تجارت با کشور ایتالیا

 

ایتالیا کشور در جنوب اروپا و متشکل ار شبه جزیره ایتالیا و جزایر سیسیل و ساردنیا می باشد مساحت این کشور ۳۰۱,۳۴۰ کیلومتر مربع با جمعیتی۶۰,۷۹۵,۶۱۲ میلیون نفر می باشد. به خاطر فرم نقشه اش، ایتالیا به کشور چکمه نیر معروف است.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱/۶ درصد مردم آن مسیحی هستند. با وجود اینکه زبان رسمی ایتالیا زبان ایتالیایی است اما زبان‌های پرگویشور دیگری نیز در این کشور وجود دارند. حاکمیت مذهبی و اکثریت با مسیحیت کاتولیک است، ولی پروتستانها، یهودیها و مسلمانان (که اکثراً مهاجر هستند) نیز در این کشور زندگی می‌کنند. امروزه ۸۲۵۰۰۰ نفر مسلمان در ایتالیا زندگی می‌کنند که (۱/۴%) جمعیت ایتالیا را تشکیل می‌دهند که از بین آنها فقط ۵۰۰۰۰ نفر ملیت ایتالیایی دارند.

ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد.

دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود.

جغرافیا

مساحت کل ایتالیا ۳۰۱,۳۴۰ کیلومتر مربع (تقریباً یک پنجم ایران) است. جزایر ساردنی و سیسیل در دریای مدیترانه نیز جزو ایتالیا است. مرزهای این کشور ۲۹۳۲۱ کیلومتر است. با کشورهای زیر مرز مشترک دارد:
اتریش: ۴۳۰ کیلومتر
فرانسه: ۴۸۸ کیلومتر
واتیکان: ۳/۲ کیلومتر
سان مارینو: ۳۹ کیلومتر
اسلوونی: ۲۳۲ کیلومتر
سوئیس: ۷۴۰ کیلومتر

آب و هوای ایتالیا مدیترانه‌ای است. در شمال به دلیل وجود رشته‌کوه آلپ سرد، در جنوب خشک و در کل کشوری تقریباً گرم است. بلندترین نقطه آن کوه مونته بیانکو با ارتفاع ۴۸۰۸ متر از سطح دریا و کمترین ارتفاع آن دریای مدیترانه‌است.

جمهوری ایتالیا به نواحی، استانها و بخشهاتی متعدد تقسیم شده است. نواحی، مناطقی هستند که مستقل می باشند و اهداف عمومی و سیاسی ویژه ای برای آنها تبییت شده است و بر اساس موازین و قوانین دائمی اداره می شوند و تحت نظارت و هماهنگی دولت می باشند. قدرت و وظایف نواحی توسط قانون اساسی تثبیت شده است که از جمله وظایف آنها، قانونگذاری در موارد زیر می باشد:
بخشها، نیروی امنیتی شهرها و حومه، بهداشت، آموزش حرفه ای، بازار و نمایشگاهها، موزه های محلی، نقشه شهر، ترامواها و خطوط حمل و نقل عمومی مورد نیاز هر ناحیه، تصمیم گیری در امور گردشگری، کتابخانه های محلی، بنادر و دریانوردی در دریاچه ها و رودها، چشمه های آب معدنی، زغال سنگ و سایر سنگهای معدنی، شکار و ماهیگیری در آبهای داخلی مربوط به هر ناحیه، جنگلداری، کشاورزی و صنایع روستایی و نیز سایر مواردی که در قانون تصریح شده است.

کشور ایتالیا از نظر جغرافیایی به ۲۰ ناحیه تقسیم می‌شود که ۵ تا از آن‌ها دارای نوعی خودمختاری در وضع قوانین محلی می‌باشند. از سوی دیگر ایتالیا به ۱۱۰ استان و ۸۱۰۰ شهرداری تقسیم می‌شود. طبق قانون اساسی، حکومت مردمی در ۹۵ استان و ۷۹۹۱ بخش مستقل با حومه و ارگانهای ناحیه، در چارچوب کشوری واحد و تجزیه ناپذیر پراکنده شده است.

مردم و قومیتها

ایتالیا با جمعیتی ۶۰,۷۹۵,۶۱۲ میلیون نفر چهارمین کشور اتحادیه اروپا می باشد. می توان جمعیت ایتالیا را براساس سن به سه دسته تقسیم کرد:
سن ۰
-۱۴ : ۱۳/۸ درصد
سن ۱۵-۴۴ : ۳۶ درصد
سن ۴۵-۶۹ : ۳۴/۳ درصد
سن ۷۰+ : ۱۶ درصد

نرخ رشد جمعیت این کشور برابر با ۰/۴۲ درصد است و امید به زندگی در مردها برابر ۷۹/۱ سال و برای زنها ۸۴/۳ می باشد. همانطور که از ساختار سنی جمعیت این کشور پیداست، جمعیت خردسال و نوجوان که جمعیت سازنده نسل آینده این کشور به حساب می آیند، کمترین درصد را در میان گروههای مختلف سنی جمعیت این کشور تشکیل داده است، لذا پیش بینی ها برای جمعیت آینده این کشور، موید تداوم رشد منفی و تشدید آن در سالهای آینده می باشد. نرخ سواد در ایتالیا برابر با ۹۸/۴ درصد می باشد. طبق گزارش وزارت کشور ایتالیا در اول ژانویه سال ۲۰۱۵، ۳,۹۲۹,۹۱۶ میلیون شهروند خارجی متعلق به کشورهای خارج از اروپا بطور قانونی در این کشور حضور دارند.

دولت ایتالیا براساس اصول لائیک اداره می شود در نتیجه مذهب رسمی برای کشور وجود ندارددر حقیقت دولت و کلیسا دو نهاد مجزا از هم محسوب میشوند شهروندهای ایتالیایی ۸۷/۸% مسیحیت کاتولیک هستند که از اینها ۲۴/۴% بطور عملی به دستورات مذهبی شان عمل می کنند. براثر مهاجرت مذاهب دیگر هم مانند مسلمانها، بوداییها و هندوها وارد کشور شده اند.

زبان رسمی کشور ایتالیایی است که از زبان توسکانا ناشی می شود که در گذر زمان تبدیل به زبان ایتالیایی امروز می شود قابل ذکر است که هر منطقه در ایتالیا دارای گویش محلی خود می باشد که طبق آخرین آمار ۴۴% بطور مطلق ایتالیایی حرف می زنند و ۵۱% ایتالیایی را بهمراه لهجه محلی حرف می زنند و در نهایت ۱۵% فقط به زبان محلی صحبت می کنند.

در بخش های از کشور مانند ایالت بولتزانو بدلیل هم مرز بودن با اتریش زبان آلمانی رایج هست. در ایالت وال له داوستا بدلیل هم مرز بودن با فرانسه مردم به این زبان صحبت می کنند و در ایالت تریست و گوریتزیا بدلیل هم مرزی با کشور اسلووانی مردم به این زبان هم آشنائی دارند..

سیاست

ایتالیا یک جمهوری با محوریت پارلمان است. در چنین سیستمی پارلمان پر قدرت ترین نهاد است که خواست مردم را به اجرا می گذارد. ایتالیا در تاریخ خود ۱۲ رئیس جمهور به خود دیده است. در حال حاضرسرجو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا می باشد. در چارچوب سیاسی ایتالیا رئیس جمهور قدرت چندانی ندارد و وظیفه اش دفاع از قانون اساسی می باشد. در حقیقت قدرت اصلی در دستان نخست وزیر است.

فضای سیاسی این کشور در سالهای اخیر بسیار متلاطم بوده است. تعدد حزبهای کوچک و سیستم انتخاباتی ایتالیا این اجازه را به احزاب بزرگ نداده است که حداکثر پارلمان را در دست بگیرند؛ در نتیجه هر دولتی که بر سر کار آمده بعد از مدتی از کار افتاده است. در سال ۲۰۱۳ جورجو ناپولیتانو (ریس جمهور وقت) تنها راه خروج از بحران را تشکیل یک دولت ائتلافی با مشارکت احزاب سنتی چپ و راست و جنبش مردمی مارومونتی تشخیص داد و آقای انریکو لتتا (معاون حرب دموکراتیک چپ میانه) را بعنوان نخست وزیر جدید ایتالیا انتخاب کرد. دولت آقای لتتا تنها ۳۰۰ روز دوام آورد؛ در نهایت با تغییراتی که در رأس حزب دموکراتیک اتفاق افتاد هدایت این حزب برعهده متیو رنزی گذاشته شد و ایشان برای سرعت بخشیدن به انجام اصلاحات اساسی آقای لتتا را مجبور به کنارگیری کرد.

اقتصاد

اقتصاد کشور ایتالیا تا پایان جنگ جهانی دوم بر پایه فعالیتهای کشاورزی پایه ریزی شده بود. بعد از جنگ جهانی دوم، اقتصاد این کشور از یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به اقتصادی صنعتی تبدیل گردید، به گونه ای که در حال حاضر به عنوان پنجمین کشور صنعتی جهان به حساب می آید و جزء گروه ۸ کشور صنعتی برتر در دنیا مطرح است.

بعد از جنگ جهانی دوم تغییرات اساسی در اقتصاد ایتالیا رخ داد که با گذشت زمان این کشور را تبدیل یه یکی از قدرتهای اقتصادی کرد. با آغاز دهه هشتاد بتدریج مرحله اقتصادی شدن ایتالیا با توسعه و گسترش خدمات بانکی، خدمات بیمه، تجارت مالی و تبلیغات شروع شد.

براساس آمار ارائه شده توسط ایستات نرخ بیکاری در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۱/۸% بوده که برای مردها برابر با ۱۱/۵% و برای زنها برابر با ۱۲/۸% بوده است. بر طبق گزارش موسسه آمار ایتالیا نرخ متوسط تورم در سال ۲۰۱۵ برابر با ۰/۳% بوده این نرخ در سال ۲۰۱۴ برابر با ۰/۲% اعلام شده بوده است.

یورو از سال ۲۰۰۱ واحد پول رسمی ایتالیا می باشد. اقتصاد ایتالیا هفتمین اقتصاد دنیا از نظر حجم و بزرگی محسوب می شود. این کشور جزو کشورهای صنعتی بشمار می رود که به خاطر برخی از ویژگیهایش از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا متمایز می باشد. صنعت تولید ایتالیا در سیطره شرکتهای کوچک و متوسط می باشد. از صنایع مهم ایتالیا میتوان به صنعت مکانیک (اتومبیل، موتور، لوارم خانگی و غیره) صنعت دفاع (هلیکوپتر، سیستم دفاعی، سلاح های سبک، خودروهای زرهی) صنعت شیمیایی (دارو، لاستیک) و صنعت مد و منسوجات و چرم و مبلمان و کشتی سازی اشاره کرد. مراکز مهم اقتصادی ایتالیا در استانهای امیلیا رومنیا، ونتو، پی مونته، لومباردیا واقع شده اند. بطور سنتی شمال ایتالیا و بخصوص، شمال شرق این کشور مرکز صنعت ایتالیا بوده است و بسیاری از شرکتهایی که کالا به ایران صادر می کنند در این ناحیه حضور دارند.

ایتالیا یکی از کشورهای پیشرو در تولید و طراحی خودرو و موتورسیکلت است که با گروه فیات-کلایزر در دنیا مطرح می باشد. از مهمترین محصولات فیات میتوان به مارکهای مازراتی، فراری، ایوکو، آلفا رومئو، فیات ۵۰۰ اشاره کرد. و در زمینه موتورسیکلت می توان به مارکهای دوکاتتی، آپریلیا، پیاججو، ایتال جت، گارللی اشاره کرد.

ایتالیا یکی از کشورهای لیدر در صنعت مد می باشد و تولیدات لوکس شرکتهای صنعت مد ایتالیا در تمام دنیا با مارکهای گوچی، بنتون، آرمانی، دی & جی، پرادا و... شناخته شده هستند.

در اقتصاد ایتالیا بخش خدمات نقش مهمی را ایفا می کند اهمیت این بخش اقتصادی را می توانیم از درصد افراد شاغل در این بخش که برابر یا ۶۷ در صد نسبت به دیگر بخشهای اقتصادی است درک کرد. علاوه بر آن این بخش اقتصادی ۷۱ درصد از کل اقتصاد ایتالیا را تامین می کند و بیش از ۵ میلیون شرکت کوچک و متوسط در این بخش فعال می باشند. سه نمونه از مهمترین فعالیتهایی اقتصادی در ایتالیا توریسم، تجارت و خدمات به اشخاص و شرکتها می باشند.

صادرات نقش مهمی در فراگیری Made In Italy در دنیا دارد علاوه بر دیگر کشورهای اروپایی کشورهای چین، روسیه، امارات، عربستان، ترکیه، هند و ایران از شرکای اقتصادی مهم ایتالیا به شمار می روند. در سال ۲۰۱۲ ایتالیا از نظر ارزش صادرات نهمین کشور در دنیا و از نظر واردات دوازدهمین کشور محسوب می شود. در این سال ۹/۷ در صد صادرات ایتالیا به کشورهای داخل اتحادیه اروپا بوده و ۱۱/۶ درصد به کشورهای دیگر بوده است.

اقتصاد ایتالیا از بدهی عمومی بالا رنج می برد. در سال ۲۰۱۲ نسبت این بدهی ها بر تولید داخلی برابر با ۱۲۷ در صد بوده است . در طول سالیان سال این کشور جهت تامین مخارج عمومی مجبور بوده است که با ارئه اوراق قرضه دولتی در بازارهای فایننس کسری بودجه خود را تامین کند یا با افزایش مالیات هزینه های جاری کشور را ساپورت کند. بدلیل بدهی عمومی بالا همواره از جانب اتحادیه اروپا جهت انجام اصلاحات اقتصادی تحت فشار بوده است. در سالهای اخیر این کشور در رکود اقتصادی بسر برده است و رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده است. یکی از عوامل تاثیرگذار برروی اقتصاد ایتالیا بی ثباتی سیاسی است.

کشور ایتالیا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و در این راستا، بسیاری از قوانین اقتصادی اتحادیه اروپا بر اقتصاد این کشور نیز سایه افکنده است. به علاوه، این کشور عضو سازمان کشورهای توسعه یافته (OECD) نیز می باشد.

ایتالیا از نظر کشاورزی تقریباً سرزمینی نامناسب است. به همین جهت، این کشور یک وارد کننده خالص مواد غذایی محسوب می شود. سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر ۳۲/۰ هکتار است. تولید سالیانه گوشت گاو ۴۰۰/۱ هزار تن، گوشت خوک ۵۰۰/۱ هزار تن، گوشت گوسفند ۹۰۰/۱۵۴ تن و ۸۰۶ هزار تن صید ماهی است. تولید سالیانه نیروی الکتریسیته نیز معادل ۱/۲۴۱ میلیارد کیلووات ساعت است.

از نظر منابع طبیعی، کشور ایتالیا هیچ منبع طبیعی مهم و معتبری در زمینه های آهن، زغال سنگ و نیز نفت ندارد. در حال حاضر قسمت اعظم منابع و مواد خام برای صنعت و تولیدات صنعتی این کشور و همچنین بیش از ۸۰ درصد از منابع انرژی آن از سایر کشورها وارد می شود و صنایع مختلف این کشور به شدت به این مواد خام و نیز انرژی که قسمت عمده آن را نفت تشکیل می دهد، وابسته می باشند.

بیشترین نقطه قوت اقتصاد ایتالیا، ساخت و تولید کالاهای مختلف است که عمدتاً توسط شرکتهای کوچک و متوسط (SMES) و تحت مالکیتهای خصوصی و خانوادگی تولید می گردد. از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائل نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

شاخص تورم کشور ایتالیا بر اساس رشد شاخص قیمت مصرف کننده از حدود ۹/۳ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۵/۱ درصد در سال ۱۹۹۷ و ۹/۱ در سال ۱۹۹۹ رسید که در مجموع نشان دهنده کاهش تورم قیمتها در خلال سالهای اخیر می باشد.

میزان تجارت خارجی این کشور با کشورهای عضو اتحادیه در حدود ۵۹ درصد از کل تجارت خارجی این کشور می باشد که از میان آنها آلمان با ۱۸ درصد، فرانسه با ۱۳ درصد و انگلستان با ۷ درصد بیشترین تجارت را با این کشور دارند.

علی رغم اینکه ایتالیا کشوری بشدت صنعتی است و جزء قطبهای مهم صنعتی در جهان به شمار می رود، اما بخش خدمات مهمترین بخش تشکیل دهنده اقتصاد این کشور به حساب می آید. در وهله نخست، بخش خدمات بیشترین ارزش افزوده را برای اقتصاد این کشور به همراه دارد و بخش صنعت در مقام بعد از آن جای می گیرد. بعد از این دو بخش، بخش ساختمان سازی و سپس کشاورزی، ماهیگیری و دامپروری قرار دارند.

ایتالیا با داشتن درآمد سرانه بسیار بالا، توان بالقوه ای را برای نفوذ هر چه بیشتر ایران و بخش خصوصی ایرانی دارا می باشد. در دهه اخیر، مقامات سیاسی این کشور در پی بستر سازی هر چه بیشتر برای واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی بوده اند و در این راستا، گامهای موثری نیز در صنایع مختلف این کشور از جمله نفت و گاز، مخابرات، مؤسسات مالی و بانکها، بیمه و... برداشته اند و درجه رقابت پذیری بازار را بالا برده اند.

با توجه به کم بودن تعرفه های گمرکی در ایتالیا، می توان بازار مناسبی را جهت تولیدات ایرانی مهیا نمود. به علاوه، با توجه به گسترش فعالیت بخشهای خصوصی شده این کشور، امکان استفاده از فن آوریهای سطح بالا برای تولید کنندگان ایران نیز فراهم آمده است و می توان با خرید حق لیسانس ها و آموزش فن آوری، به ارتقاء بیش از پیش سطح روابط دو کشور اقدام نمود. ایتالیا به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، با در اختیار داشتن مؤسسات مالی و بیمه ای معتبر می تواند به نوعی معرف تولید کنندگان ایرانی به اتحادیه اقتصادی اروپا باشد.

روابط تجاری با ایران

با وجود دو ساختار متفاوت اقتصادی ایران و ایتالیا سالهاست که روابط تجاری مستمر و مفیدی را تجربه می کنند، مبادلات تجاری مابین دو کشور از سال ۲۰۰۵ رشدی قابل ملاحظه ای داشته است تا جاییکه در سال ۲۰۱۱ به بالاترین حد خودش می رسد در این سال میزان مبادلات تجاری دوکشور بیش از ۷ میلیارد یورو بوده است. در سال ۲۰۱۴ صادرات ایتالیا به ایران رشدی ۸/۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ داشته که ناشی از توافق لوزان بود.

ایتالیا از سالهای دور یکی از شرکای مورد اعتماد کشورمان محسوب می شده و قراردادهای همکاری اقتصادی متعددی رد زمینه های مختلف با ایران منعقد کرده است. این کشور نقش بسیار پررنگی در بعضی از پروژه های صنعتی کشورمان مانند پروژه بندر شهید رجایی، احداث پالایشگاه، تاسیس نیروگاههای برق و غیره داشته است و بطور مشخص در مجموعه فولاد مبارکه اصفهان از طریق شرکت دانیلی نقشی کلیدی ایفا کرده است. اشتراکات تاریخی، موقعیت استراتژیک ایتالیا در اروپا و صنعت پر قدرت این کشور که به خوبی می تواند نیاز های کشورمان را تأمین کند باعث شده که دو کشور روابط سیاسی و اقتصادی مناسبی باهم داشته باشند.

طبق آمارهای گمرک ایران در سال ۱۳۹۴ سهم صادرات ایتالیا به ایران برابر با ۲/۲% ایتالیا بوده است. مهمترین کالاهای وارداتی ایران در سال ۱۳۹۴ بشرح زیر می باشد:

 ۱۰ کالای صادراتی کشورمان به ایتالیا در سال ۱۳۹۴بشرح زیر می باشد:

بدون شک بازار ایران ظرفیت فراوانی برای کالاهای ایتالیایی دارد و از دیر باز مورد توجه مارکهای ایتالیایی قرار گرفته است؛ بطوریکه بعضی از این مارکها در ایران بصورت فرانچایزینگ حضور دارند و برخی نیز نمایندگی خود را در شهرهای مختلف ایران افتتاح کردند. در بخش انرژی شرکت نفتی انی نقشی کلیدی در پروژه های پارس جنوبی داشته است و تا قبل از افزایش تحریمها در سال ۲۰۱۲، در ایران همچنان فعال بود و دربخش انرژی شرکت ادیسون هم همکاریهایی را با ایران در پروژه های متفاوت داشته است. در بخش پوشاک بنتون و ج اوکس در ایران دارای نمایندگی می باشند. این دو شرکت ابتدا در تهران فعالیت خود را آغاز کردند ولی در سالهای اخیر در شهرهای مهم کشور دارای مراکز فروش می باشند. در بخش لوازم خانگی محصولات دلونگی، این دزیت، اریستون را می توانیم از فروشگاههای معتبر کشور تهیه کنیم. در بسیاری از سوپرمارکتهای کشور در بخش غذایی محصولات باریلا، روغن زیتون مونینو، کافه ایلی و لاواتزا و شکلاتهایی با مارک فررو و لوکر عرضه شده اند. علاوه بر کالاهایی که ذکر شد ماشین آلات ایتالیایی نیز بطور گسترده در ایران و بخش تولیدی خواهان دارد.

گروه ساچه که مسئول بیمه کردن صادرات ایتالیا می باشد در آخرین گزارشش اعلام کرده است که در حد فاصل سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ با افزایش تحریمها برروی ایران، ایتالیا نزدیک به ۱۶ میلیارد یورو متضرر شده است که بیش از ۶۰ درصد این ضرر بین سالهای ۲۰۱۱-۲۰۱۳ بوده است. در میان کالاهای صادراتی ایتالیا بیشترین ضرر را بخش ماشین آلات صنعتی تجربه کرده است.

در سالهای گذشته قراردادهای همکاری متعددی میان دو کشور منعقد شده که می توان به قرار داد اکتبر ۱۹۹۶ و مارس ۱۹۹۹ اشاره کرد هدف از این قراردادها گسترش همکاری بین دو کشور بوده است.

سیستم بانکی

از اوایل سال ۱۹۹۰ و به دنبال اتخاذ خصوصی سازی مؤسسات دولتی و گسترش بخش خصوصی در ایتالیا، مؤسسات مالی گسترش چشمگیری در این عرصه ها داشته اند. در سالهای اخیر تعداد شعبات و دفاتر بانکها بشدت افزایش یافته اند و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ بانک و ۲۲۰۰۰ شعبة تجاری آنها در ایتالیا فعالیت می کنند. این بانکها علاوه بر ارائه انواع خدمات مالی، به ارائه اطلاعات مفید مالی نیز می پردازند.

در حال حاضر مؤسسات مالی و پولی ایتالیایی با توجه به سیاستهای داخلی خود می توانند موعد بازپرداخت وامهای پرداختی خود را خود تعیین نمایند كه معمولاً مهلت های بازپرداخت در سالهای اخیر نسبت به زمانی كه بانكها دولتی بودند، بیشتر شده است. مهمترین بانكهای خارجی فعال در ایتالیا علاوه بر بانكهای اروپایی، بانكها و مؤسسات آمریكایی هستند كه رقابت تنگاتنگی با آنها دارند. كلیه بانكها در ایتالیا، اعم از خصوصی یا بانكهایی كه هنوز دولتی مانده اند، موظفند مقداری از وجوه نقد خود را به صورت سپرده قانونی نزد بانك مركزی نگهداری نمایند. همچنین بخشی از داراییهای خود را نیز به صورت داراییهای جاری نگهداری كنند كه این داراییها می تواند به صورت وثایق و سپرده های دولتی باشد.

بانكهای ایتالیایی در اعلام نرخ بهره خود از آزادی كامل برخوردار نیستند. با توجه به عضویت این كشور در اتحادیه اروپا، این بانكها مجاز نیستند نرخ بهره خود را از حدی بالاتر ببرند؛ یعنی با توجه به قوانین و مقررات موجود و با توجه به حداقل بهره تعیین شده از سوی مقامات اتحادیه، تا درصد معینی افزایش در نرخ بهره اعلام شده به عنوان كف بهره، معقول و منطقی بوده و از آن به بعد، به دلیل مختل نمودن سیستم بانكی ایتالیا و اتحادیه اروپا به صورت بهره بیشتر به عنوان مانعی بر سر راه مؤسسات مالی و اعتباری مطرح می شود.

گردشگری

ایتالیا یك كشور پیشرفته آزاد با اقتصادی نوین است كه دارای امكانات بسیار زیادی برای گردشگران می باشد. اگر چه كار كردن در بخش گردشگری در كشور ایتالیا به لحاظ وجود قوانین دست و پاگیر بسیار دشوار می باشد، ولیكن گردشگری یك بخش بسیار مهم از اقتصاد ایتالیا را به خود اختصاص می دهد. اگرچه گردشگری در كشور ایتالیا به گستردگی گردشگری در كشورهایی مثل یونان، تركیه و اسپانیا نیست، لیكن جایگاه ویژه و مناسبی را در صنعت گردشگری اروپا دارد؛ به گونه ای كه در سال ۱۹۹۹ صنعت گردشگری ایتالیا مبلغی معادل ۵/۲۸ میلیارد دلار آمریكا را به خود اختصاص داده است كه این مبلغ در مقایسه با سال ۱۹۹۶ كه ۳۰ میلیارد دلار آمریكا بود بسیار كاهش یافته است. سه عامل اساسی مؤثر در صنعت گردشگری ایتالیا عبارت اند از: كوهها، مناطق ساحلی و فرهنگ ایتالیا كه دو عامل اول نقش عمده ای در این زمینه ایفا می نمایند.

بازارهای جدید و سنتی در ایتالیا

منظور از بازارهای سنتی خرده فروشی ها و عمده فروشی هایی هستند که به صورت عرف سابق به فعالیت تجاری خود می پردازند. در خلال سالهای اخیر، به بازارهای جدید و استفاده از فن آوری های نو در این کشور توجه بسیار زیادی گردیده است که با توجه به رقابتی بودن جذب مشتریان توسط شرکتهای ایتالیایی و اروپایی و نیز شرکتهای فراوانی از ایالات متحده، رواج بازارهای نو به شکل روز افزونی در حال افزایش است.

انجام خریدهای اینترنتی و تلفنی و استفاده از کارتهای اعتباری متنوع همه نشان از تغییر بازار به سمت رویکردهای جدید به شیوه های جذب بازار می باشد. خرید از مراکز توزیعی که محصولات را در منزل تحویل مصرف کنندگان می دهند نیز جزء بازار مدرن محسوب می شود و این نوع معاملات به طور چشمگیری در حال افزایش است و شاید بتوان گفت که خانه ای یافت نمی شود که حداقل روزی یک مرتبه درخواست خرید تلفنی و تحویل اجناس مایحتاج خود را در منزل نداشته باشد. خرید مصرف کنندگان از فروشگاههای بزرگ و سوپرمارکت های چند منظوره نیز در سالهای اخیر رواج بسیار یافته است. آزادی انتخاب محصولات مورد نظر توسط خود مشتری، زمان بری کم برای دستیابی به محصولات، وجود تنوع در تولیدات و نیز وجود یک نوع کالا با چند نشان مختلف تولید شده توسط شرکتهای مختلف و... همه از عواملی هستند که انگیزه را جهت خرید از این نوع فروشگاهها بالا برده و فرد را ترغیب به خرید از آنها می کنند.

با توجه به یکپارچه بودن بازار اروپا، نقل و انتقال سرمایه در میان کشورهای عضو با سهولت امکان پذیر است و با توجه به عدم دریافت هر گونه عوارض گمرکی، مالیات و... این بازار برای کشورهای عضو اتحادیه بازار رقابتی محسوب می شود و تنها با تکیه بر اصول اساسی بازاریابی می توان سهمی از بازار را از آن خود کرد.

امروزه شرکتها و فروشندگان دریافته اند که کسب سهم از بازار و ایجاد فروش و درآمد بیشتر تنها از راه جلب رضایت مشتریان ممکن است، لذا با آینده نگری مناسب برای بازاریابی محصولات خود همواره درصدد ارائه هر چه بیشتر خدمات به مشتریان خود هستند. برخورد مناسب با مشتریان در این فروشگاهها بسیار مورد توجه است. البته باید بیان نمود که رواج بازارهای فروش مدرن تنها در شهرها صورت پذیرفته است و مردم ساکن این شهرها می توانند به سهولت به این فروشگاهها دسترسی داشته باشند و هنوز در روستاها این امر تحقق نیافته است، بخصوص در مورد روستاهایی که در مناطق صعب العبور واقع شده اند که تعداد آنها نیز کم نیست و بخش عظیمی از مردم روستایی این کشور از استفاده از اینگونه فروشگاهها محروم هستند. فروشگاههای سنتی در روستاها نقش اصلی عرضه محصولات، بخصوص محصولات و تولیدات غذایی و خوراکی را بر عهده دارند.

عمده فروشان و شبکه توزیعی مربوط به آنها در خلال سالهای گذشته، اندکی تغییر را به خود دیده اند. شرکتهای توزیع کننده و عمده فروشان در این کشور، اغلب تابعیت ایتالیایی دارند. با وجود این، به دلیل توسعه نمایندگیهای شرکتها تولید کننده خارجی، برخی از آنها تابعیتی غیر از ایتالیایی دارند. واردکنندگان ایتالیایی که بخشی از بازار عمده فروشی این کشور را از آن خود ساخته اند، خواهان انجام معاملات تجاری به صورت CIF هستند؛ چراکه آنها عموماً با عوارض واردات مرسوله در ایتالیا و مالیات وضع شده بر ارزش افزوده و... آشنایی دارند و این در حالی است که آنها هیچگونه آشنایی خاصی با اینگونه هزینه های مربوط به کشورهای دیگر قبل از حمل مرسولات ندارند. بسیاری از عمده فروشان خواستار آنند که مرسولات مورد درخواست خود را از طریق هوایی و در اسرع وقت دریافت کنند.

اغلب تجارتهای عمده فروشان با انگیزه بلند مدت صورت می پذیرد و آنان تمایل دارند که در صورت مطلوب بودن تجارت با طرفهای خود، به انجام آن در آینده نیز تداوم بخشند؛ لذا در تجارتهای بزرگ، ارائه تخفیفات برای شرکتهای ایتالیایی بسیار حائز اهمیت است. همچنین انتصاب نمایندگیهای دائمی برای فروش و ارائه خدمات پس از آن از سوی شرکتهای خارجی، بسیار اهمیت دارد. این نمایندگیها باید قابلیت انعطاف در قیمتهای خود را داشته باشند. به علاوه، آنها باید با ارائه خدمات گوناگون درصدد جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان ایتالیایی برآیند تا در بازار رقابتی این کشور، توانایی حضور بلند مدت را داشته باشند.

عمده فروشان در ایتالیا برای بقای خود هم از تولیدکنندگان داخلی استفاده می کنند و هم اینکه به واردکنندگان و نیز شرکتهای خارجی صادرکننده محصولات به این کشور توجه شایانی مبذول می نمایند.

بازاریابی کالاهای ایرانی

(نویسنده: رضا میاندره)

ایتالیا در دیدگاه ایرانیان مثل همه کشورهای صنعتی غربی و با یک فرهنگ مصرفی مشترک و یکپارچه تعریف می شود.

هرچند گزاره فوق می تواند درست باشد ولی همه داستان نیست. ایتالیا علیرغم تمام مشترکاتی که با مجموعه تمدنی غرب دارد ولی با قدمت چندهزارساله، کشوری است که تنها ۱۵۰ سال پیش و بر اثر جنگ با همسایگان فرانسوی و اتریشی خود متحد شده است. تا همین صد و پنجاه سال پیش بجای دولت مرکزی، دولت شهرهای مختلف و متفاوت در نقاط جغرافیایی این کشور وجود داشت. اشتباه خواهد بود اگر این مجموعه رنگارنگ را در یک قالب کلیشه ای از پیش تعیین شده طبقه بندی نماییم.

ایتالیا به چند منطقه بزرگ (شمال، جنوب و مرکز و جزایر) تقسیم بندی شده است. این تمایز انعکاس دهنده یک سری از تفاوت های اقتصادی اجتماعی، جغرافیائی و زبانی است. هر منطقه روشها و چارچوب های رفتاری خاصی را بر مردم آن منطقه تحمیل کرده است. هر یک از این مناطق نیز از لهجه ای متفاوت برخوردار است. استفاده از زبان اشاره برای افاده مقصود که ریشه عمیقی در فرهنگ این ملت دارد ناشی از عدم تمایل ایتالیائی های قدیم به یادگیری زبان و لهجه یکدیگر بود. مردم مناطق ایتالیا بیش از همه به شهر، منطقه و یا استانشان تعلق و وفاداری ابراز می کنند تا نسبت به کل ایتالیا.

برای ورود به این بازار نیاز است اولاً این مناطق مجزا بصورت دقیق مورد شناسائی قرار گیرد و ثانیاً با استفاده از یک فرهنگ عمومی برای آن برنامه ریزی دراز مدت صورت گیرد.

الف: ویژگی های هر منطقه از ایتالیا

۱- شمال ایتالیا:
شمال ایتالیا ۸ منطقه اصلی شامل آگوستا، پیه مونتا، لیگوریا، لومباردی، ونیز، بولونیا، فریولی ونتزیا، ترنتینو، سودیترو می باشد. جمعیت این منطقه بین ۲۷ تا ۳۰ میلیون نفر تخمین زده می شود که با اندکی تسامح نصف جمعیت ایتالیا را شامل می شود. همسایگی با کشورهای پیشرفته سوئیس، فرانسه، اتریش و اسلونی تاثیر عمیقی بر فرهنگ، منش و سلوک این مردم گذاشته است. بهمین خاطر آنها از نظر آموزشی، درآمد سرانه، اقتصاد صنعتی، میزان شغل، فرهنگ رفتاری و سبک زندگی از دیگر مناطق متمایز هستند. علیرغم تجمع بیشتر مهاجرین در این منطقه ، شمال ایتالیا بخصوص میلان مقر یکی از احزاب بیگانه ستیز اروپا یعنی لگانورد می باشد. به دلیل تجمع اکثر مهاجرین مسلمان در شهرهای شمال ایتالیا، غذای حلال در این مناطق بوفور مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- جنوب ايتاليا
جنوب ایتالیا شامل جزایر سیسیل، آپولیا، آبروزو، کامپانیا، کالابریا و... می باشد. این منطقه بیشتر کشاورزی بوده و دارای مراکز تاریخی و فرهنگی قدیمی است. مافیا دراین مناطق قدرتمند است. غذای اغلب آنها ماهی است. در ایتالیا جنوبی ها بعنوان افرادی کمتر آموزش دیده، کم فرهنگ، متعصب مذهبی و کوته فکر دیده شده اند. حقیقت این است که جنوب پول زیادی برای آموزش نداشته است و جوامع کشاورزی تمایل به داشتن فرهنگ بسته قبیلگی داشتند. مذهب نقش بسیار عمده ای در این مناطق دارد. در مقابل جنوبی ها، شمالی ها را غیر ایتالیایی و انسان های بی فرهنگ می دانند.

۳- مرکز ایتالیا:
مرکز ایتالیا شامل استان های لاتزیو (رم)، توسکانی (فلورانس)، امبریا و مارکه می باشد. کل جمعیت این مناطق بالغ بر ۱۲ میلیون نفر تخمین زده شده است. فلورانس در مرکز ایتالیا مرکز رنسانس در اروپا بوده و تلفیقی از سنت های عمیق، سبک زندگی با ریشه های کشاورزی قدیمی و یک جامعه لیبرال می باشد. بهمین خاطر در فلورانس شکاف عمیق بین دارا و ندار، سنت و مدرنیزم قابل مشاهده است.

ب: ابعاد فرهنگی بازاریابی کالاهای ایرانی

ایتالیا با توجه به سه منطقه اصلی فوق الاشعار می تواند یکی از اهداف تجاری ایران تلقی گردد. ساختار کالاهای صادراتی ایران به گونه ای است که اکثر صادرات کشورمان به شمال و مرکز ایتالیا صورت می گیرد ولی در صورت تحقیق جامع و دانشگاهی می توان بسیاری از کالاهای کشورمان را در جنوب ایتالیا نیز به فروش رساند و در آنجا بازارهای مطمئن یافت. ذیلا مهمترین فاکتورهایی که می تواند در بهینه سازی بازاریابی کالاهای ایرانی نقش موثر ایفا نماید، ذکر می گردد:

۱- استفاده از تجربه کشورهای دیگر
بازار ایتالیا می تواند بیش از این به کالاهای ایرانی روی خوش نشان دهد به شرطی که صادرکنندگان ایرانی از تجربه کشورهای دیگر مانند چین و ترکیه بهره برداری کنند. چینی ها از اولین سرمایه گذاران خارجی در ایتالیا بشمار می روند و برای حضور در بازار ایتالیا بجز سرمایه گذاری مشترک دست به ابتکارات دیگری نیز زده اند. بعنوان نمونه برای حضور در بازار پوشاک ایتالیا، بسیاری از کارگران چینی در شهرهای کوچک ایتالیا اسکان داده شده اند تا با استفاده از نیروی کار چینی، پوشاک با برند ایتالیایی در خود ایتالیا طراحی نمایند. ترکیه که بالغ بر ده میلیارد دلار روابط تجاری با ایتالیا دارد نیز در مواردی برخی از برندهای مشهور ایتالیایی را به تملک خود در آورده و با استفاده از این برند هم در ترکیه و هم در ایتالیا و کل اتحادیه اروپا، به فروش محصولات ظاهراً ایتالیایی می پردازد.

۲- مارک و برند
یکی از مهمترین شاخصه ها برای حضور در بازار ایتالیا برچسب Made in Italy بر روی کالاها است. امری که توسط برخی از کشورها مورد بهره گیری قرار گرفته است. حال آنکه ایتالیا از فروش برخی از اقلام صادراتی ایران (مانند زعفران و خشکبار) تحت برند ایتالیایی به نحو احسن استفاده می کند. ایتالیا همین کار را با روغن زیتون برخی از کشورهای دیگر مانند اسپانیا و یونان انجام می دهد. با این حال هنوز هیچ روند معکوسی از سوی تجار و بازرگانان ایرانی مشاهده نشده است. برای ورود به این بازار و بازارهای مشابه، استفاده از نام و برند معروف از اولین مسیرها به شمار می رود.

۳- استفاده از طراحی های نوین
نیازی به تاکید نیست که ایتالیا بعنوان مرکز طراحی های نوین شناخته شده است و ورود به این بازار، مستلزم استفاده از نوآوری در تبلیغ و استفاده از طراحی های جدید است. بعنوان نمونه هم اکنون دوران نقاهت فرش ایرانی در ایتالیاست. یکی از راههای پایان دادن به این رکود، می تواند ارائه طراحی های نوین مطابق با فرهنگ کشور میزبان از سوی بافندگان فرش ایرانی باشد. تاکید عامدانه بر عدم استفاده از منطق بازار، غیرقابل درک می باشد.

۴- اصرار تجار ایرانی بر خام فروشی
یکی از نکات جالب توجه استقبال بازرگانان ایتالیایی از خام فروشی ایرانی هاست. تجار ایرانی بدلایلی که شاید ناشی از ساختار اقتصادی کشور باشد، تمایلی به فروش محصولات نهایی شده ندارند. سنگ و چرم ایرانی نمونه بارز این روند می باشد که تحت برند ایتالیائی و یا ترکیه ای در بازارهای ایتالیا یافت می شود. استفاده از ظرفیت ایتالیا در این بخش، می تواند عواید زیادی برای کشور داشته باشد.

 


 

گزارش کشوری ایتالیا

اطلاعات پایه
روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران
روابط تجاری با جهان
همکاری های دوجانبه

سایر گزارشات 

 


مشخصات تماس با رایزن بازرگانی ایران در کشور ایتالیا

نام و نام خانوادگی: محمد راضی
تلفن: ۰۰۳۹۰۶۸۶۳۲۸۴۸۵۷
نمابر: ۰۰۳۹۰۶۸۶۳۲۸۴۹۲
تلفن همراه: ۰۰۳۹۳۲۷۰۶۷۰۷۹۱
پست الکترونیک: mohraz_1351@yahoo.com
 

 

پايگاه اطلاعاتی رايزن بازرگانی ايران در كشور ایتالیا

 

 


دانلود راهنمای تجارت کاربردی با کشور ایتالیا

 


معرفی مراكز اطلاع رسانی كشور ایتالیا:


۱-
سایت دفتر رئیس جمهور

۲- وزارت روابط عمومی كشور

۳- وزارت امور خارجه

۴- اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا 

۵- اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایتالیا 

۶- وزارت كشاورزی

۷- وزارت اشتغال و امور اجتماعی 

۸- وزارت آموزش عالی ایتالیا

۹- وزارت امور داخله 

۱۰- وزارت اقتصاد و دارایی 

۱۱- وزارت امور اجتماعات

۱۲- وزارت تولید

۱۳- وزارت بودجه و برنامه ریزی اقتصادی 

۱۴- وزارت صنعت و تجارت 

۱۵- وزارت راه و حمل و نقل 

۱۶- وزارت محیط زیست

۱۷- اتحادیه كفش

۱۸- اتحادیه منسوجات 

۱۹- اتحادیه انتشارات 

۲۰- اتحادیه بنگاههای كوچك و متوسط

۲۱- اتحادیه شركتهای فن آوری اطلاعات

۲۲- اتحادیه ماشین آلات صنعتی 


اطلاعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا

مكان استقرار: رم
آدرس: VVIA NOMENTANA 361- 00162 ROME- ITALY
كد كشور: ۰۰۳۹۰۶
شماره تلفن: ۸۶۳۲۸۴۸۵- ۸۶۳۲۸۴۸۶- ۸۶۳۲۸۴۸۷
شماره تلفن گویای سفارت: ۸۶۳۲۸۴۸۵- ۸۶۳۲۸۴۸۶
شماره نمابر: ۸۶۳۲۸۴۹۲
پست الكترونیكی: INFO@IRANEMASSY.IT

 

 

منابع: fa.wikipedia.org  karimrasouli.com  commercioitaliairan.it  tpo.ir  oldfarsi.hooys.com   vivannews.com 

 

 

 
 

+98-51-38849939  +98-90-38849939  info@import-export.ir

Copyright © All Rights Reserved.