تجارت با کشور کره جنوبی


پایتخت کره جنوبی، شهر سئول است که بالغ بر ۱۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور شامل می شود. زبان کره‌ای (هانگول)، زبان رسمی در کره می باشد. از نظر دین و مذهب باید گفت در حدود ۴۳ درصد از مردم کره جنوبی فاقد اعتقادات دینی و مذهبی هستند. از ۵۷ درصد دیگر، ۳۱ درصد مسیحی، ۲۴ درصد بودایی، ۲درصد پیروان کنفسیوس و ۱درصد دارای سایر مذاهب می‌باشند.۳۰ تا ۳۵ هزار نفر از مردم این کشور (عمدتاً مهاجر) مسلمان هستند.

جغرافیا

کره جنوبی با ۹۸۴۸۴ کیلومتر مربع وسعت (صد و سومین کشور جهان) در نیمکره شمالی نیمکره شرقی در شرق قاره آسیا در کنار دریای زرد (در مغرب) ژاپن (در مشرق) و چین شرقی (در جنوب) و در همسایگی کشور کره شمالی در شمال واقع شده‌است. کره جنوبی کشوری نیمه کوهستانی بوده و ارتفاعات آن عمدتاً در نواحی مرکزی و شمال شرقی واقع شده‌اند (از جمله کوهای تیسماک). جلگه‌ها در آن وسعت فراوانی داشته و مهم‌ترین رودهای آن عبارت‌اند از: سومجینوکوم هان پوکهان و ناکتونگ. دارای جزیره‌های فراوانی بوده و جنگلها در آن وسعت زیادی دارند. آب و هوای آن گرم و مرطوب و پرباران است.
کرهٔ جنوبی بخش جنوبی [شبه جزیره کره] که تقریباً ۱۱۰۰ کیلومتر طول دارد را اشغال نموده‌است.این شبه جزیرهٔ کوهستانی از غرب در کنار دریای زرد و از شرق در مجاورت دریای ژاپن (دریای شرق) قرار دارد. در جنوب این شبه جزیره، تنگه کره و دریای جنوب چین واقع شده‌اند.کل مساحت کشور، 100/320 کیلومتر مربع می‌باشد. کره جنوبی را می‌توان به ۴ منطقهٔ کلی تقسیم نمود: منطقهٔ شرقی که دارای رشته کوههای مرتفع و ساحل مسطح است، منطقهٔ غربی با ساحل سطح و وسیع که حوزهٔ آبگیر رودخانه‌ها است و دارای تپه‌های دوار می‌باشد، منطقهٔ جنوب غربی با کوه‌ها و دره‌ها و منطقهٔ شمال شرقی که حوزهٔ وسیع رودخانهٔ Nok dong است.

نوع زمین در کره جنوبی بیشتر کوهستانی است که بیشتر آن قابل کشت نمی‌باشد. زمین‌های پست عمدتاً در غرب و جنوب شرقی این کشور واقع شده‌اند و تقریباً۳۰% کل مساحت کشور را تشکیل می‌دهند. تقریباً سه هزار جزیره که بیشتر انها کوچک و غیر مسکونی می‌باشند در سواحل غربی و جنوبی این کشور واقع شده‌اند. استان Jeju تقریباً در ۱۰۰ کیلومتری جنوب ساحل کره قرار دارد که بزرگترین جزیرهٔ این کشور می‌باشد و که مساحت آن ۸۴۵/۱کیلومتر مربع است. Jeju همچنین مکان قرار گیری مرتفع‌ترین نقطه کرهٔ جنوبی Hallasa می‌باشد که دارای ارتفاع ۱۹۵۰ متر از سطح دریا است.

جزایر Liancourt Rocks و vlleungdo شرقی‌ترین و Socotra Rock جنوبی‌ترین جزایر کرهٔ جنوبی می‌باشند.کرهٔ جنوبی دارای ۲۰ پارک ملی و چندین مکان طبیعی ملی مانند Boseon و همچنین پارک اکولوژیکی خلیج Sun cjeon دراستان Jeohha جنوبی می‌باشد.

تقسیمات سیاسی و کشوری

کره جنوبی ۹ استان و ۶ کلانشهر دارد. سئول پایتخت کشور بعنوان یک شهر ویژه (special city). جیجو یکی از ۹ استانی است که بصورت استان ویژه مستقل (special self-governing province) اداره می‌شود. شهر جدید سجونگ نیز که همچنان در حال احداث و تکمیل می‌باشد بعنوان شهر ویژه مستقل (special self- governing city) نامگذاری شده است. مدیریت این شهرهای ویژه برعهده یک فرماندار انتصابی از سوی دولت مرکزی است.

ساختار حکومتی کره جنوبی

نظام سیاسی کره جنوبی از نوع دموکراتیک به حساب می‌آید و در تقسیم‌بندیهای دو گانه ریاستی و پارلمانی، جزء گروه سیستمهای ریاستی طبقه بندی می‌شود.

وضعیت اقتصادی کره جنوبی

کره جنوبی از سال ۱۹۶۴ پی ریزی سیاستهای خویش را بمنظور توسعه تجاری آغاز نمود. این کشور با اتخاذ استراتژیهای مناسب و تقسیم بندی زمانی صحیح ازسال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۷ به تقویت زیرساختهای اقتصادی و نیروی انسانی جهت نیل به اهداف کلان توسعه ای برای ورود به بازارهای جهانی و افزایش ضریب رقابتی تولیدات صنعتی پرداخته و برنامه های توسعه خود را در قالب برنامه های ۵ ساله به مرحله اجرا در آورده است. این کشور از سال ۱۹۹۸ همواره در تلاش برای افزایش اقلام تجاری و حفظ مازاد تجاری خود بود و تنوع بخشیدن به محصولات صادراتی و کیفیت آنان را نیز در دستور کار داشت. کره همچنین در همین دوره وضعیت رقابتی صنایع را از طریق توسعه فنآوری های جدید، تسهیل نمودن صنعت خدمات رسانی اطلاعاتی و تاسیس موسسات تحقیقات و توسعه (R&D) تقویت نمود . در نتیجه اقدامات فوق، صادرات کره در پنج بخش نیمه هادیها (Semiconductors)، صنایع خودروسازی (Automobile)، وسایل ارتباط سیار تلفن همراه (Mobile Communication Equipment، رایانه (Computers) و کشتی (Ship) افزایش یافت. کشورهای چین، ژاپن و آمریکا بازار مصرف حدود ۴۵ درصد از تولیدات کره شدند. کره قبلاً برنامه ریزی نموده که در سال ۲۰۰۸ درآمد سرانه خود را به ۲۰ هزار دلار (با رویکرد افزایش حجم صادرات تا سقف ۴۰۰ میلیارد دلار) برساند. در سال ۲۰۰۸ درآمد سرانه به ۲۱هزار دلار و صادرات به ۴۲۰ میلیارد دلار افزایش و از پیش بینی ها فراتر رفت. اما در اواخر سال مذکور، بحران مالی و اقتصادی جهانی اقتصاد کره را نیز متاثر ساخت و سال ۲۰۰۹ میلادی سال رکود اقتصاد جهانی گردید. با اینحال طی سال های اخیر اقلام صادراتی متنوع شده و محصولات صنایع IT و BT براساس تقاضای بازار جهانی تولید و تا سقف ۸۰۰ قلم افزایش یافت. تجارت الکترونیکی به ۷۰ درصد افزایش یافت. این کشور برای نیل به اهداف مذکور استراتژیهای ذیل را اتخاذ نمود:
۱- ارتقاء سطح رقابتی محصولات صادراتی
۲- تقویت بازاریابی خارجی و همکاریهای تجاری
۳- توسعه زیرساخت‌های پیشرفته تجاری.

نتیجه اینکه کره با نگاه توسعه‌ای به اقتصاد کشور و سرعت بخشیدن به انجام برنامه‌های توسعه‌ای سعی نمود با توجه به حضور کشورهای قدرتمند در همسایگی خود مانند ژاپن، روسیه و چین قدرت رقابتی خود را افزایش داده تا از گردونه تحولات عظیم اقتصادی این منطقه و جهان عقب نماند. اگر چه این کشور با الگوبرداری از اقتصادهای موفق و کمک کشورهای صنعتی بزرگ از قبیل ژاپن، آمریکا و استرالیا توانست به این پیشرفت‌ها نایل گردد، اما نبایستی نظم، پشتکار و همت مقامات دولتی و مردم را در این میان نادیده گرفت.

کره جنوبی امروزه به عنوان چهارمین اقتصاد قاره آسیا و سیزدهمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود. کره جنوبی یکی از اعضای فعال سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد ( عضو غیر دائم شورای امینت در دوره زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵)، سازمان تجارت جهان(WTO)، سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی(OECD) و گروه G۲۰بوده و یکی از اعضای موسس APEC و اجلاس سران شرق آسیا می‌باشد. همچنین کره جنوبی در حال حاضر با ۴۵ کشور در جهان (با احتساب کشورهای اتحادیه اروپا واتحادیه جنوب و شرق آسیا) به توافقاتی در زمینه مکانیسم تجارت آزاد دست یافته و فعالانه درصدد است با دیگر کشورها نیز قراردادهای مشابه منعقد نماید. مقامات کره جنوبی امیدوارند که در آینده نزدیک کشورشان بعنوان یک مرکز بین‌المللی (International Hub) در زمینه تجارت آزاد FTA با دیگر کشورها مطرح شده و اقدامات اساسی را نیز در این زمینه انجام داده‌اند.

این کشور هم اکنون پنجمین کشور بزرگ تولید کننده صنایع مربوط به انرژی هسته‌ای در جهان است و در نظر دارد به یکی از عمده ترین صادرکنندگان انرژی هسته‌ای تبدیل گردد. همچنین در زمینه کشتی سازی نیز رتبه نخست جهانی را دارد. علاوه بر آن به دلیل ظرفیتها و قابلیتهای چند کمپانی معروفش نظیر سامسونگ، ال جی و هیوندایی، هانجین، اس کی، کیا و .... یکی از قویترین بازیگران جهانی در عرضه صنایع الکترونیک، خودرو، ماشین آلات، فولاد، پتروشیمی، ساخت و ساز و غیره است. این کشور دارای بزرگترین برنامه‌های رشد سبز در جهان می باشد. دولت و شرکتهای کره ای همواره در حال سرمایه گذاری در بخشهای مبتنی بر رشد سبز نظیر انرژی سبز، تکنولوژیهای کم انرژی بر و دیگر فناوری های مربوطه مخصوصاً در بخشهای کشتی سازی، خودرو سازی و فناوری اطلاعات می‌باشند.

کره جنوبی در زمینه رتبه سنجی های بین المللی نیز به موفقیت های خوبی دست یافته است. موسسه معروف رتبه سنجی مودیز در آخرین گزارش خود در آگوست ۲۰۱۲ بدلیل مقاومت و انعطاف پذیری این کشور در برابر شوکهای اقتصادی خارجی و نیز بدلیل زیرساختهای مالی قوی آن رتبه اعتباری کره جنوبی را یک درجه بالا برد و آنرا به Aa۳ ارتقاء داد که چهارمین رتبه برتر این شرکت می باشد. رتبه کره از نظر مودیز هم اکنون همسان با کشورهای ژاپن و چین است. البته در سال ۲۰۱۲ کره جنوبی از افزایش رتبه دیگر موسسات اعتبار سنجی نیز بهره مند گردید که رتبه بندی جدید موسسه مودیز شاخص ترین آنها بوده است. اما با وجود پتانسیل رشد بالا و ساختار باثبات اقتصادی موجود در کره جنوبی، بازار سهام و رتبه اعتباری آن همواره در معرض ضربه پذیری از ناحیه تنش ها و تهدیدهای گاه و بیگاه کره شمالی قرار دارد که این تهدیدات اغلب مواقع بر بازارهای مالی کره جنوبی تأثیرات منفی بر جای می گذارد. با اینحال بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که برقراری صلح و ثبات و یا اتحاد دو کشور و در نتیجه رفع اینگونه تهدیدها و نگرانی ها، می تواند به کره جنوبی کمک کند تا بعنوان یکی از موتورخانه های بزرگ اقتصاد جهانی ظهور نماوده و علاوه بر آن حتی این پتانسیل را نیز دارد که تا سال ۲۰۳۰ به یکی از ۵ اقتصاد برتر جهان تبدیل شود.

در ادامه این روند و با هدف حصول به دورنمای مد نظر، کره جنوبی در بخش تجارت خارجی نیز به موفقیت هایی نائل آمده است و در سال ۲۰۱۱ نهمین کشوری بود که به باشگاه کشورهای دارای حجم تجاری بیش از یک تریلیون دلاری ملحق گردید. برپایه گزارش جدید سازمان تجارت جهانی، کره جنوبی در سال ۲۰۱۲ با حجم کل تجارت خارجی ۰۷/۱ تریلیون دلار ( مجموع صادرات و واردات ) و با پیشی گرفتن از ایتالیا به جایگاه هشتمین کشور بزرگ تجاری جهان صعود کرده است. نگاهی به گذشته تجاری این کشور نشان میدهد که طی سالهای اخیر همواره رتبه خود را بسرعت ارتقاء داده بگونه ای که در سال ۲۰۰۰ میلادی جایگاه سیزدهم، سال ۲۰۰۷ جایگاه یازدهم، سال ۲۰۰۹ جایگاه دهم، سال ۲۰۱۰ جایگاه نهم و بالاخره در سال ۲۰۱۲ جایگاه هشتم جهانی را بخود اختصاص داده است.

برخی از اطلاعات، آمارها و شاخص های اقتصادی کره جنوبی

مناطق آزاد ویژه تجاری: ایکسان. ماسان، گونسان، دبول ( Daebul )، پوسان، گوانگ یانگ و بخش هایی از بندر اینچون)
مناطق آزاد ویژه اقتصادی: ته گو، اینچون، بوسان، گوانگ یانگ، گونسان، دریای زرد
نرخ تورم: ۲/۲ درصد متوسط سال ۲۰۱۲
متوسط حقوق ومزایای ماهانه: حدود ۲۲۰۰دلار
تعداد نیروی کار: ۱/۲۵ میلیون نفر ( بیش از نصف جمعیت کشور ) در سال ۲۰۱۳
نرخ اشتغال ۷/۶۰ درصد تا آوریل ۲۰۱۳
متوسط نرخ بیکاری: ۲/۳ درصد در ۲۰۱۳
میزانGDP براساس قدرت خرید: ۶۲۲/۱ تریلیون دلار (۲۰۱۳)
رشد سالانه GDP: ۶/۳ درصد ( ۲۰۱۱)، ۲ درصد ( ۲۰۱۲ ) و ۷/۲ درصد( پیش بینی ۲۰۱۳ )
سهم بخشها در GDP: صنایع ۲۰/۳۹ درصد، خدمات ۱۰/۵۸ درصد و کشاورزی ۷۰/۲ درصد
درآمد سرانه: ۲۲۷۰۰ دلار (۲۰۱۲) _ ( از سال ۲۰۰۷ تاکنون در مرز ۲۰۰۰۰ دلار باقی مانده است)
حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI: ۲۶/۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲
حجم سرمایه گذاری مستقیم کره در خارج: ۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲
ذخائر ارزی و طلا: ۳۲۷ میلیارد دلار ( ۲۰۱۲ )
بدهی خارجی: ۴/۴۱۳ میلیارد دلار ( تا پایان سال ۲۰۱۲ )
بودجه سال ۲۰۱۳: ۷۳/۳۲۱ میلیارد دلار
نوع پول و برابری با دلار: وون کره جنوبی (هر دلار آمریکا برابر با حدود۱۱۴۰ وون،ژوئن ۲۰۱۳ )
نرخ بهره بانک مرکزی: ۵۰/۲ درصد ( تا ماه می ۲۰۱۳ ) ـ بانک مرکزی کره اخیراً در اقدامی غیر منتظره و در سه مرحله با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در نتیجه بحران بدهی های حوزه یورو و اقتصاد جهانی تصمیم به کاهش نرخ بهره و تعیین آن به رقم مذکور گرفت.
میزان کل صادرات و واردات کالا و خدمات:
۵ ماهه نخست ۲۰۱۳ صادرات ۲۳۰ میلیارد دلار واردات ۲۱۶ میلیارد دلار
سال ۲۰۱۲ میلادی صادرات ۵۴۸ میلیارد دلار واردات ۵۱۹ میلیارد دلار
مازاد تجاری سال ۲۰۱۲: حدود ۵/۲۸ میلیارد دلار
سال ۲۰۱۱ میلادی صادرات ۲۱۳/۵۵۵ میلیارد دلار واردات ۴/۵۲۴ میلیارد دلار
سال ۲۰۱۰ میلادی صادرات ۴/۴۶۷ میلیارد دلار واردات ۷/۴۲۵ میلیارد دلار

اقلام عمده صادراتی:

- محصولات IT (نیمه هادی ه، کامپیوتر، وسایل ارتباط بی سیم )
- سایرمحصولات (خودرو، کشتی، ماشین آلات، تولیدات فولاد وآهن، محصولات شیمیایی و نساجی )

اقلام عمده وارداتی:

مواد خام، ماشین آلات، وسایل الکتریکی والکترونیکی،نفت،فولاد، تجهیزات حمل ونقل، موادشیمیایی

حجم مبادلات کره جنوبی با سه شریک اصلی این کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی:
صادرات به واردات از
- چین ( ۱۳۴میلیارد دلار ) ( ۸۰ میلیارد دلار )
- آمریکا ( ۵۸ میلیارد دلار ) ( ۴۳ میلیارد دلار )
- ژاپن ( ۳۸ میلیارد دلار ) ( ۶۴ میلیارد دلار )

شرکای عمده تجاری کره جنوبی: چین، اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن
شرکای عمده تجاری سال ۲۰۱۲ (واردات از): چین، ژاپن، آمریکا، عربستان و قطر (نفت)
شرکای عمده تجاری سال ۲۰۱۲ (صادرات به): چین، آمریکا، ژاپن، اتحادیه اروپا، هنگ کنگ، سنگاپور
صنایع عمده: خودروسازی، الکترونیکی، کشتی سازی، شیمیایی، فولاد، نساجی، تولیدکفش و پوشاک

بانکهای عمده

بانک کره که همان بانک مرکزی است. همچنین دارای ۱۹ بانک داخلی و ۴۲ بانک خارجی می باشد نظیر:
اگزیم بانک، بانک توسعه کره، بانک ووری، بانک IBK، KB، NH Bank، Shinhan Bank و غیره

سازمانهای عمده اقتصادی

اتاق بازرگانی و صنعت کره KCCI، سازمان تجارت و توسعه صادرات KOTRA، آژانس تجارت بین المللی کره KITA، انجمن واردکنندگان کره KOIMA، فدراسیون صنایع کره FKI، فدراسیون صنایع کوچک و متوسط کره Kbiz، فدراسیون کارفرمایان کره KEF

درکره جنوبی ۱۵۸ دانشگاه وجودداردکه ازمیان آنها ۲۴دانشگاه دولتی و۱۳۴دانشگاه خصوصی است.

محصولات عمده صنعتی: کشتی، خودرو، کالاهای الکترونیکی (کامپیوتر، تلفن، تلویزیون، ویدئو، دستگاههای تهویه مطبوع، یخچال و...)
محصولات عمده معدنی: سنگ آهن، زغال سنگ، تنگستن و گرافیت
وضعیت کشاورزی: حدود۱۳میلیون تن تولیدات کشاورزی تنها از۲۰ هزارکیلومترمربع برداشت می شود. ۵/۲۰ درصد ازخاک این کشور مزارع کشاورزی است. عمده کشاورزی وباغداری این کشور بصورت گلخانه ای می باشد.
محصولات عمده کشاورزی: برنج( ۰۷/۴میلیون تن)، میوه (سیب،هلو،خرمالو،انگور ونارنگی)۵/۲ میلیون تن
وضعیت منابع آب: ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۸۸ درصد جمعیت روستائی کره جنوبی به آب لوله کشی دسترسی دارند. میزان متوسط آب اختصاص یافته به هرنفر درروز۳۸۰ لیتر است. صنعت وتکنولوژی مهار آب دراین کشورتوسعه یافته است.
فرودگاهها: این کشور دارای ۱۶ فرودگاه برای پروازهای داخلی و بین المللی است که مهمترین آنها فرودگاه بین المللی اینچون، گیمپو (سئول)، جیجو (جزیره جیجو)، گیم هی (بوسان)، ته گو، یانگ یانگ و چونگیو می‌باشد.
وضعیت راههای مواصلاتی: ۲۶۴۰ کیلومتر بزرگراه،۷۰۱۴۰ کیلومترجاده آسفالته و۴۰۰کیلومتر

کره جنوبی در آینه آمار جهانی

-اولین کشور جهان از نظر طولانی بودن ساعات کار کارگران ( بطورمتوسط۲۳۵۷ساعت درسال )،
- اولین کشور جهان از نظر مصرف سرانه فولاددرسال(یک تن)
- اولین کشور جهان از نظر صنعت ساخت کشتی
- اولین کشور جهان از نظر سرعت استفاده از اینترنت
- سومین کشور جهان از نظر تحقیق وتوسعه
- سومین کشورجهان ازنظر استفاده از اینترنت درمدارس
ـ چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا
- چهارمین کشورجهان ازنظرساخت ماشین آلات صنعتی
- چهارمین کشورجهان ازنظراستفاده از اینترنت درمنازل
- چهارمین کشورجهان ازنظرمصرف انرژی، (نفت)
- پنجمین کشورجهان ازنظرتولیدسالانـه خودرو
ـ پنجمین کشور جهان از نظر ساخت نیروگاههای هسته ای
- پنجمین کشورجهان ازنظرگرانی رستورانها
- پنجمین کشورجهان ازنظر صنایع الکترونیک
- ششمین کشورجهان ازنظرتولیدفولادخام
- ششمین کشورجهان ازنظر گرانی موادغذایی خام
- هشتمین کشورجهان درصنایع نساجی
- نهمین کشورجهان ازنظر حجم بالای تجارت جهانی
- یازدهمین کشورصنعتی جهان
- یازدهمین کشور جهان درصنایع شیمیایی
- یازدهمین کشورجهان از نظرهزینه مسافرت
- دوازدهمین کشورجهان از نظرتولیدبرنج
- چهاردهمین کشورگران از نظر هزینه هتل
- پانزدهمین کشورجهان از نظرتولید ناخالص داخلی
- پانزدهمین کشورگران جهان از نظرهزینه سه وعده غذای روزانه
- هفدهمین کشورجهان از نظراستفاده ازتلفن همراه (۷۰درصدمردم)
- بیستمین کشور از نظر میران سلامت و رفاه اجتماعی در میان کشورهای OECD
- بیست ودومین کشورجهان از نظرهزینه زندگی
- بیست وهشتمین کشورجهان از نظرگرانی هزینه اجاره مسکن
- چهل وچهارمین کشورجهان از نظردرآمدماهانه
- چهل وهفتمین کشورجهان از نظرتحقیقات دانشگاهی درزمینه امورمالی
- چهل ونهمین کشورجهان از نظرشاخص های مربوط به خوشحالی
- گرانترین کشور جهان از نظر هزینه مکالمه تلفن همراه
- و دارنده ۶/۲درصدازسهم بازارصادراتی جهان است

برخى نكات در مورد آداب و رسوم و فرهنگ مردم كره

مردم کره یکی از با اخلاق ترین و از نظر زبانی همگن ترین مردم جهان هستند.
سالمندان از ارزش و احترام خاصی در میان مردم برخوردارند.
خانواده مهم ترین بخش زندگی مردم کره است. به این دلیل، رفاه خانواده دارای ارزش ویژه ای است.
بر اساس سنت های دیرین، پدر سرپرست خانواده و مسئول هدایت اعضای خانواده می باشد.
مردم کره معمولا روی زمین می نشینند، غذا میل می کنند و می خوابند. از این رو آن ها انتظار دارند که کفش خود را قبل از ورود به منزل آن ها از پا در بیاورید.
در زمان سفر یا برنامه گروهی هزینه ها بین افراد تقسیم می شود. نحوه تقسیم بندی هزینه ها توسط مسن ترین فرد گروه کنترل می شود.
ارائه انعام به افراد، جز آداب کره ای ها نیست، از این رو پرداخت آن الزامی نیست، مگر این که فرد اصرار در کمک داشته باشد.
ازدواج کردن همانند ایران همراه با آیین های خاصی می باشد و کسب اجازه والدین هر دو طرف برای این امر ضروری است.
کار سنگین و مطالعه جدی امری عادی در زندگی روزمره مردم کره است.
در زمان صرف شام در محیط خارج از منزل، مسن ترین فرد هزینه را پرداخت می کند. از این رو نباید افراد جوان در خصوص پرداخت هزینه اصرار نمایند.
کره ای ها احترام زیادی برای معلمان و افراد تحصیل کرده قائل هستند و برای ورود به دانشگاه ها نیز رقابت شدیدی وجود دارد.
افراد توسط عنوان یا عنوان و نام خانوادگی آن ها مورد خطاب قرار می گیرند.
در زمان معرفی، کره ای ها تعظیم کوتاهی به یکدیگر می کنند و در بعضی موارد به یکدیگر دست می دهند.
در زمان دیدار و آشنایی با خارجی ها، کره ای ها با آن ها دست می دهند.
در اولین دیدار، دست دادن با دیگران امری عادی است. در نسل های جدید مردم کره، جوانان از هر دو دست برای سلام کردن استفاده می کنند.
دیدار ها باید از قبل برنامه ریزی شده باشد. بهترین زمان ها برای دیدارها، ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ و ۲ تا ۴ عصر می باشد.
کلیه مردم خود را متعهد به حفظ سنت های دیرین می دانند. در این زمینه آن ها با تمامی توان خود تلاش می نمایند.
خانواده اساس ساختار اجتماعی بوده و موجب پایداری زندگی مردم است. از این رو تعداد اعضای خانواده ها در حال افزایش می باشند.
افراد مجرد تحت حمایت کامل خانواده ها می باشند.
افراد مسن در جامعه کره جنوبی از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردارند و احترام به آن ها در تمامی شرایط الزامی است.
مردم کره جنوبی فردی را به جمع خود می پذیرند که توسط شخص دیگری معرفی شده باشد.
روابط در چارچوب دیدار های غیر رسمی گسترش می یابد.
مردم کره جنوبی جهت رفتارهای برنامه ریزی شده به مواردی خاص پایبند می باشند. اگر به مهمانی شام دعوت شدید، با سایر مهمانان همراه باشید و در محل مهمانی حاضر شوید.
اگر به مهمانی یا اجتماعی بزرگ دعوت شدید، می توانید بدون اخطار قبلی با تاخیر زمانی نیم ساعت به محل ملاقات وارد شوید.
روز بعد از ملاقات، حتما پیام تشکر و قدردانی را برای میزبان ارسال نمایید.
با توجه به وجود سنت ها و باورهای مردم کره جنوبی، پایبندی به برنامه های تعیین شده و اجرای آن ها بسیار مهم است. بر اساس این دیدگاه تخطی از تعهدات موجب بدنامی فرد یا موسسه خواهد شد.
اماکن عمومی متعددی در کره جنوبی فضاهای مناسب جهت برگزاری ملاقات های تجاری را در اختیار تجار قرار می دهند.
بر اساس بررسی های انجام شده، اکثریت دولتمردان کره جنوبی علاقه دارند تا طی سال بیش از یک سفر تفریحی داشته باشند. این امر در شرایطی بیان می شود که ساکنان کره جنوبی از اوقات فراغت جهت حضور در مهمانی های خانوادگی، مطالعه، خرید و … استفاده می نمایند. آن ها تلاش دارند تا از اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن بهره برداری نمایند.

آداب غذا خوردن

در کره برای افراد مسن معمولا زودتر از بقیه غذا کشیده می شود و آنها زودتر از سایرین شروع به غذا خوردن می کنند.
جوانتر ها غذای خود را به آرامی می خورند تا آن را زودتر از افراد مسن و حاضر بر سر میز تمام نکنند.
هنگام سرفه کردن میز را ترک می کنند.
آرام و بی سر و صدا غذا می خورند.
هنگام غذا خوردن هرگز ظروف خالی شده را جمع نمی کنند.
هنگامی که غذا خوردن آنها تمام می شود چوب و قاشق های غذا خوری را بر روی میز قرار می دهند.
هرگز غذای خود را با دست جمع نمی کنند و با دست غذا نمی خورند .
هرگز چوب غذا خوری را داخل کاسه برنج خود قرار نمی دهند قرار دادن چوب غذا خوری در کاسه برنج از آدابی است که در مراسم مردگان خود انجام می دهند.

احتمالاً کسب و کار در کره، بیش از دیگر فرهنگ‌ها (حتی چین)، تحت تأثیر ارزش‌های کنفسیوسی قرار دارد. اخلاق کنفسیوسی در کلیه ابعاد زندگی کاری کره‌ای‌ها، از سیستم‌های مدیریت گرفته تا روابط بین فردی، نفوذ دارد و گرچه روز به روز بر میزان تأثیر فرهنگ‌های ژاپنی و غربی افزوده می‌شود، اما وجود محافظه‌کاری شدید در جامعه کره، موجب شده است که تغییر در این جامعه بسیار دشوار، کند، و تا حدی رنج‌آور باشد.

اخلاق کنفسیوسی بر هماهنگی جمعی گروه، به عنوان یک ارزش تأکید دارد و علاوه بر اهمیت دادن به خانواده، قومیت و دوستی، برای اقتدار (و در نتیجه برای مدیریت) احترام قائل است. به همین دليل، همانند ژاپن و چین، کیفیت روابط ایجاد شده کلید اصلی موفقیت در کسب و کار و تجارت در سطوح فردی و سازمانی است. این ضرب‌المثل کره‌ای که می‌گوید: «اول دوست شو، بعد مشتری»، نشان‌دهنده ماهیت مهم ایجاد شبکه‌های ارتباطی و روابط است. رمز موفقیت در ایجاد روابط خوب نیز به توانایی شما در انجام بازی کنفسیوسی بستگی دارد. داشتن ظاهری محترم، امین، و قابل اطمینان بسیار حائز اهمیت است. رکود اقتصادی اخیر در کره (و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی) دوره‌ای از درون‌گرایی عمیق را به وجود آورد که موجب به چالش کشیده شدن بسیاری از عقاید و رویکردهای سنتی از درون و از بیرون شد. بنابراین، در حال حاضر فرهنگ تجاری کره جنوبی بر سر دوراهی «حفظ ارزش‌های سنتی» و اتخاذ «رویه‌های نوین مدیریت» و تلاش برای ایجاد هماهنگی بین این دو قرار دارد.

ساختارهای کسب و کار

از قدیم تمرکزگرایی و سلسله مراتب عمودی شدید دو ویژگی بارز شرکت‌های کره‌ای محسوب می‌شدند. اکثر شرکت‌های بزرگ و ترکیبی کره که به «chaebol» معروفند، در واقع کسب وکارهای خانوادگی هستند که خانوادة بنیان‌گذار آنها همواره قدرت و اختیار اجرایی مستقیم و فراوانی را در آنها اعمال می‌نماید. این مسئله باعث ایجاد سیستمی شده که در آن اکثر تصمیمات در سطوح بالای سازمان اتخاذ و سپس در طول خطوط اختیار، به سطوح پایین‌تر واگذار می‌شوند.

پای‌بندی به اصول اعتقادی کنفسیوسی از قبیل احترام به سن، ارشدیت، و خانواده ضامن رعایت و پذیرش این سیستم بوده است. معرفی تئوری‌های نوین غربی در عرصه مدیریت (که اغلب توسط تحصیل‌کرده‌های کره‌ای در آمریکا صورت می‌گیرد) تنش‌های تازه‌ای را به این رویکرد اضافه نموده و مشکلات اخیر اقتصادی نیز نیاز به ایجاد اصلاحات در ساختارهای شرکتی و وابستگی‌های کره را شدت بخشیده است.

کسانی که با شرکت‌های کره‌ای سر و کار دارند بهتر است علاوه بر سلسله مراتب رسمی که اغلب بر تخصصی شدن نقش‌ها و وظایف تأکید دارد، در مورد ساختارهای غیررسمی نیز، که اغلب مکانیسم‌های واقعی قدرت درونی هستند نیز کسب اطلاع کنند. این ساختارهای غیررسمی معمولاً بر شبکه‌ای پیچیده از روابط و وفاداری‌های فردی تکیه دارند که کشف و درک آنها بدون کمک یک «راهنمای محلی سرمایه‌گذاری» برای خارجی‌ها کار دشواری است.

سبک مدیریتی

مدیران کره‌ای انتظار دارند که دستوراتشان مورد توجه قرار گیرد و در اغلب مواقع نیز این انتظار برآورده می‌شود. کنفسیوس بر فرمانبرداری و وفاداری تأکید می‌کند و این مسئله قویاً در روابط بین مدیر و زیردست خودنمایی می‌کند، به طوری که می‌توان گفت مدیر همانند پدری است که در قبال وفاداری، احترام، و فرمانبرداری زیردستان از آنها حمایت می‌کند.

هرچند که رهبری از نوع سلسله مراتبی و پدرمآبانه است، اما در عین حال با مفهوم «inwha» که بر هماهنگی لازم میان افراد هم‌مرتبه و هم‌شأن تأکید دارد نیز در آمیخته است. بنابراین، موقعیت‌های گروهی نباید با مقابله با یکدیگر و عیب‌جویی همراه باشند. یک مدیر خوب زمان و تلاش زیادی را صرف ایجاد روابط کاری خوب در بین اعضای تیم می‌کند تا همه اعضا احساس کنند که در قالب یک تیم منسجم و یکپارچه فعالیت دارند.

همچنین کره‌ای‌ها در برخی موقعیت‌ها از فرایند تصمیم‌گیری اجماعی استفاده می‌کنند که بسیار شبیه به سیستم «nemawashi» در ژاپن است. این سیستم به نحوی عمل می‌کند که همه اعضا احساس کنند در تصمیم‌گیری مشارکت دارند و در عین حال مدیر بتواند همچنان در تعیین نتیجه نهایی تأثیرگذار باشد.
از مدیران کره‌ای انتظار می‌رود که توجه جامع‌تری به زیردستان خود داشته باشند و این مستلزم آن است که در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی، بیشتر وارد حوزه شخصی زندگی کارکنان خود شوند.

جلسات کاری

اغلب اوقات لازم است جلسات اولیه را به طور کامل به فرایند ایجاد ارتباط از طریق خوش و بش کردن، شوخی‌های ملایم، و مسائل به ظاهر جزئی دیگر اختصاص دهید تا جایی که گاه ممکن است صحبت زیادی در مورد موضوع اصلی جلسه نشود. در این مرحله نباید صبر و شکیبایی خود را از دست بدهید یا رنجیده خاطر شوید. به جای این کار با خود فکر کنید که در گام‌های اول می‌خواهید سنگ بنای یک رابطه تجاری سودمند و بلندمدت را بچینید.

نخست اين‌كه، باید فردی محترم به نظر برسید. برای این منظور از ناشکیبایی و مقابله با افراد بپرهیزید و به اندازه کافی به کسانی که باید به آنها احترام بگذارید (معمولاً افراد مسن‌تر و ارشدتر) ادای احترام کنید. بهتر است قبل از جلسه در باره افراد «مهم‌تر» حاضر در جلسه، کمی تحقیق کنید.

کره‌ای‌ها با توجه به افراد حاضر در هیئت تجاری شما در موردتان قضاوت می‌کنند. معمولاً افراد مسن‌تر میلی به برگزاري جلسه با هیئت‌های جوان دیگر سازمان‌ها ندارند. بنابراین، مسئله هم‌تراز بودن افراد را در جلسه با کره‌ای‌ها مد نظر داشته باشید. همچنین کارشناسان فنی را جزو اعضای هیئت قرار دهید تا برای پاسخ گفتن به سؤالات فنی آنها آمادگی کامل داشته باشید؛ در غیر این صورت، بدون آمادگی و مبتدی جلوه خواهيد کرد.

سر وقت حاضر شدن در جلسه، لباس مرتب به تن داشتن، و تن‌گفتار مناسب نیز از جمله مواردی است که کره‌ای‌ها در جلسات خود به آنها توجه دارند.

هدیه دادن

هدیه دادن یکی از عادات بومی در زندگی تجاری کره‌ای‌ها است و هرگز نباید آن را با رشوه دادن یا فساد اداری اشتباه بگیرید. هدیه علاوه بر داشتن کیفیت نباید خیلی گران‌بها باشد. بد نیست هنگام سفر به کره تعدادی هدایای کوچک با خود به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید آنها را به طرف‌های تجاری قدیمی و جدید هدیه بدهید. در ضمن، هدیه خود را حتماً کادو کنید. اگر متقابلاً به شما هدیه دادند بهتر است دو سه بار تعارف کنید و از پذیرفتن آن امتناع کنید. نهایتاً وقتی هدیه را گرفتید، از باز کردن آن در حضور هدیه دهنده خودداری کنید.

تیم‌های کاری

کره‌ای‌ها وابستگی‌های قومی و خانوادگی بسیار شدیدی دارند و به صورت فردی خود را تابع و زیردست این گروه‌های بزرگ‌تر می‌بینند. این مسئله باعث می‌شود اعضای گروه، مادامی که با رهبر گروه رابطه خوبی دارند و به وی احترام می‌گذارند، همواره در برابر گروه فرمانبردار باشند. بنابراین، هنگام کار با یک تیم کره‌ای حتماً ظاهری محترم و شریف داشته باشید تا بتوانید احترام آنها را به خود جلب کنید. این احترام را می‌توانید از طریق تحصیلات، سن، و تجربه نیز کسب کنید.

اگر بتوانید محیط مناسبی ایجاد کنید، متوجه خواهید شد که کره‌ای‌ها در کار تیمی بازیگران بسیار وفاداری هستند، اما چنانچه فضا نامناسب باشد (و بدتر از همه طوری باشد که آبروی افراد در آن حفظ نشود) گروه دچار مشکل می‌شود و افراد با زیرکی از همکاری خودداری خواهند کرد.

سبک‌های ارتباطی

در قلب الگوهای ارتباطی کره‌ای‌ها یک تناقض وجود دارد و آن این که (همانند ژاپنی‌ها) مایل به حفظ هماهنگی و ارتقای روابط حسنه هستند، اما در عین حال اگر اوضاع بر وفق مرادشان نباشد خیلی زود احساساتی می‌شوند. این ترکیب عدم مواجهه و احساساتی شدن احتمالاً ریشه در رنج‌های تاریخی این ملت دارد احساسی از نارضایتی و نومیدی مکتوم که در طول دوران سخت گذشته ایجاد شده و هنوز هم در برخی از عناصر جامعه امروزی حس می‌شود. اگر یک کره‌ای در طول جلسه ناآرام و نگران باشد به معنای آن است که جلسه با مشکل روبه‌رو است.

به طور کلی، کره‌ای‌ها «نه» گفتن را دلیل بر آگاهی نداشتن از آداب معاشرت می‌دانند و سعی می‌کنند به هر بهایی شده از آن اجتناب کنند. بنابراین، ممکن است به راحتی نتوانید به نیات واقعی آنها پی ببرید. ناخرسندی و مخالفت معمولاً خیلی غیرمستقیم و مبهم و با استفاده از عباراتی مانند «سعی می‌کنیم ...» یا «ممکن است دشوار باشد اما مسئله را بررسی خواهیم کرد» بیان می‌شود. به علاوه، «بله» گفتن آنها نیز لزوماً به معنای «پاسخ مثبت» نیست و ممکن است به معنای این باشدکه «صحبت‌های شما را شنیدم». به دلیل این ابهام در معنی، اغلب لازم است چند بار نکته‌ای را تکرار کنید تا بتوانید به نظرِ واقعی آنها پی ببرید. بدیهی است این مسئله باعث طولانی شدن جلسات و گاه آزاردهنده می‌شود، اما فراموش نکنید که همواره باید خونسردی و ادب را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید که برقراری رابطه راهی برای توسعه ارتباطات خوب است و به همین دليل، شیوه ارائه پیام می‌تواند مهم‌تر از خود پیام عمل کند.

در طول جلسات مراقب تن‌گفتار خود باشید. با حالت خمود و کسل نشستن یا بیش از اندازه فعال بودن در استفاده از حرکات سر و دست می‌تواند به نتیجه کار لطمه وارد کند.

زنان در عرصه کار و تجارت

طبق استانداردهای غربی، نقش زنان در جامعه کره بسیار پایین‌تر از مردان است. به ندرت می‌توان خانمی را یافت که مدیریت یک کسب و کار به وی رسیده باشد. اکثر خانم‌ها به عنوان منشی و یا در خطوط تولید با دستمزدهای نازل کار می‌کنند. معمولاً خانم‌ها بعد از ازدواج یا بچه‌دار شدن، شغل خود را ترک می‌کنند.
گرچه کره‌ای‌ها به حضور خانم‌ها به عنوان عضوی از هیئت‌های تجاری عادت کرده‌اند اما ممکن است نظرات آنها را نادیده بگیرند و در عوض به آقایی که از ارشدیت کمتری نسبت به آنها برخوردار است بهای بیشتری بدهند. این نکته را مد نظر داشته باشید و استراتژی خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

آداب لباس پوشیدن

داشتن ظاهری شیک و مرتب در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی از نظر کره‌ای‌ها و بسیاری از دیگر کشورهای آسیایی بسیار مهم است. کره‌ای‌ها هنوز هم سنت محافظه‌کارانه پوشیدن کت و شلوار، پیراهن، و کراوات تیره را رعایت می‌کنند. زمستان‌های کره بسیار سرد و تابستان‌های آن بسیار گرم است. هنگام سفر به این کشور لباس مناسب به همراه داشته باشید.

پذیرایی و مهمان‌نوازی

بخش عمده‌ای از فرایند تحکیم و توسعه روابط تجاری و کاری در کره جنوبی در رستوران‌ها صورت می‌گیرد. اگر شما را به شام بیرون دعوت کردند، دعوت آنها را بپذیرید، چون معمولاً کره‌ای‌ها در این موقعیت‌ها است که ارزیابی نهایی خود را در مورد قابل اطمینان و محترم بودن یا نبودن شما (و در نتیجه، در مورد این که با شما کار کنند یا نکنند) انجام می‌دهند. معمولاً شام توسط میزبان سفارش داده می‌شود. غذاهای کره‌ای معمولاً پرادویه هستند، ولی غذاهای ملایم‌تر نیز دارند. منتظر شوید تا میزبان، شما را دعوت به خوردن کند. اگر از چوب‌های غذا خوری استفاده نمی‌کنید آنها را داخل کاسه برنج رها نکنید. چوب‌ها را بردارید و در جای مخصوصی که دارند در کنار خود قرار دهید. سر میز غذا، زمانی که می‌خواهید چیزی را به سایرین بدهید از دست راست خود استفاده کنید. از نظر کره‌ای‌ها، این کار نشانه ادب است.

انعام دادن در کره جنوبی چندان مرسوم نیست، اما اکثر رستورا‌ن‌ها مبلغی را به عنوان هزینه سرویس به صورتحساب خود اضافه می‌کنند.

مردم کره در کل آدم‌های میهن‌پرستی هستند. تفاوت‌ها را از همان بدو ورود به خاک این کشور می‌شود به‌وضوح مشاهده کرد؛ تقریبا بیشتر اجناس فروشگاه‌ها کره‌ای است، کمتر کسی به زبان دیگری حرف می‌زند و جالب اینجاست که در شهر بزرگی مثل اینچئون، تابلوهای راهنمایی در سطح شهر نوشته دیگری به غیر از نوشته کره‌ای ندارد. البته این حس را تا قبل از اینکه با آنها برخورد نداشته باشید، چندان متوجه نمی‌شوید. فلسفه کره‌ای‌ها این است؛ آنها عرق ملی دارند و برای حمایت از کشورشان باید هر کاری انجام دهند. آنها مردمی هستند با عقاید خاص، به سرسختی همسایگان شمالی، پایبند به سنت‌ها و باز در اجرای سیاست‌ها. فرهنگی که توانسته در 50 سال گذشته این امپراتوری پیر شرق دور را به قدرتی در اقتصاد دنیا تبدیل کند.

از زمان ورود به اینچئون تقریبا هیچ ماشینی به غیر از اتومبیل‌های ساخت شرکت‌های خودروسازی هیوندا و کیاموتورز در سطح شهر به چشم نمی‌خورد. البته خودروسازهای کشورهای بزرگ در این شهر نمایندگی دارند اما سرشان خلوت‌تر از آن است که فکرش را بکنید.

«کره‌ای جنس کره‌ای بخر»؛ این فرهنگ غالبشان است. چیزی که باورش دارند. شاید خیلی از آنها وضعیت مالی مناسبی داشته باشند اما در خیابان‌هایشان کمتر می‌بینید که کسی سوار بنز یا بی‌ام‌دبلیو شده باشد. «لی» یکی از مردم اینجاست. یک مهندس ساختمان که برای تماشای مسابقه‌های شنا به ورزشگاه آمده و گالکسی سری پنجش را در دست دارد تا مدام از خود و همراهش سلفی بگیرد. او که ماشینش هم محصول کارخانه کیاست، می‌گوید:«معمولا آدم‌های سیاسی و شخصیت‌ها سوار ماشین‌های لاکچری خارجی می‌شوند.» کره‌ای‌ها حتی خودروهای سنگین را هم خودشان تولید می‌کنند و شرکت‌هایی مثل هیوندا و دوو وظیفه تولید این ماشین‌ها را بر عهده دارند؛ «وقتی خودمان می‌توانیم چیزی را تولید کنیم چرا باید برای مشابه خارجی‌اش پول بدهیم؟ تولیدات کشور من همه دنیا را گرفته‌اند.»

اما این تمام ماجرا نیست. حس میهن‌پرستی آنها به اینجا ختم نمی‌شود. در اینچئون رستوران‌های معروف جهان هم شعبه دارند اما مشتریانشان بیشتر خارجی‌ها هستند و کره‌ای‌ها سعی می‌کنند در رستوران‌های خودشان که فضای متفاوتی دارند و در بعضی از آنها باید روی زمین بنشینند، غذا بخورند. بخشی از این اتفاق به سلیقه غذایی این مردم مربوط است اما بخش اصلی‌اش برمی‌گردد به پولی که نباید از مرزهایشان خارج شود. آنها که دو غول بزرگ تولیدکننده تلفن همراه در کشورشان دارند، تقریبا بعید است به غیر از گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی از گوشی‌های دیگری استفاده کنند. وقتی از آنها سوال می‌کنی که مثلا چرا تلفن همراه شما آیفون نیست، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. «هیون می» که در شهر اینچئون از کارمندان برگزارکننده مسابقه‌هاست در این‌باره می‌گوید: «اینجا همه محصولاتی را که تولید خودمان است، استفاده می‌کنند. البته سامسونگ بیشتر. امکاناتی که آنها به ما می‌دهند سازگار با محیط خودمان است، ارزان‌تر است و کارایی‌های بیشتری دارد.» درحالی که تب آیفون دنیا را تسخیر کرده، کره‌ای‌ها اسمارت‌فون داخلی را به هر چیزی ترجیح می‌دهند: «خیلی از مردم جهان هم می‌گویند که گوشی‌های کره‌ای بهترین هستند و بیشتر مردم جهان هم از محصولات سامسونگ استفاده می‌کنند. ما در کره جنس کره‌ای می‌خریم چون هم محصولات خوبی دارد و هم هزینه‌ای که می‌کنیم برای کشور خودمان است. پولمان هم صرف پیشرفت کشور خودمان می‌شود.» پیدا کردن کره‌ای آیفون‌دار خیلی کار ساده‌ای نیست اما «کیم ‌هایکو» یکی از استثناهاست. او از مسئولان رسانه‌ای بازی‌هاست. گفت: «آیفون من هدیه است. خودم نخریده‌ام اما گوشی خوبی است. با این حال در کره مردم ترجیح می‌دهند تلفن‌های ساخت کشور خودشان را استفاده کنند. آنها با این کار راحت‌تر هستند. محصولات ما اگر چیز بیشتری از سایر محصولات نداشته باشد، کمتر از این گوشی‌ها نیست.»

این میل به پیشرفت ملی در وجودشان ریشه دوانده و مرزهایشان به روی دنیا باز است و برای نشان دادن خودشان و تاکید بر اعتقادات‌شان نیازی به بستن مرزها یا در افتادن با بقیه دنیا ندارند. آنها در زندگی شخصی بسیار مقتصد و بسته عمل می‌کنند و در سطح اجتماع و سیاست‌های حکومتی لیبرال‌اند، شاید درست برعکس همسایه‌های شمالی‌شان!

 

ثبت شرکت در کره جنوبی

 

ثبت شرکت در کره جنوبی امروزه مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به خصوص سرمایه گذاران آسیایی می باشد. ثبت شرکت در کره جنوبی در مقایسه با ثبت شرکت سایر کشورها جزئیات و روند پیچیده ای دارد که لازم است هر سرمایه گذاری پیش از شروع ثبت شرکت در کره جنوبی اطلاعات کافی در زمینه ثبت شرکت در کره جنوبی داشته باشد.
دولت کره جنوبی در سال ۱۹۹۸ برای جذب سرمایه گذاران خارجی (FID) قانون سرمایه گذاری خارجی را به تصویب رساند که در این قانون منافع بسیاری برای سرمایه گذاران خارجی و همچنین معافیت های مالیاتی و کمکهای نقدی پیش بینی شده است.

انواع نهادهای کسب و کار در کره جنوبی

۱.شرکت با مسئولیت محدود (یوهان Hoesa)
این نهاد یکی از شایع ترین انواع شرکتهای ثبت شده در کره جنوبی توسط سرمایه گذاران خارجی است. شرکت با مسئولیت محدود (LLC) امکان ثبت با معرفی یکی از افراد اصلی و یک سهامدار در زمان ۲ هفته ثبت می شود.
۲. دفتر شعبه
۳. دفتر نمایندگی (RO)
۴. مشارکت عمومی (Hapmyong Hoesa)
۵. مشارکت با مسئولیت محدود (Hapja Hoesa)
۶. شرکت سهامی (Chusik Hoesa)

مراحل ثبت شرکت در کره جنوبی

۱. تهیه طرح توجیه اقتصادی و پیش بینی عملکرد شرکت در آینده(بیزینس پلان)
۲. ارائه گذرنامه شخص متقاضی و همراهان وی به همراه آدرس دقیق محل سکونت با تأیید دفتر اسناد رسمی محل سکونت فرد: این مدارک می بایست ترجمه شده و به تأیید کنسولگری کره جنوبی برسد که پروسه تأیید یک هفته طول می کشد.
۳. ارائه اجاره نامه یک دفتر تجاری در کره جنوبی
۴. ارائه نام شرکت: این نام می بایست در دادگاه عالی کره جنوبی تأیید شود.
۵. تنظیم اساسنامه شرکت
۶. ارائه اساسنامه شرکت
۷. ثبت نام شرکت در اداره مالیات کره جنوبی و دریافت شماره شناسایی مالیات و گواهی کسب و کار
۸. افتتاح حساب پس از انجام همه مراحل ثبت به نام شرکت یا شخص اصلی
سرمایه گذاران خارجی که قصد راه اندازی و ثبت شرکت در کره جنوبی را دارند می توانند برای ویزای سرمایه D-۸ اقدام نمایدو البته متقاضی می بایست وجود سرمایه ای به مبلغ حداقل ۴۵۰۰۰ دلار آمریکا را در حساب بانکی خود اثبات نماید.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت

۱. گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل ۶ ماه
۲. گواهی شرکت ثبت شده
۳. گواهی مالیاتی
۴. اجاره نامه دفتر
۵. نامه تمکن مالی بانک

ویزای سرمایه گذاری (D-۸) برای مدت ۶ ماه صادر می شود و طبق قوانین به مدت ۵ سال قابل تمدید خواهد بود.

 

مزایای ثبت شرکت در کره جنوبی

۱. شرکت با مسئولیت محدود حداقل ظرف ۲ ماه با یک مدیرعامل و یک سهامدار ثبت می شود.
۲. نیازی به سفر به کره جنوبی برای تکمیل مراحل ثبت نیست.
۳. هیچ محدودیتی جهت بازگشت سود و سرمایه و حساب ارزی خارجی نیست.
۴. مناطق آزاد اقتصادی
_ شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد اقتصادی کره برای ۵ سال از مالیات معاف هستند. در حال حاضر ۸ منطقه آزاد اقتصادی من جمله اینچئون، بوسان و خلیج گوانگیانگ در کره وجود دارد.
_ در این مناطق هیچ تعرفه ای به واردات برای مدت سه سال برای شرکتهای ثبت شده در کره جنوبی وجود ندارد.
_ معافیت های مالیاتی به شرکتهایی که در این دو زمینه ثبت می شود تعلق می گیرد: ۱)سرمایه گذاری به مبلغ حداقل ۱۰ میلیون دلار آمریکا در زمینه کسب و کار و تجارت۲)سرمایه گذاری به مبلغ حداقل ۵ میلیون دلار در زمینه پزشکی و تدارکات
۵. کارمندان
_ کره جنوبی با نرخ باسوادی بالای ۹۷% بیشترین نیروی کار ماهر را دارد. بررسی ها نشان می دهد ۸۰% از بزرگسالان(۲۵_۶۴) دارای مدرک دانشگاهی هستند.
_ طبق اعلام سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جهانی(OECD) کشور کره جنوبی بالاترین رتبه در IQ در زمینه ریاضیات، علوم و حل مسئله دارد.

معایب ثبت شرکت در کره جنوبی

۱. هزینه ها و دستمزدها در کره جنوبی بسیار بالاست. حقوق یک کارگر ماهر به طور متوسط ماهیانه ۳۷۰۰ دلار آمریکا است.
۲. قبل از انجام پروسه ثبت شرکت می بایست محلی برای شرکت اجاره شود. اجاره شرکت در کره جنوبی بسیار گران است اجاره یک دفتر برای شرکت حداقل ماهیانه ۶۰$ برای هر متر مربع است.
۳. اجاره فضای صنعتی در مناطق کلیدی کسب و کار کره جنوبی بسیار گران است. متوسط اجاری یک فضای صنعتی در مناطق کسب و کار کره جنوبی ماهیانه برای هر متر مربع ۵۵$ است.
۴. تنها ۱۰% افراد در کره جنوبی مسلط به زبان انگلیسی هستند و این یک مانع برای کسب و کار سرمایه گذاران خارجی خواهد بود. زبان رسمی و محلی کره جنوبی زبان کره ای می باشد در نتیجه تمامی اسناد برای ثبت شرکت می بایست به زبان کره ای ترجمه شود.
۵. محدودیت های دولت
_ دولت کره جنوبی سرمایه گذاری خارجی را در برخی از بخش های خاصی مانند تولید برق، صنایع کشاورزی خاص، رادیو و تلوزیون ممنوع کرده است.
_ شرکت در مناقصه دولتی فقط مخصوص به اتباع کره جنوبی و شرکت های تبعه کره جنوبی خواهد بود.

بهتر است شخص متقاضی ثبت شرکت در کره جنوبی برای اقدام و انجام بهتر این روند از وکیل معتبر در این زمینه کمک بگیرد و البته کمپانی ها و مؤسسات واقع در کره جنوبی نیز این روند را تسهیل می نمایند. مالیات بر درآمد و فروش شرکت در کره جنوبی سالیانه ۱۰% است و البته همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد برخی از شرکت ها من جمله شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد اقتصادی معاف از مالیات هستند. با وجود مزایای بسیار زیاد ثبت شرکت در کره جنوبی توصیه می شود اطلاعات بیشتری در رابطه با ثبت شرکت و مزایای بعد از آن کسب نمایید. در بیشتر مواقع اخذ اقامت دائم در کشورهای آسیایی من جمله کشور کره جنوبی بسیار دشوار است و این کشورها مهاجرپذیر نیستند لذا بهتر است شرکت در کشورهای مهاجرپذیر ثبت شوند به طور مثال ثبت شرکت در کشورهای اروپایی همچون اتریش، آلمان، اسلواکی و اسلوونی منجر به اخذ اقامت دائم اروپا و بهره مندی از خدمات شهروندی خواهد شد.

طرح مالیات بر ارزش افزوده امروزه در بیش از ۱۵۰ کشور جهان در حال اجراست و مزیتهای رقابتی زیادی برای سیستم‌های اقتصادی در پی داشته است. از جمله این کشورها، کره جنوبی است. از اهداف مربوط به بخش مالیات در برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی دولت کره طی سال‌های ۱۹۶۲تا ۱۹۶۶، گسترش پایه مالیاتی بود. به منظور دستیابی به این هدف، دولت کره اقدام به تأسیس اداره اجرای مالیات ملی در سال۱۹۶۵ کرد. موضوع مطالعه و بررسی مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۹۷۱ از سوی وزارت دارایی کره مطرح شده بود که به منظور شناخت دقیق و جامع مالیات بر ارزش افزوده کشور کره اقدام به رایزنی و مشاوره با اقتصاددانان و کارشناسان برجسته بانک جهانی کرد. کره جنوبی درسال۱۹۷۶ برای بررسی جزئیات بیشتر و تجزیه و تحلیل اثر احتمالی این نوع مالیات بر قیمت‌ها و توزیع درآمد، با آلن تیت از صندوق بین‌المللی پول و به منظور مشاوره درمورد پیش‌نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات اجرایی حاصل از معرفی آن در مراحل اولیه با اقتصاددانانی مانند: جی.‌سی.‌دیگنان و سی.‌اس.‌شاپ مشاوره کرد.

سه مطالعه مهم زیر باعث شد که مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت کره پذیرفته شود: مطالعاتی که توسط دیگنان و آلن تیت صورت گرفت. مطالعه دیگنان که در سال۱۹۷۲ انجام شد در مورد امکان‌سنجی مالیات بر ارزش افزوده در کشور کره بود.

براساس مطالعات دیگنان، نظام دفترداری که برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده بسیار ضروری است، در این کشور از قبل وجود داشت. علاوه بر این، مراحل اجرایی مالیات بر کسب و کار و مالیات برفروش چند مرحله‌ای که از مالیات‌های مرسوم در این کشور قبل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده بود قبلاً کامپیوتری شده بود و این اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده که مستلزم سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته است کمک قابل توجهی بود.

دو مطالعه دیگر که از سوی آلن تیت در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ انجام شد درباره اثرات احتمالی مالیات بر ارزش افزوده بود. وی براساس مطالعات خود پیشنهاد کرد که برای جبران زیان ناشی از اثرات تنازلی مالیات بر ارزش افزوده، یا مالیات بر کالا حفظ شود و یا یک نوع مالیات جدید تحت عنوان مالیات برفروش ویژه وضع گردد.

پس از مطالعات انجام شده در مورد شناخت مالیات بر ارزش افزوده، در سال ۱۹۷۶ مجلس ملی کره جنوبی قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد و به دنبال آن مالیات بر ارزش افزوده در سال بعد در این کشور اجرا شد.

مزایای قانون مالیاتی جدید

ساده کردن نظام مالیاتی: در کره قبل از به‌کارگیری مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸، ۱۱ نوع مالیات غیرمستقیم وجود داشت که این شیوه جایگزین ۸ مورد از آنها (مثل مالیات بر مشاغل، مالیات بر کالا، مالیات بر تولیدات و...)‌ شد.
افزایش توان صادراتی: براساس اصل مقصد در نظام مالیات بر ارزش افزوده، صادرات از پرداخت مالیات معاف می‌شود و این به کاهش قیمت کالاها و خدمات صادراتی و در نتیجه افزایش توان رقابتی صادرات کمک می‌کند.
تخصیص بهینه عوامل تولید: یکی از ویژگی‌های مالیات بر ارزش افزوده، تخصیص بهینه و کارآمد عوامل تولید است. زیرا این مالیات به دلیل خنثی بودن موجب اختلال در تصمیمات تولیدکنندگان نشده و تأثیری بر آنها ندارد. این ویژگی مالیات بر ارزش افزوده از دیگر دلایل پذیرش آن از سوی کره‌جنوبی بود.
افزایش سرمایه‌گذاری: در نظام مالیات بر ارزش افزوده، کالاهای سرمایه‌ای می‌توانند معاف از مالیات در نظر گرفته شوند. افزون بر این تولیدکنندگان می‌توانند بابت خرید عوامل تولید ادعای اعتبار مالیاتی نموده و مالیات‌های پرداخت شده را دریافت نمایند. به این ترتیب، هزینه سرمایه‌گذاری در نظام مالیات بر ارزش افزوده در مقایسه با سایر مالیات‌ها کمتر است و این به گسترش بیشتر سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.
کاهش فرار مالیاتی: در نظام مالیات بر ارزش افزوده، به دلیل وجود سازوکار کنترل متقابل بین مبادله‌کنندگان و نیز به دلیل امکان وضع نرخ پایین، فرار از مالیات در مقایسه با سایر مالیات‌ها کمتر است.
افزایش درآمد مالیات: این نوع مالیات، درآمد مالیاتی بیشتری نصیب دولت می‌کند، زیرا در مقایسه با سایر مالیات‌های غیرمستقیم دارای پایه مالیاتی گسترده‌تری است. به عبارت دیگر، در این نوع مالیات، تعداد مؤدیان مالیاتی بیشتر است و علاوه بر اشتغالزایی، درآمد مالیاتی بیشتری هم نصیب دولت می‌کند.

اصل مقصد

در کره‌جنوبی، اصل مقصد مبنای تشخیص مشمول مالیات بودن کالاها و خدمات انتخاب شده است که بر اساس آن کالاها و خدمات اداری مشمول مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات صادرات مشمول نرخ صفر است.

دوره مالیات بر ارزش افزوده

دوره مالیات بر ارزش افزوده در کره جنوبی به دو دوره تقسیم می‌شود؛ دوره اول از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن است و دوره دوم از اول ژوئیه تا ۳۱ دسامبر.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

وزارت دارایی با همکاری مؤسسه تحقیق بانک کره و مؤسسه توسعه آن کشور با مطالعات خود نرخ‌هایی پیشنهاد کرده بودند. این نرخ‌ها براساس فرض‌هایی استوار بود.
براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده کره جنوبی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک نرخ پایه‌ای ۱۳ درصد است به طوری که ۳ درصد نوسان این انعطاف و نوسان ۳درصدی در نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سوی قانون برای آن بود که نظام مالیاتی بتواند در مقابل تغییرات اقتصاد ملی پاسخ مناسبی داشته باشد. اما در عمل، نرخ مالیات بر ارزش افزوده درحد۱۰ درصد ثابت ماند.

کالاها و خدمات مشمول نرخ صفر

کالاها و خدمات زیر مشمول نرخ صفر بوده و مالیات عوامل تولید پرداخت شده برای آنها قابل استرداد است. مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر تنها برای شرکت‌های داخلی و یا افراد ساکن در کره قابل اعمال است.
با این حال، شرکت‌های خارجی و یا افراد غیرساکن در کره که در زمینه حمل و نقل بین‌المللی با کشتی یا هواپیما فعالیت دارند، در صورتی که کشورشان با کره‌جنوبی توافق دوجانبه و متقابل داشته باشد می‌توانند مشمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر شوند.

در کشور کره‌جنوبی کالاها و خدمات که جزء کالاهای اساسی مورد نیاز مردم محسوب می‌شوند، چه وارد شوند و چه در داخل تولید شوند از مالیات معاف هستند که آوردن نام همه آنها در این نوشتار امکان‌پذیر نیست.

مراكزخريد و عمده فروشى

دانگ داموم نام بزرگترین مرکز خرید کره جنوبی است و در خیابان جونگ نوگو در مرکز شهر واقع شده دانگ داموم مرکز خرید و تفریح است و بوتیک های مد و فروشگاه های درجه یک دارد. علاوه بر این فروشگاه های درجه یک دارد و درآن بسیاری از انواع جانوران در آن به فروش می رسد.

اینسادونگ: درمراکز خرید آثار هنری قدیمی و جدید کره از قبیل آثار نقاشی، خطاطی و مجسمه درآن به فروش می رسد. که در خیابان ایسادونگ گیل واقع شده این خیابان بزرگترین بازار فروش اجناس عتیقه و هنری کره است.

نام داموم: یکی دیگر از مراکز خرید شهر سئول در نزدیکی دانگ داموم و در خیابانی به همین نام است این مرکز خرید بزرگترین بازار عمده فروشی شهر سئول است.

ایستاوون: یکی دیگر از مناطق خرید قابل توجه سئول در منطقه یانگ سانگو است که بوتیک ها وفروشگاه های زیادی دارد. رستوران های زیادی در این منطقه هستند که غذای حلال عرضه می کنند ومسجد مرکزی سئول نیز در این ناحیه است و هم چنین هتل های مهم شهر اجناس چرمی را با کیفیت بالا و قیمت منطقی و نیز انواع مختلفی از سوغات های کره را در این مکان می توان پیدا کرد.

 


گزارش کشوری کره جنوبی

اطلاعات پایه

روابط تجاری با ایران

روابط تجاری با جهان


دانلود مجموعه کتابهای راهنمای تجارت با کشور کره جنوبی

 راهنمای تجارت با کشور کره جنوبی راهنمای تجارت کاربردی با کشور کره جنوبی

 

منابع:  fa.wikipedia.org   korea2012.blogfa.com   malekpour.ir   hamshahrionline.ir   tpo.ir  beytoote.com asemooni.com

 

 

 

 
 

+98-51-38849939  +98-90-38849939  info@import-export.ir

Copyright © All Rights Reserved.