری خواهش می کنم که بحث رو در صورت صلاحدید مهندس باسره در هفته های آتی ادامه دهند."

پاسخ:

 

 

 

تمام حقوق این وبسایت متعلق به پایگاه خبری واردات و صادرات است.