تجارت با کشور فرانسه

 

جمهوری فرانسه یکی از کشورهای واقع شده در اروپای غربی می‌باشد که دارای منطقه‌ها و قلمروهای آنسوی دریاهای زیادی نیز هست. فرانسه یکی از سه کشوری است که دارای سواحلی در دریای مدیترانه و نیز اقیانوس اطلس می‌باشد (دو کشور دیگر عبارتند از اسپانیا و مراکش).

بر پایه مساحت، فرانسه کمابیش اندازهٔ افغانستان است و بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و همچنین سومین کشور بزرگ در همه قاره اروپا به‌شمار می‌آید. جمعیت فرانسه در حال عبور از مرز ۶۷ میلیون نفر می باشد که با این شمار، فرانسه در رتبه دومین کشور پرجمعیت پس از آلمان در اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد. مرکز فرانسه، شهر پاریس است. پاریس بزرگ‌ترین شهر این کشور و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ فرانسه است. قانون اساسی فرانسه برپایه یک همه پرسی در ۴ اکتبر ۱۹۵۸ به رسمیت رسیده است. این قانون تأکید بر ایجاد کشوری سکولار و دموکرات دارد که مردم در آن، حق حاکمیت را ایجاد می‌کنند. اعلامیهٔ حقوق انسان و شهروند که در انقلاب فرانسه تدوین شد و در نوع خود یکی از نخستین سندهای تاریخی در این زمینه به شمار می‌آید.

پس از پایان قرون وسطا، فرانسه تبدیل به یکی از نیروهای برتر در منطقهٔ اروپا شد به گونه‌ای که در سده‌های ۱۹ و ۲۰ دارای کلونی‌ها و مناطق تحت استعمار بسیاری بود. همچنین در طول تاریخ طولانی این کشور، فرانسه تبدیل به مهمترین کانون پرورش بسیاری از هنرمندان، اندیشمندان و دانشمندان در زمینه‌های گوناگون گردید تا جایی که این کشور را مرکز پیدایش و شکوفایی فرهنگ مدرن جهان می‌پندارند. فرانسه چهارمین کشور دارندهٔ بیشترین میراث جهانی یونسکو در جهان است که به همین دلیل، هر ساله بیش از ۸۳ میلیون گردشگر خارجی جذب این کشور می‌شوند.

در زمینه‌هایی چون فرهنگ، علوم بنیادی، صنعت و فناوری، هنر، نظام، اقتصاد و سیاست، فرانسه یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار جهان می‌باشد. این کشور دارای رتبهٔ پنجم در بین سایر کشورها از نظر بودجه و هزینه‌های نظامی است. همچنین از نظر ذخایر هسته‌ای، رتبهٔ سوم را داراست. فرانسه یکی از کشورهای گسترش یافته است که نیروی اقتصادی زیادی دارد. از زاویه اقتصادی، دارای پنجمین اقتصاد بزرگ جهانی و از نظر برابری قدرت خرید دارای رتبهٔ هفتم جهانی است.

جغرافیا

فرانسه از شمال و شمال‌غربی دارای مرزهای مشترک با بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، اسپانیا و آندورا است. خاک کشور فرانسه در اروپا شامل مساحتی ۵۴۷٫۰۳۰ کیلومترمربعی می‌شود که با این شمار، فرانسه بزرگ‌ترین کشور در بین اعضای اتحادیه اروپا، از دید مساحت است. فرانسه همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری همچون جاذبه‌های ساحلی در مناطق شمالی و غربی و مناظر کوهستانی عمدتاً مربوط به رشته‌کوه‌های آلپ در بخش شرقی است.

بخش‌های شمالی و شمال شرقی فرانسه دارای آب‌وهوای معتدل است. بخشهای جنوبی نیز آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارند. بخش‌های غربی فرانسه دارای اقلیم اقیانوسی است که یعنی این مناطق دارای میزان بارش بالایی بوده و زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم را تجربه می‌کنند. سایر مناطق نیز معمولاً از تابستان‌هایی گرم و گاهی طوفانی و زمستان‌هایی سرد برخوردارند.


جمعیت شناسی

با برآورد کل جمعیتی نزدیک به ۶۶٫۶ میلیون نفر در ژانویه ۲۰۱۶ (با ۶۴٫۵ میلیون نفر جمعیت شهری)، فرانسه بیستمین کشور پرجمعیت‌ در جهان و سومین کشور پرجمعیت‌ در اروپا می باشد. حاکمیت و بزرگترین اقلیت دینی مسیحیت کاتولیک است، ولی پروتستان‌ها، یهودی‌ها و مسلمانان نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

در زمینهٔ استانداردهای بین‌المللی، فرانسه را می‌توان از کشورهای پیشرو دانست. استانداردهای بالای زندگی، تحصیلات، سلامت، امید به زندگی، آزادی و شاخص بالای توسعه انسانی فرانسه را از جمله کشورهای ایده‌آل برای زندگی معرفی می‌کند.

سیاست خارجی

فرانسه یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت این سازمان می‌باشد که حق وتو دارد. فرانسه همچنین از اعضای سایر گروه‌های بین‌المللی همچون گروه هشت، گروه بیست، ناتو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان تجارت جهانی است. بسیاری از نهادهای بین‌المللی همچون سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، یونسکو، پلیس بین‌الملل، ادارهٔ بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها و فرانسه‌زبانی مقر اصلی خود را در خاک فرانسه ایجاد نموده‌اند.

کشور فرانسه از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. فرانسه از دیدگاه اقتصادی و نظامی کشورهایی که سال‌ها پیش، تحت استعمارش بودند، مانند چاد و ساحل عاج را پشتیبانی کرده و حتی برای برقراری صلح در این کشورها، نیروهای نظامی خویش را روانه این کشورها می‌کند.

علاوه بر خاک اصلی این کشور، سرزمین‌های دیگری عمدتاً به صورت جزیره نیز تحت حاکمیت و سلطهٔ حکومت فرانسه قرار دارند. از این جمله می‌توان به کالدونیای جدید و والیس و فوتونا در شرق استرالیا، جزایر سنت مارتین در محدود بین دو آمریکای شمالی و جنوبی، و همچنین جزایری مانند مایوت در جنوب آفریقا اشاره کرد. از بزرگترینِ این مناطق می‌توان به گویان (Guiana) با مساحت حدودی ۸۳ هزار کیلومتر مربع اشاره کرد که در همسایگی برزیل در آمریکای جنوبی قرار دارد.

اقتصاد

فرانسه پنجمین اقتصاد دنیاست و در سال ۲۰۱۴ تولید ناخالص داخلی جاری فرانسه بنا بر آمارهای بانک جهانی بیش از ۲۸۲۹ میلیارد دلار بوده است. حدود یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی حوزه اروپا متعلق به این کشور است. بخش خدمات با بیش از ۷۰ درصد سهم، مهم‌ترین بخش اقتصاد این کشور است. در بخش صنعت، فرانسه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو، صنایع هوایی، ریلی، آرایشی و بهداشتی و کالاهای لوکس است. از سوی دیگر میزان تحصیلات نیروی کار در این کشور بالاست؛ به‌طوری‌که فرانسه دارای بالاترین نسبت نیروی کار دارای تحصیلات دانشگاهی در هر هزار نفر نیروی کار در اروپا است؛ حتی بالاتر از آلمان.

اقتصاد فرانسه نهمین اقتصاد جهان بر اساس برابری قدرت خرید است. این کشور، عضو بنیانگذار اتحادیه اروپا است. بخشهای پیشرو صنعتی در کشور فرانسه عبارتند از: ارتباطات راه دور منجمله ماهواره های ارتباطی، هوا فضا و صنایع دفاعی، کشتی سازی، دارویی، ساخت و ساز و مهندسی، شیمیایی، نساجی و تولید اتومبیل.

فرانسه دوره‌ای پرشتاب از رشد شاخص‌های اقتصادی را پس از جنگ جهانی دوم پشت سر گذاشت که در این کشور به «سی ساله باشکوه» شناخته می‌شود. این رشد اقتصادی در سایه سوسیالیسم اقتصادی شکل گرفت؛ اما در سال ۱۹۸۳ فشارهای تورمی، بدهی‌های فزاینده دولت و... دولت فرانسه را مجبور به گذار از دولتی‌گرایی به خصوصی‌سازی کرد. سیاست‌هایی چون خصوصی‌کردن برخی شرکت‌های دولتی و اتخاذ راهکارهای مبتنی بر بازار در دستور کار دولت قرار گرفت. البته امروزه هنوز بقایای دولتی‌گرایی در اقتصاد فرانسه مشهود است و دولت سهم عمده خود در صنایع کلیدی را حفظ کرده است.

فرانسه، ششمین تولیدکننده کشاورزی جهان و قدرت پیشرو در اتحادیه اروپا است. فرانسه، دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان پس از ایالات متحده آمریکا است. فرانسه، پنجمین صادرکننده و چهارمین وارد کننده بزرگ جهان در سال ۲۰۱۵ (بر اساس آمار مرکز تجارت بین الملل) است.

از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد خوراکی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و نظامی اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین معادن کشور آهن، بوکسیت، پتاس، زغال سنگ، نیکل، نمک، نفت، گازطبیعی، سولفور، ماده اولیه ساختمانی، سرب و روی، فسفات، پیریت و اورانیوم می‌باشد. ذخایر زیرزمینی نفت فرانسه نیز به ۵۰ میلیون بشکه می‌رسد.

در خصوص ترابری همگانی در کشور فرانسه باید گفت، بالغ بر ۸۴۰ هزار کیلومتر راه آسفالته و بزرگراه وجود دارد. طول راه‌آهن مورد استفاده نیز بیش از ۴۲,۵۵۵ کیلومتر بوده و ارتباطات هوایی بین‌المللی این کشور توسط شرکتهای هواپیمایی ایرفرانس، (UTA) و پروازهای داخلی توسط ایر- اینتر صورت می‌پذیرد. سالانه بیش از ۸۴۰/۲۶ هزار گردشگر از این کشور دیدن می‌کنند.

چندین سال است که فرانسه محبوب‌ترین مقصد گردشگری دنیاست و مطابق آخرین آمار، در سال گذشته بیش از ۸۳ میلیون گردشگر وارد فرانسه شدند که ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه مدیون آنها است. درآمد فرانسه از توریسم طی سال‌های اخیر سالانه حدود ۶۵ میلیارد دلار بوده است. در مقایسه درآمد کشورمان از فروش نفت خام سالانه حدود ۹۴ میلیارد دلار بوده است. فرانسه همچنین محبوب‌ترین مقصد برای اسکی در دنیاست. نزدیک به ۲۰ هزار هتل و ۳۹۰۰ موزه در فرانسه قرار دارند و موزه لوور و ورسای به‌تنهایی سالانه بیش از ۱۲ میلیون گردشگر را به‌خود جلب می‌کند و بیش از ۵/۶ میلیون نفر سالانه مشتاق دیدار از برج ایفل هستند.

تجارت خارجی

فرانسه عضو اتحادیه اروپا (EU) است و از سیاست‌های تجاری و نرخ‌های تعرفه اتحادیه پیروی می‌کند. فرانسه عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) است و اقتصاد نسبتا بازی دارد. بر مبنای گزارش بنیاد هریتیج، نمره آزادی اقتصادی فرانسه ۶۲/۵ است که این کشور را در رتبه هفتاد و سوم آزادترین اقتصادها در سال ۲۰۱۵ قرار می‌دهد. چنین رتبه‌ای شاید به‌دلیل برخی موانعی باشد که بر تجارت در این کشور وجود دارد. موانعی چون حمایت‌هایی که از محصولات کشاورزی در این کشور می‌شود که کشاورزان فرانسوی را از سال‌ها پیش وابسته به یارانه‌های دولتی نگاه داشته است.

هر ساله سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) بزرگی وارد اقتصاد فرانسه می‌شود که یکی از دلایل آن وجود قوانین شفاف در حوزه سرمایه‌گذاری است؛ اما دولت‌های سوسیالیستی پس از جنگ فرانسه به زعامت شارل دو گل برخی موانع بوروکراتیک را برای فرانسه به ارث گذاشته‌اند. بخش مالی فرانسه نسبتا بسته است و فقط چند بانک خارجی در این کشور فعال هستند.

پس از آلمان، فرانسه دومین صادرکننده بزرگ اروپاست. مردم فرانسه هم سالانه کالاهای مصرفی وارداتی زیادی مصرف می‌کنند که ارزش آنها اندکی کمتر از کالاهای ساخت فرانسه است. با وجود تولید نفت، فرانسه به‌طور خالص واردکننده نفت و به تغییرات قیمت آن به‌شدت حساس است.

فرانسه طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات را صادر می‌کند و نسبت صادرات به تولید ناخالص داخلی این کشور نزدیک به ۳۰ درصد است. ارزآورترین کالاهای صادراتی برای این کشور عبارتند از: ماشین‌آلات، هواپیما و فضاپیما، خودرو، تجهیزات الکترونیک و فرآورده‌های دارویی. به‌علاوه فرانسه ششمین تولید‌کننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان است و یک سوم زمین‌های کشاورزی اتحادیه اروپا در فرانسه واقع شده‌اند. فرانسه دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی دنیا پس از آمریکاست هر چند سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی تنها ۱/۹ درصد است. نوشیدنی‌ها و پنیرهای فرانسوی در دنیا معروفند. در ۲۰۱۴ ارزش صادرات نوشیدنی فرانسه بیش از ۱۰ میلیارد دلار و ارزش صادرات پنیر به بیش از ۳/۷ میلیارد دلار بالغ شد.

نزدیک‌ترین شریک خارجی فرانسه در بخش خارجی، آلمان است که شریک بیش از ۱۷ درصد صادرات و ۱۹ درصد واردات فرانسه است. مهم‌ترین صادرات فرانسه ماشین‌آلات، تجهیزات حمل‌ونقل و هوایی و پلاستیک است. مهم‌ترین واردات این کشور شامل ماشین‌آلات، خودرو و نفت خام است. علاوه بر این، فرانسه مهم‌ترین مقصد گردشگری دنیاست و این صنعت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد این کشور است.

طی دهه‌های اخیر، دولت‌های فرانسه در کنار شریک عمده تجاری کشور یعنی آلمان، از یکپارچه‌سازی اقتصادی در اروپا حمایت کرده‌اند. فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که واحد پول یورو را به‌کار گرفت. در سال‌های اخیر، فرانسه مانند بیشتر کشورهای اروپایی، تجربه کاهش رشد و چالش‌های مالی را از سر گذرانده است. در دولت سارکوزی، ریاضت اقتصادی برای مقابله با کسری بودجه و بدهی‌های دولتی در دستور کار قرار گرفت. تولید ناخالص داخلی فرانسه از سال ۲۰۱۱ بی‌تغییر مانده است و نرخ بیکاری همچنان بالا است.

روابط تجاری با ایران

قدمت روابط ایران و فرانسه به قرون وسطی باز می‌گردد که در طول سالیان متمادی نیز تحت تاثیر تغییرات سیاسی و منطقه‌ای، این روابط دچار تلاطم‌های بسیاری شده است. شاید نقطه عطف این روابط را در سالهای اخیر می‌بایست بعد از توافق ژنو دانست که دقیقاً ۶۸ روز پس از توافق هسته‌ای ژنو بزرگترین هیئت اقتصادی خارجی متشکل از کارفرمایان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی فرانسه در ایران حضور یافتند. پس از اعلام توافق ایران با گروه ۱+۵، اغلب اقتصادهای اروپایی همچون آلمان، ایتالیا و انگلستان آشکار یا پنهان، متمایل به گسترش مراودات تجاری با ایران شدند. در این میان اما فرانسه گوی رقابت را از سایر همسایگان اروپایی خود ربوده و با فرستادن دومین هیات بلندپایه تجاری خود با عضویت وزیر کشاورزی و وزیر مشاور در امور تجارت خارجی به همراه مدیران ۱۶۰ شرکت فرانسوی، قراردادهایی در حوزه کشاورزی، آموزش بانکداری و قطعه‌سازی با کشورمان به امضا رساند و دفتر تجارت فرانسه در تهران را تاسیس کرد.

دولت فرانسه پس از برجام، در اقدامی برد-برد، اجازه اتصال غول‌های اقتصادی این كشور به بازار پرپتانسیل ایران را صادر كرد و در این مسیر امكان معرفی توانمندی شركت‌های صادركننده خدمات فنی-مهندسی كشورش به بخش خصوصی ایران را به‌وجود آورد. رفع موانع مرتبط با تحریم ظالمانه علیه ایران از یكسو و بهبود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از سوی دیگر، در حال حاضر به‌عنوان «دو عامل تحریك‌كننده سرمایه‌های اروپایی» سبب شده بخشی از نگاه صادركنندگان خدمات و فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی فرانسه، به سمت ایران چرخش كند.

تامین تجهیزات حمل و نقل ریلی از طریق آلستوم، خدمات مربوط به اكتشاف و استخراج از چاه‌های نفت و گاز توسط توتال، تولید خودرو در ایران از جانب رنو، تامین ناوگان فرسوده هواپیما ازسوی ایرباس، ارائه خدمات عمومی مرتبط با محیط زیست، فاضلاب و تصفیه آب توسط شركت سوئز و همچنین انتقال تجربه شهرك‌سازی مسكونی به همراه آموزش مدیران ایرانی از‌سوی تشكل‌های بخش مسكن، از جمله خدمات و آپشن‌هایی است كه فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران روی آنها حساب باز كرده‌اند.

طبق آمارهای یك شركت معتبر بین‌المللی در زمینه مشاوره استراتژیك و مدیریت با نام مكنزی، طی ١٠ ماه اول توافق هسته‌ای ایران با كشورهای ١+٥، حجمی معادل ٢٢٦ قرارداد بین‌المللی به ارزش ١٣٠ میلیارد دلار برای انواع فعالیت اقتصادی در كشور، با شركت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی امضا شده كه ٩ كشور جزو طرف‌های عمده تجارت با ایران در دوره جدید به حساب می‌آیند. ١٦ فقره از این تعداد قرارداد و توافق‌نامه، بین ایران و فرانسه به امضا رسیده است كه در ٦ زمینه شامل نفت و گاز، حمل و نقل ریلی، هوایی، خودرو، دارویی و بهداشتی و تجهیزات صنعتی می‌شود. اخیراً یك شركت بزرگ داروسازی نیز تصمیم گرفته یك كارخانه با سرمایه ١٠٠‌میلیون دلار در ایران احداث كند. در حال حاضر سهم ایران از كل صادرات فرانسه به كشورهای مختلف، حدود یك‌هزارم است كه در صورت تقویت روابط و اجرا از روی كاتالوگ، تقویت نیز خواهد شد..

فرهنگ تجاری در فرانسه

ساختار کسب و کار در فرانسه سلسله‌ مراتبی است و تصمیم‌گیری عموماً در رأس سازمان انجام می‌شود. فرانسوی‌ها دوست دارند در سیاست و کسب و کار مستقل عمل کنند و شاید مذاکره با آنان در مقایسه با مذاکره با سایر اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها خسته کننده‌تر بنظر برسد. فرانسوی‌ها به طور معمول غرق در تاریخ پر فراز و نشیب خود هستند و برای هر چیزی قائل به هنجارهای مشخصی می‌باشند که آنها را از سایر ملل جدا می‌کند. هنجارهای فرانسوی در دموکراسی، قانون، سیستم دولتی، استراتژی‌های نظامی، فلسفه، فرهنگ، اقتصاد و… متفاوت از سایر ملل است بنابراین در مواجه با آنها خیلی از مسائل است که می‌بایست آموخت و به آن توجه داشت.

سیستم آموزشی فرانسه به صورتی است که اغلب آنها چیز زیادی از فرهنگ و جغرافیای سایر ملل به خصوص کشورهای کوچک و یا دور افتاده نمی‌دانند لذا نگرش آنها به طور جالبی نسبت به طرف‌های خارجی نه مثبت است نه منفی و حاوی پیش‌داوری خاصی نمی‌باشد.

آنها با شما به شرطی که خریدار بالقوه محصولاتشان و یا فروشنده محصولی خوب باشید وارد معامله می‌شوند و به طور معمول در برخورد اولیه با شما مهربان به نظر می‌رسند. اگر نتوانید با آنها فرانسوی صحبت کنید در ضمیر ناخودآگاهشان شما را یک آنگلوفیل (انگلیسی دوست) می‌پندارند که خیلی در نظر آنها مطلوب نیست که البته در بسیاری از موارد کاری از دست شما بر نمی‌آید!

مهم ترین نکات درباره فرهنگ تجارت در فرانسه بشرح زیر است:
۱- پیشینه تحصیلی و مهارت های ذهنی، نکات مهمی در کشور فرانسه به شمار می روند.
۲- دولت و صنعت فرانسه از دیرباز روابط بسیار نزدیک تری نسبت به سایر کشورهای صنعتی داشته اند که این موضوع سبب پیدایش کارمندان ارشد دولتی بسیاری شده که نقش مهمی در صنعت ایفا می کنند.
۳- برنامه ریزی های بلندمدت برای دهه های متمادی یکی از اصول مهم رویکرد فرانسوی بوده و منجر به طراحی برنامه های مشروح و مفصل توسط کمپانی ها شده است.
۴- اکثر شرکت های بزرگ فرانسوی به همراه گرایش های مرکزی، دفاتر و مراکز اصلی و شعب بزرگ خود را در پاریس ایجاد می کنند.
۵- مدیران اجرایی شرکت های فرانسوی معمولا دارای شخصیت کاریزماتیک بوده و هدایت شرکت را به شیوه ای مسلط و آمرانه انجام می دهند.
۶- کمپانی های فرانسوی تمایل به داشتن سلسله مراتب سفت و سخت با سیستم تصمیم گیری و گزارش دهی واضح و مترقی دارند.
۷- برقراری ارتباط در لایه های مختلف سلسله مراتب امری غیرمعمول تلقی می شود.
۸- ارتقا از طریق مجموعه ای از تجربه، مدارج تحصیلی و شایستگی های مشهود انجام می گیرد.
۹- شیوه مدیریت معمولا دستوری با ارائه راهنمایی ها و سفارشات در جلسات اطلاعاتی به کارمندان است.
۱۰- در جلسات باز و رسمی، اختلاف نظر بسیار کمی با رییس مشهود است. سایر اختلافات در لابی های قبل از جلسه مشاهده می شود.
۱۱- رقابت گروه های همسان می تواند مدیریت تیم های با کارکرد متقابل را دشوار کند.

ساختار کسب و کار
شرکت‌های فرانسوی در مسائل کارکردی و سلسله مراتبی بسیار سخت‌گیر هستند. مدیریت ارشد به تنهایی مسیر حرکت آتی شرکت را مشخص می‌کند و در مرحله بعدی، این چشم‌انداز جهت اجرایی شدن به رده‌های پایین‌تر مدیریتی منتقل می‌گردد. بنابراین، همانند کشورهای سوئد و هلند، مدیریت ارشد به جای تصمیم‌گیری مشارکتی به تصمیم‌گیری دستوری تمایل دارد.
علاوه بر این، تمرکز قدرت در دستان مدیریت ارشد موجب تقویت رویکرد تمرکزگرا می‌شود، رویکردی که در حال حاضر در بسیاری از دیگر ابعاد زندگی فرانسوی‌ها نیز مشهود است. رده‌های پایین‌تر شامل رده‌های مختلف مدیریتی هستند که در مسیر خطوط کارکردی مسئولیت سازمان‌دهی شده‌اند. زمانی که کارها خوب پیش می‌روند رویکرد سلسله مراتبی بسیار مناسب و اثربخش به نظر می‌رسد، اما نقطه ضعف این سیستم زمانی آشکار می‌شود که مشکلی بروز کند و نیاز به واکنش سریع وجود داشته باشد. در این مواقع گاه به نظر می‌رسد که احساس مسئولیت شخصی در انجام کارها وجود ندارد.

سبک مدیریت فرانسوی‌
اکثر مدیران ارشد شرکت‌های فرانسوی فارغ‌التحصیل مدارس نمونه هستند. این مدارس یک حس مبارزه‌طلبی علمی را در دانش‌آموزان خود ایجاد می‌کنند که در دنیا کم نظیر است و باعث تربیت جمعیت مدیریتی بسیار فرهیخته می‌شود که رویکرد آن نسبت به مدیریت با دقت علمی فراوان همراه است.
مدیریت از نظر فرانسوی‌ها یک کار اندیشمندانه است که با تجزیه و تحلیل دقیق، تسلط کامل بر مفاهیم و اطلاعات، و در نهایت با اجرای تصمیمات منطقی همراه است. مسائل عملی‌تر مانند ایجاد انگیزه در کارکنان به آن اندازه که در دیگر کشورها مورد توجه است در تفکر مدیریتی فرانسوی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
زمانی که تصمیم در سطوح ارشد سازمان اتخاذ شد، جهت اجرا به مدیریت سطوح پایین‌تر ارجاع می‌شود. این رویکرد دستوری از نظر کسانی که اجماع‌گرا و دارای پیشینه غیرسلسله‌مراتبی هستند بسیار اقتدارگرایانه و فاقد مؤلفه‌های لازم برای کار تیمی است.

ارتباط با فرانسوی‌ها
رفتار تجاری و کاری فرانسوی‌ها بر ادب و نزاکت و قدری رسمی بودن تأکید دارد. اعتماد و احترام متقابل برای انجام کار ضروری است و این اعتماد با رفتار صحیح ایجاد می‌شود. اگر فرانسوی بلد نیستید، یک عذرخواهی کوچک به خاطر فرانسوی صحبت نکردن می‌تواند کمک زیادی به روابط کاری شما بکند. با این وجود، بد نیست چند کلمه و عبارت فرانسوی یاد بگیرید که نشان دهید مایل به برقراری رابطه بلند مدت هستید. معمولاً با توجه به موقعیت اجتماعی، سطح تحصیلات، و شهری که یک فرانسوی در آن بزرگ شده می‌توانید سبک او در برقراری ارتباط را پیش‌بینی کنید. فرانسوی‌ها در تجارت بیش از اندازه رک و صریح به نظر می‌رسند که شاید دلیلش بی‌پروایی آن‌ها در سؤال پیچ کردن طرف مقابل باشد.

مذاکرات تجاری
فرانسوی‌ها از مهارت در گفت‌وگو که نشان‌دهنده درک اندیشمندانه موقعیت و پیامدهای آن است تحت تأثیر قرار می‌گیرند. گرفتن وقت قبلی برای جلسه از حداقل 2 هفته قبل ضروری است. تقاضای ملاقات می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد. زمان جلسه اغلب توسط منشی تنظیم می‌شود. سعی کنید جلسات شما در ماه‌های ژوئیه و اوت نباشد. این دو ماه برای فرانسوی‌ها ماه سفر و تعطیلات هستند. اگر فکر می‌کنید با تأخیر به جلسه می‌رسید، حتماً تلفنی خبر بدهید و دلیلی برای تأخیر خود بیاورید. جلسات با هدف گفت‌وگو در مورد مسائل تشکیل می‌شوند، نه برای تصمیم‌گیری. از گنده‌گویی و لاف زدن شدیداً پرهیز کنید زیرا فرانسوی‌ها نسبت به این کار حساسیت دارند.
دنیای کار و تجارت فرانسه همواره بر رسمی بودن تأکید دارد. صبر کنید تا به شما بگویند کجا بنشینید. وقتی صحبت می‌کنید تماس چشمی مستقیم داشته باشید. کارها در فرانسه به آهستگی پیش می‌روند پس صبور باشید و از این که تشریفات را به دقت رعایت می‌کنند برآشفته نشوید. برای رسیدن به هدف طرف مقابل را تحت فشار قرار ندهید. این کار نتیجه عکس دارد. فرانسوی‌ها کلیه جزئیات پیشنهاد شما را مو به مو بررسی می‌کنند.

هرگز بیش از اندازه صمیمی نشوید. اگر می‌خواهید چیزی به فرانسوی‌ها بفروشید از تکنیک‌هایی که آن‌ها را خیلی تحت فشار قرار می‌دهند استفاده نکنید. اگر پیشنهاد خود را به شکلی منطقی، کامل، و با ملایمت مطرح کنید بیشتر پذیرای آن خواهند بود. پس از حصول توافق، ممکن است به اصرار از شما بخواهند که کلیه توافقات به شکلی مبسوط و دقیق در قالب یک قرارداد مکتوب شوند.

یک فرانسوی هیچگاه شما را شبیه خود نمی‌داند و شما را بهتر و یا بدتر از خود میبیند اما همواره متفاوت از یک فرانسوی می‌پندارد. اغلب فرانسوی‌ها هم همانند ژاپنی‌ها معتقدند که محال است که شما با استانداردها و هنجارهای آنان به طور کامل مطابقت داشته باشید.

حال سئوال اینست که در مواجه و مذاکره با فرانسوی‌ها پیرامون موضوعاتی چون کسب و کار و تجارت چه رویکردی را باید در پیش گرفت، آیا باید خود را به منش فرانسوی یعنی پرحرفی، مشتاق بودن و یا تخیلی بودن نزدیک کنید؟ یا باید حالت فردی بی‌احساس را در مقابل آنها داشته باشید که طی رفتارهای صادقانه، بدون توانایی برقراری ارتباط به نظر برسد؟

بنابراین برای اینکه بتوانید با فرانسوی‌ها بهترین تعامل و مذاکرات را داشته باشید باید از روانشناسی و رازهای پنهان آنها آگاه شوید. رویکرد آنها در مذاکراه با شما آمیخته به شیوه‌های رفتاری فرانسوی است که خصوصیات آن مطابق موارد زیر است:
– آنها جلسه را به عنوان یک مناسبت رسمی دانسته و طبیعتاً با یک لباس کاملا رسمی در جلسه حاضر می‌شوند.
– در معرفی اولیه از نام‌خانوادگی و معرفی رسمی استفاده می‌شود و نحوه نشستن فرانسوی‌ها به صورت سلسه مراتبی در جلسات خواهد بود.
– در مذاکراتی که با مدیریت فرانسوی‌ها اداره می‌شود آداب و سبک رسمی در تمامی زمان جلسه رعایت می‌شود.
– زبان منطق و استدالال چارچوب اصلی مباحثات فرانسوی‌ها را تشکیل می‌دهد. بنابراین در مقابل سخنان بدون استدلال و بی منطق سریعاً موضع مخالف می‌گیرند.
– جلسات مذاکره با فرانسوی ها معمولاً طولانی و سرشار از بحث و گفتگو است.
– آنها هیچگاه در ابتدای جلسات خواسته‌های خود را بیان نمی‌کنند اما در خلال مذاکره با استفاده از یک منطق دقیق بحث را به سمت خواسته‌هایشان هدایت می‌کنند.
– اغلب در اواخر مذاکرات دست خود را رو می‌کنند. اما سعی می‌کنند در ابتدای بحث هدف و خواسته‌های طرف مقابل را تشخیص بدهند.
– فرانسوی‌ها در ابتدای بحث و مذاکره نسبت به ایجاد ارتباط دوستانه مشکوک هستند.
– دوست ندارند با نام کوچک آنها را صدا بزنند و کت خود را در خلال جلسه در بیاورند. همچنین هیچ تمایلی به افشای اطلاعات شخصی و یا خانوادگی خود ندارند.
– اغلب فرانسو‌ی‌ها به سرعت و توانایی‌هایی ذهنی خود می‌بالند اما این بدان معنا نیست که آنها سریع تصمیم‌گیری می‌کنند و برعکس ، مذاکره و تصیم‌گیری را فعالیتی بلند مدت می‌دانند.
– آنها به ندرت در خلال یک جلسه تصمیمات مهم را اتخاذ می‌کنند و معمولاً در طول زمان برگزاری جلسه هیچ تصمیمی نمی‌گیرند.
– همواره به یاد داشته باشید که یک بحث طولانی را ورزشی برای فکرکردن می‌دانندکه در خلال آن با روحیات طرف مقابل آشنا شده و نقاط قوت و ضعف آنان را شناسایی میکنند.
– به یاد داشته باشیم که روابط آنها براساس اهداف بلندمدت در جلسه طراحی می‌شود و نه منافع کوتاه مدت.
– اغلب در مذاکره به طرف مقابل امتیاز نمی‌دهند مگر در زمانی که منطق خود را شکست‌خورده دریابند و گرنه در اکثر موارد سرسخت به نظر می‌رسند. حتی در زمانی که بحث به بن بست می‌رسد. در این هنگام بدون از دست دادن کنترل اعصاب و یا رفتار غیرمودبانه‌ای برمواضع خود پافشاری می‌کنند.
– فرانسوی‌ها در اکثر مواقع سعی در بیان دقیق و بدون نقص مطالب دارند. این توانایی ناشی از زبان مادری آنها یعنی زبان فرانسوی است که یکی از غنی‌ترین زبانهای زنده دنیاست.
– اغلب فرانسوی‌ها معتقدند که از لحاظ قدرت تفکر به سایر ملل برتری دارند.
– در بسیاری موارد آنها در طول زمان مذاکره از دستور جلسه خارج شده و به صورت کاملاً تصادفی در خصوص سایر موارد به صحبت می‌پردازند.
– اغلب انگلیسی‌ها و آمریکایی‌هایی که با فرانسوی‌ها مذاکره داشته‌اند از طولانی شدن مذاکره و عدم اتخاذ تصمیم موثر از سوی فرانسوی‌ها شکایت دارند. آنها به این موضوع توجه ندارند که فرانسوی‌ها در طی یک بحث طولانی تمام مسائل را برای ذهن خود شفاف می‌کنند بعد تصمیم می‌گیرند.
– خوردن نهار و شام در طول جلسات جزئی از جلسه برای فرانسوی‌هاست که شاید زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و نباید از آن تعجب کرد میز نهار و یا شام نیز مکان مناسبی برای جلسه از نظر فرانسوی‌هاست.
– آنها سعی می‌کنند قبل از جلسۀ مذاکره از ابعاد آن پیش‌آگاهی داشته باشند. اما نگاه آنها با عینک فرانسوی به مناسبات بین المللی گاهی اوقات برایشان مشکل‌ساز می‌شوند.

در خلال مذاکره همیشه منطق و استدلال را سرلوحۀ کار خود قرار دهید. به یاد داشته باشد اگر در طی جلسات مختلف حتی در یک ماه گذشته مطلبی گفته‌اید که با سخنان امروز شما در تضاد است، یک فرانسوی کاملاً نسبت به این موضوع آگاهی خواهد داشت لذا سعی کنید به واسطۀ گفته‌های قبلی به شخصیت شما در طول مذاکرات خللی وارد نشود.

آنها علاقمند به یک بحث خوب هستند و اگر شما نتوانید پا به پای آنها در مذاکره شرکت کنید شما را خیلی جدی نخواهند گرفت. یک نکته جالب اینکه، اگر شما می‌خواهید که یک امتیاز از طرف فرانسوی بگیرید کمی از انگلیسی‌ها انتقاد کنید احتمالاً برای آنها جذاب خواهد بود. فرانسوی‌ها برایشان ارتباط با سایر همسایگانشان مانند ایتالیایی‌ها و یا اسپانیایی‌ها مهم نیست فقط بنا بر مناسبات تاریخی کمی با انگلیسی‌ها مشکل دارند.

هیچگاه ناپلئون بناپارت را نزد یک فرانسوی به چالش نکشید، چرا که هویت او با نام ناپلئون آمیخته و اجین شده است. در مقابل هر چه قدر خواستید در مورد شارل‌دوگل یا فرانسوامیتران و یا حتی رئیس جمهوری فعلی صحبت کنید. آنقدریکه ناپلئون برایشان اهمیت دارد هیچکس ندارد.

به نظر خیلی از ملل مختلف مذاکره با فرانسوی‌ها کمی سخت است. چرا که آنها اغلب بیش از معمول بر مواضعشان پافشاری کرده و به راحتی با مسائل کنار نمی‌آیند و رویکرد متفاوتی را نسبت به سایرین دارند که میتواند ناشی از غرور تاریخی آنها باشد.البته باید دانست که آنها اغلب بصیرت ویژه‌ای در مورد مسائل داشته و افرادی دوراندیش هستند که از لحاظ تاریخی خود را بهتر از دیگران می‌دانند. آنها ترجیح می‌دهند که حقیقت را بگویند تا اینکه محبوبیت بیشتری داشته باشند لذا بسیار رک و بی پرده صحبت می‌کنند.

سرمایه گذاری و ثبت شرکت

یکی از روش های ورود به فرانسه و اخذ اقامت کشور فرانسه سرمایه گذاری است. دولت فرانسه برای اشخاصی که علاقه به سرمایه گذاری در فرانسه را دارند شرایطی فراهم نموده است تا متقاضیان بتوانند با خرید یک شغل و راه اندازی یک واحد صنفی در کشور فرانسه سرمایه گذاری کنند و اقامت این کشور را برای خود و خانواده خود اخذ نمایند.

شخص با ثبت یک شرکت ویزای بلند مدت تجاری گرفته و می تواند بین کشور خود و فرانسه در رفت و آمد باشد که در این صورت شخص با هر بار ورود به کشور فرانسه دیگر نیازی به اخذ روادید نخواهند داشت. همچنین متقاضی حتما باید اتباع فرانسوی را در شرکت خود استخدام نماید و ماهیانه ۲۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو حقوق به آنها پرداخت نماید و مالیات بپردازد. متقاضی اصلی اگر با خود، شخص همراه داشته باشد (که این همراه شامل همسر و فرزند زیر ۱۸ سال می باشد) آنها می توانند حین فعالیتهای متقاضی اصلی، به کشور فرانسه و کشورهای حوزه شنگن جهت مسافرت و یا تحصیل در دانشگاهها و مدارس بروند. همچنین آنها از یک سری حقوق شهروندی فرانسه هم بهره مند خواهند بود. یکی از سوالات مهم در این باب این می باشد که آیا خانواده متقاضی اصلی اجازه ورود به بازار کار و یا مشغول شدن در شرکت متقاضی اصلی را خواهند داشت یا خیر؟ و آیا اساساً همراه اجازه کار خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت همراهان متقاضی اصلی اجازه ورود به بازار کار به صورت مستقیم را ندارند اما آزاد هستند توامان به دنبال اخذ یک تخصص و یا شغل باشند و در صورتی که کارفرمایی را بتوانند بیابند که تمایل به استخدام آنها داشته باشد با اخذ یک نامه از کارفرما و ارائه به اداره مهاجرت می توانند وارد بازار کار شوند و با اشتغال به کار و پرداخت مالیات اخذ اقامت دائم نمایند. که این پروسه برای همراهان می باشد و جدای از پروسه سرمایه گذاری و ثبت شرکت در فرانسه می باشد.

مراحل و پیچیدگی های راه اندازی شرکت و هزینه های عملیاتی در فرانسه کمتر از ایالات متحده آمریکا، آلمان و ژاپن می باشد. علاوه بر این، اجاره فضای اداری در مرکز کسب و کار پاریس نیمی از هزینه همان فضا در غرب لندن است. فرانسه یک مقصد جذاب برای حرفه ای ها (پاریس در جهان رتبه یک مقصد برای کنفرانس کسب و کار را داراست)، برای دانش آموزان و دانشجویان سومین مقصد محبوب در جهان و برای گردشگران مقصد شماره یک در جهان است.

فرانسه رهبر اروپایی از نظر دولت الکترونیکی است و بر اساس سه معیار دارای رتبه چهارم جهانی است:
۱- خدمات ارائه شده توسط دولت
۲- زیرساخت ارتباطات از راه دور
۳- سطح جمعیت این کشور در آموزش و پرورش.

اگر شما در کشور فرانسه مغازه و تجارتی را خریداری نمایید، کشور فرانسه یک ویزای یک ساله برای شما صادرمی کند این ویزابه مدت ۵سال سالانه تمدید می شود و پس از گذشت ۵سال، اقامت ده ساله فرانسه را از طریق سرمایه گذاری دریافت می کنید. این اقامت تبدیل به اقامت دائم خواهد شد. سرمایه گذاری قوانین خاصی دارد که اگر وکیل شما آگاهی کامل از قوانین و شرایط مهاجرت به فرانسه را نداشته باشد با شکست رو به رو می شود.

یکی از بهترین راه های دریافت اقامت در کشور فرانسه و ساده ترین راه سرمایه گذاری در این کشور ثبت شرکت در فرانسه می باشد و شما میتوانید از طریق این کشور اقامت شنگن را هم به دست آورید و با دریافت اقامت در این کشور بدون داشتن ویزا شما میتوانید به کشورهای حوزه شنگن سفر داشته باشید. به منظور ثبت شرکت در فرانسه و دریافت اقامت در این کشور به سرمایه ای تقریبا معادل ۱۰۰ هزار یورو نیاز دارید.

براساس قانون فرانسه در صورتی که شخص در فرانسه به مدت پنج سال اقامت قانونی داشته باشد میتواند برای دریافت اقامت دایم این کشور اقدام کند و همچنین میتواند بعد از دریافت اقامت کشور فرانسه برای دریافت تابعیت (پاسپورت) این کشور نیز اقدام کنید.

ثبت شرکت در فرانسه نیازی به داشتن مدرک زبان برای شخص ندارد و همچنین محدودیت سنی نیز از این بابت وجود ندارد و همچنین زمانی که شما به اقامت دایم این کشور برسید می توانید از مزایای تحصیل رایگان نه تنها در فرانسه بلکه در سطح اتحادیه اروپا بهره مند شوید.

چنانچه تمایل دارید شعبه ای از شرکت خود را در کشوری اروپایی به ثبت برسانید امکان این وجود دارد که نمایندگی شرکت اصلی خود که در ایران وجود دارد را با کمترین هزینه ممکن و با راهی مطمئن به ثبت برسانید. یکی از مزایای ثبت شرکت در اروپا کم بودن پروسه زمانی آن نسبت به دیگر اقدامات این چنینی در سایر کشورها می باشد. همچنین کمتر بودن هزینه آن و ضمانت در به نتیجه رسیدن این مسیر به جهت تعلق آن به شرکت خودتان، مزیتی دیگر محسوب می شود. از مهمترین ویژگی های ثبت شرکت در اروپا تعلق ۱۰۰% آن به مالک خود یعنی شخص متقاضی می باشد؛ بنابراین احتیاجی نیست تا درصد بالایی از سود سهام شرکت خود را به یک فرد با تبعیت به عنوان مثال آلمانی یا فرانسوی اختصاص دهید.

 


 

گزارش کشوری فرانسه

اطلاعات پایه
روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران
روابط تجاری با جهان
همکاری های دوجانبه
 

منابع:  fa.wikipedia.org   aftabtravel.com   bazargannews.com   namnak.com   donya-e-eqtesad.com    infobigbang.com   tabnak.ir   estahbanaty.com   malekpour.ir   tpo.ir

 

 
 

+98-51-38849939       +98-90-38849939       info@import-export.ir

Copyright © All Rights Reserved.