Persian Import & Export E-Magazine

 

 

 

 

 

 

ایران واردکننده گاز می‌شود و عربستان غول هیدروژن!

رقابت‌های اقتصادی در منطقه «غرب آسیا» (یا همان خاورمیانه) شتاب گرفته و حالا وارد ابعادی شده که تا چند سال پیش حتی نمی‌شود تصورش را کرد. عربستان سعودی، به تازگی اعلام کرده که قصد دارد به بزرگ‌ترین صادر کننده هیدروژن در جهان بدل شود، ماده‌ای که از آن به عنوان «سوخت آینده» یاد می‌شود و چند سالی است که تلاش‌ها برای استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت خودرو آغاز شده و اگر موانع فناورانه برای تولید، انتقال و مصرف آن در خودروها مرتفع شوند، این ماده می‌تواند به سرعت جایگزین بنزین و گاز طبیعی شود و حتی بخشی از بازار خودروهای برقی را هم تصاحب کند.

شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان سعودی، چند روز پیش اعلام کرده بود که بخش زیادی از گاز پروژه ۱۱۰ میلیارد دلاری «جفوره» در این کشور، برای تولید هیدروژن آبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برآورد می‌شود «جفوره» حدود ۲۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز داشته باشد و «آرامکو» (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) انتظار دارد تولید در این میدان را در سال ۲۰۲۴ میلادی آغاز کند. این در حالی است که بر اساس برنامه‌ریزیِ اعلام شده، آرامکو می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، سالانه حدود ۴ میلیون تن هیدروژن تولید و صادر کند.

سایت بلومبرگ، چندی پیش گزارش داده بود که گردش مالی بازار هیدروژن در دنیا می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به سالانه ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. در این روش، گاز طبیعی در فرآیند استحصال، به هیدروژن و «دی‌اکسید کربن» تجزیه می‌شود و می‌توان این دو را ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.

با این همه، پیش از آنکه مدیران ایرانی حتی به خودشان بیایند، رقابت‌ها در زمینه تولید و صادرات هیدروژن در حال تنگاتنگ شدن هم هست. روزنامه ایندیپندنت چند ماه پیش گزارش داده بود که «شرکت ملی نفت ابوظبی» یا ADNOC، در راستای خرید سهام پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای طولانی‌مدت در صنعت هیدروژن، با شرکت‌های بین‌المللی انرژی در حال گفتگو است و این موضوع باعث ایجاد رقابت بین امارات و عربستان سعودی شده است.

عربستان قصد دارد علاوه بر صادرات هیدروژن، در زمینه ساخت و تولید خودروی هیدروژنی هم وارد شود. به این ترتیب، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند از منابع گاز طبیعی خود برای توسعه صنعت تولید هیدروژن (که جهان به زودی تشنه آن خواهد شد) استفاده کنند. این در حالی است که ایران، بر اساس اعلام مقامات رسمی کشور، ممکن است تا ۴ سال آینده به واردکننده گاز طبیعی هم بدل شود. این همان ایرانی است که دارنده دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان است.

در حالی که در ماه‌های اخیر، زمزمه‌ها در مورد تولید خودروهای الکتریکی و حتی خودران در ایران شتاب گرفته، به نظر می‌رسد رقابت شدیدتر و سخت‌تر از آن چیزی است که مجموعه صنعت خودرو در ایران به آن فکر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند در منطقه خاورمیانه، برخی کشورها فعالیت در زمینه کنار گذاشتن اقتصاد نفتی را شروع کرده‌اند و سرمایه گذاری‌ها در حوزه خودروهای غیربنزینی هم به شدت افزایش یافته است. در واقع، عربستان سعودی، علاوه بر تلاش برای تولید و صادرات هیدروژن، می‌خواهد با تولید خودروهایی که با این سوخت کار می‌کنند، پیشتازِ این حوزه باشد.

برای این مقصود، شرکت آمریکایی Air Products & Chemicals برای ساخت جایگاه‌های سوختی که با سلول‌‌های سوخت هیدروژنی کار می‌کنند، سرمایه‌گذار اصلی است و شرکت ژاپنی تویوتا هم طراحی و تولید خودرو را بر عهده گرفته است. علاوه بر این، در تابستان سال گذشته، طرف آمریکایی از شروع عملیات پروژه ساخت کارخانه عظیم تولید «هیدروژن سبز» با مشارکت شرکت «ای سی وی ‌ای» عربستان خبر داد. این پروژه ۵ میلیارد دلاری، پس از ساخت قرار است روزانه ۶۵۰ تن هیدروژن سبز تولید کند که برای مصرف ۲۰ هزار اتوبوس کافی خواهد بود.

(منبع: تجارت نیوز)

اخبار بیشتر

 

 

 

 

logo-samandehi

 

تمام حقوق این وبسایت متعلق به پایگاه خبری واردات و صادرات است.

  info@import-export.ir

  +98-915-415-9252