تجارت با کشور اتریش

 

اتریش یکی از کشورهای اروپای مرکزی است و پایتخت آن وین است. این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با اسلوواکی و مجارستان، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوئیس و لیختنشتاین هم‌مرز می باشد.

اتریش بعد از اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تاکنون یک جمهوری فدرال است. صدر اعظم و رئیس جمهور این کشور توسط مردم انتخاب می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹م)، اتریش جزو نخستین کشورهایی بود که دولت موقت ایران را به رسمیت شناخت.


جغرافیا

اتریش که یک جمهوری فدرال است، ۹ ایالت را در بر می‌گیرد. کشور اتریش با مساحت ۸۳٬۸۵۵ کیلومتر مربع تقریباً هم‌اندازه امارات است و از ۹ ایالت تشکیل یافته‌است. حدود ۶۰٪ این کشور را رشته کوه‌های آلپ شرقی شامل می‌شوند.

جمعیت شناسی

جمعیت این کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی ۸٫۳۱۵٫۰۰۰ نفر گزارش شد. مطابق با آمارهای منتشر شده در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی، ۵۹٫۹ درصد از جمعیت اتریش کاتولیک و ۳٫۵ درصد از آنها ایونجلیست هستند. این آمار نشان‌دهنده کاهش حدوداً ۱۳ درصدی جمعیت کاتولیک‌ها و کاهش تقریباً یک درصدی جمعیت ایونجلیست‌ها در مقایسه با آمار سال ۲۰۰۱ میلادی است. از سوی دیگر جمعیت مسلمان‌ها در اتریش از حدود ۴٫۲ درصد به حدود ۷ درصد رسیده‌است. هواداران کلیسای ارتدکس شرقی نیز حدود ۶ درصد از جمعیت اتریش را تشکیل می‌دهند. معتقدان به مذاهبی همچون بودائیسم، هندوئیسم و یهودیت در مجموع کمتر از نیم درصد از جامعه اتریش را شکل می‌دهند.
کاتولیک (۵۹٫۹٪)
اسلام (۷٪)
ارتدکس شرقی (۶٪)
ایونجلیست (۳٫۴٪)
بودائیست (۰٫۲٪)
سایر یا بی‌دین (۲۳٫۴٪)

زبان رسمی اتریش، آلمانی است. ۹۸٪ مردم این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. در کنار آلمانی اقلیتی به زبان‌های کروات، اسلوونیای و مجارستانی صحبت می‌کنند.

اقتصاد

اتریش در سال ۲۰۱۵ در رتبه چهاردهم کشورهای ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی، قرار داشت. تا دهه ۱۹۸۰ بسیاری از صنایع بزرگ اتریش ملی شدند. با این حال، در سال‌های اخیر، خصوصی‌سازی باعث کوچک شدن حجم بخش دولتی اتریش در مقایسه با دیگر اقتصادهای اروپایی شده‌است. گردشگری بین‌المللی مهم‌ترین بخش اقتصاد ملی اتریش است. به طور سنتی کشور آلمان مهمترین شریک تجاری اتریش بوده است که این موضوع باعث شده است که نسبت به تغییرات سریع در اقتصاد آلمان آسیب‌پذیر شود.

اقتصاد اتریش اقتصادی توسعه یافته و با استاندارهای بالاست و گسترش صنایع کوچک و متوسط و از مهمترین جهت گیری‌های کلان در اقتصاد این کشور است. از سوی دیگر اتریش دوازدهمین کشور ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی است. تولید ناخالص داخلی این کشور ۷.۳۱۹ میلیارد دلار است که ۶.۱ درصد آن به بخش کشاورزی، ۴.۳۰ درصد به بخش صنعت و ۳.۶۷ درصد در بخش خدمات تولید می‌شود.

به طور کلی محصولات صادراتی اتریش، ماشین‌آلات و تجهیزات، تجهیزات موتوری وسایل نقلیه، کاغذ، محصولات فلزی، مواد شیمیایی، آهن و فولاد، منسوجات و مواد خوراکی هستند که به کشورهای آلمان (۲/۳۰ درصد)، ایتالیا (۹ درصد)، آمریکا (۹/۵درصد) و سوئیس (۷/۴درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری، مواد شیمیایی، محصولات فلزی و نفت و محصولات نفتی است که از کشورهای آلمان (۵/۴۵ درصد)، ایتالیا (هفت درصد)، سوئیس (۵/۴درصد) و هلند (۱/۴درصد) وارد می‌شود.

روابط تجاری ایران و اتریش

روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتریش از سابقه ای طولانی برخوردار است. اتريش از جمله کشورهايى است که سياست بى‌طرفانه و مستقلى در اروپا دارد. اين امر مى‌تواند به ‌عنوان پايه‌اى جهت توسعه روابط ايران و آن کشور باشد. مضافاً آن‌ که پس از پيروزى انقلاب ايران و استقرار نظام جديد در ايران، که حصر اقتصادى آمريکا و برخى از دولت‌هاى غربى را به‌دنبال داشت، اتريش با عدم شرکت در تحريم اقتصادى عليه ايران باعث گرديد که در طى سال‌هاى پس از انقلاب، همواره هيئت‌هاى جهت گسترش روابط اقتصادى و بازرگانى دوجانبه بين دو کشور مبادله گردند.

حجم روابط تجاری دوجانبه ایران و اتریش در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۶۶۱.۳ میلیون یورو بوده که از این میزان سهم صادرات ایران به اتریش ۳۱۶ میلیون یورو و سهم واردات ایران از اتریش ۳۴۵.۳ میلیون یورو بوده است. همچنین در ۹ ماهه امسال، ایران ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار صادرات ایران به اتریش بوده و در همین مدت زمانی ایران ۱۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از اتریش واردات داشته است.

از مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش می‌توان به محصولات کشاورزی، موادغذایی، غلات، میوه و سبزیجات، داروهای گیاهی، تخم مرغ، خرما، خشکبار، فرش دستباف، مواد خام، کالاهای تزیینی، اشیا شیشه ای، مواد شیمیایی و مواد خام معدنی اشاره کرد. همچنین ماشین آلات صنعتی، لوازم خانگی، وسایل و تجهیزات راه آهن، تجهیزات نیروگاهی، ماشین‌های تولید کاغذ، مواد رنگی، آنتی بیوتیک و مصالح ساختمانی از مهمترین اقلام وارداتی ایران از اتریش در سالیان گذشته به شمار می‌روند.

صادرات جهانی اتریش بالغ بر ۱۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ میلادی گردید که ۴۳ درصد آن شامل کالاهای صنعتی واسطه ای بوده و ۲۹ درصد آن انواع کالاهای سرمایه ای را در بر می گیرد. صادرات این کشور به شدت به سمت قاره اروپا متمرکز بوده، به صورتی که ۹۰ درصد آن به قاره اروپا (۲۹ درصد به آلمان)، ۶ درصد به آمریکا و کمتر از ۵ درصد آن به دیگر کشورها صورت گرفته و در این میان، ایران ۵۲مین واردکننده (۰.۱۶ درصد از کل) محسوب می شود.

صادرات به اتریش

كالاهائی كه وارد بازار اتریش می شوند، بایستی با قوانین وضع شده در این كشور مطابقت داشته باشند . شركت هائی كه كالاهای خود را به اتریش صادر می كنند، بایستی علاوه بر توجه به قوانین و آئین نامه ها، اطلاعات كافی در مورد استانداردهای اتریش (ÖNORMEN) مربوط به كالای خود را نیزداشته باشند. تمامی نکاتی که صادرکنندگان باید از آنها آگاهی داشته باشند، به وضوح در این بخش تشریح شده اند.

انتظارات مشتریان: رقابت آزاد باعث بوجود آمدن مشتریان با انتظارات بیشتری می شود. از اینرو كیفیت، نوع بسته بندی قیمت و شكل كالا با دقت خاصی كنترل می گردد. علاوه بر این تحویل به موقع و ارائه كالا طبق نمونه، همچنین تهیه آسان و بدون مشكل قطعات یدكی و ارائه خدمات پس از فروش از انتظارات مشتریان است. اتریش از جمله پانزده كشور جامعه ملل متحد با سطح كیفی بالای زندگی می باشد. به طور كلی استانداردها از لحاظ تكنیكی و مطالبات كیفی در بازارهای اتریش از سطح بالائی برخوردار می باشند.

تحقیقات در مورد بازارهای تجاری: برای بازاریابی و ارزشیابی بازارهای تجاری اتریش می توان به شركت های مشغول در زمینه تحقیقات تجاری و مشاورین بازاریابی مراجعه نمود. این شركت ها عهده دار تنظیم قراردادها می باشند. بطور مداوم از گروه های متخصص در زمینه بازارهای تجاری نظرخواهی به عمل می آورند خبرهای تجاری در رابطه با نبض بازار را منتشر می كنند.

روشهای توزیع کالا

فروش از طریق واردكنندگان عمده فروش: فروش از طریق عمده فروشان از متداول ترین راه های واردات كالا به اتریش می باشد. بسیاری از این عمده فروشان در زمینه صادرات نیز فعال می باشند. بعضی از واردكنندگان كالا، كالاهای خود را از تمام كشورهای دنیا و بعضی دیگر خود را بر روی كشورها و مناطق مشخصی متمركز می كنند.

واردات از طریق تك فروشان كالا، منابع صنعتی و تولید كنندگان: بر اساس حقوق و قوانین از پیش تنظیم شده در تجارت اتریش، خرده فروشان جزء نیز مجاز به واردات كالا می باشند. زنجیره های تجاری عظیم، مكان های ارسال كالا و فروشگاه های بزرگ از جمله مهم ترین واردكنندگان كالا از كشورهای حوزه دریائی می باشند. همچنین بعضی از صنایع و تولید كنندگان كوچك نیز به عنوان تاجر و وارد كننده مشغول به كار می باشند.

واردات از كشورهای حوزه راه های آبی: واردات كالا بدلیل بازار نسبتا كوچك و نیز مقدار اندك كالای مورد نیاز در اكثر موارد بطور مستقیم از طریق راه های آبی صورت نگرفته بلكه در غالب موارد از طریق یك واردكننده در یكی از دیگر از كشورهای اروپایی بخصوص آلمان انجام می گیرد.

مقررات مربوط به بسته بندی كالا

رعایت استانداردها و قوانین وضع شده در هنگام بسته بندی و نصب اتیكت بر روی مواد غذائی؛ شراب؛ منسوجات؛ مواد شیمیائی و همچنین محصولات دیگر ضروری می باشد. مهر استاندارد سی ایی مطابقت با مقررات ایمنی زیر بنائی تعیین شده از طرف اتحادیه اروپا برای كالاهای ذیل را تأئید می كند:
ماشین آلات
مصالح ساختمانی
تجهیزات مخابراتی و ارتباطی
دستگاه های پزشكی
لوازم ورزشی
اسباب بازی ها
مواد محترقه

اطلاعات مورد نیازدر ارتباط با محدوده استانداردهای سی ایی را می توان از تولید كننده كالا و یا واردكنندگان در سطح اروپا دریافت نمود. داد و ستد كالاهائی كه از این مهر استاندارد برخوردار می باشند در كشورهای حوزه اقتصادی اروپا بدون محدودیت انجام می گیرد، از این رو نیازی به كنترل مجدد كالا در كشور مقصد نمی باشد.

تعرفه های گمرکی

میزان واردات گمركی كشورهای اتحادیه اروپا بطور متوسط بالغ بر چهار درصد می باشد. با این وجود شصت درصد كالاها بدون گمرك وارد كشورهای این اتحادیه می شود. تعرفه گمركی كشور اتریش بر پایه تعرفه های واحد تعیین شده از طرف كشورهای اتحادیه اروپا استوار است كه "تاریك" نامیده می شود. محدودیت های گمركی كالاهائی كه در كشورهای اتحادیه اروپا تولید نشده اند را می توان از این اتحادیه مجزا نمود.

الویت گمركی برای كالاهای وارداتی از كشورهای در حال توسعه می باشد. سیستم عام الویت ها (GSP) مسئول تعیین شروط الویت گمركی برای واردات كالا از كشورهای در حال توسعه می باشد. علاوه بر این سیستم جی اس پی شامل یك سری قراردادهای خاص؛ فیمابین كشورهای اتحادیه اروپا و كشور های در حال توسعه می شود. جهت استفاده از مزایای الویت گمركی می بایست گواهی كشور مبدأ ارائه گردد.

 


 

گزارش کشوری اتریش

اطلاعات پایه
روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران
روابط تجاری با جهان
همکاری های دوجانبه
 

منابع:  fa.wikipedia.org     aftabir.com     isna.ir    advantageaustria.org     ireconomy.ir    tpo.ir

 

 
 

+98-51-38849939       +98-90-38849939       info@import-export.ir

Copyright © All Rights Reserved.